«Τι είσαι ντυμένος;» – «CSI αρχαία Ρώμη»

Δεν ήταν μόνη η ιδέα να εκσυγχρονιστεί ο «Βρετανικός» του

Ρακίνα, με στοιχεία CSI (Σήμανσης, αν θέλετε), το «Criminal Code: Britannicus» τηςΑναστασίας Κουμίδουστο Beton7. Ηταν και ο ρόλος ερευνητή στον φόνο του διαδόχου του αυτοκράτοραΚλαύδιου–ξανά, ύστερα από το επίσης θρίλερ «Capo d’ Istria» –που ανατέθηκε στον αρχαιολόγο, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο,Κώστα Πασχαλίδη(τον εντόπισε σε ξενάγηση στον Θησαυρό των Αντικυθήρων)!

«Τι έτσι πικρή δε στάθη άλλη καμία / σαν των παιδιών αυτών την ιστορία» που έγραφε ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ (σε απόδοση του ποιητή Κ. Καρθαίου). Πικρή και χρήσιμη στις μέρες μας, όπως φαίνεται, η ερωτική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας. Τέσσερις τουλάχιστον εκδοχές, «κοιτάγματα» αν θέλετε, μας μέλλονται ώς την επόμενη άνοιξη ανά την Ελλάδα. Χώρια πόσες μπορεί να γεννηθούν στους πόλους που δημιουργούνται –κόντρα σε όσα νομίζουμε –στην ελληνική περιφέρεια. Παράδειγμα συγκινητικό, το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2» σε σκηνοθεσία, διασκευή και (ζωντανή) μουσική Κώστα Γάκη, με τους Αθηνά Μουστάκα και Κωνσταντίνο Μπιμπή. Μια παράσταση που όχι μόνο λειτούργησε με πνεύμα ομαδικότητας και έσκισε δύο χρόνια στο Θησείον και στο Θέατρο 104, αλλά «γέννησε» και ένα δίκτυο φίλων, που θα τη στεγάσουν τις επόμενες τρεις εβδομάδες –αλλά και τον Ιούλιο σε μίνι περιοδεία κυρίως στο Λεκανοπέδιο –σε μικρούς θεατρικούς πόλους σε Πρέβεζα, Κω, Πάτρα (στο μικρό act του ποιητή Τηλέμαχου Τσαρδάκα), Κοζάνη. Σε συνεργασία με το εκεί ΔΗΠΕΘΕ θα παραγάγουν, άλλωστε, και τη νέα τους δουλειά, με τη σφραγίδα του Ιταλο Καλβίνο, «Ο ανύπαρκτος ιππότης». Μια μεσαιωνική περιπέτεια για έναν ιππότη από τον οποίο εμφανής στα μάτια των άλλων είναι μόνον η πανοπλία (τι αναλογία με το σήμερα!).

Στον δρόμο και παραπέρα. Ολα αυτά, ενόσω το έργο του Σαίξπηρ –ο οποίος, όπως λέει ο Κώστας Γάκης χαριτωμένα, «άλλοτε είναι μαζί μας και άλλοτε θα τρίζουν τα κόκαλά του» –ταξίδεψε ώς την Ικαρία, όπου παραστάθηκε, μαγικά, με δύο φακούς, ή ώς την Κύπρο, όπου η ομάδα γνώρισε τον σκηνοθέτη Νικίτα Μιλιβόγεβιτς κι εκείνος τους κάλεσε στο Α’ Φεστιβάλ Σαίξπηρ στη Σερβία. Ενώ ετοιμάζονται με φορτηγάκι να πάνε σε ισπανικό φεστιβάλ έξω από το Τολέδο, δοκιμάζοντας καθ’ οδόν παραστάσεις δρόμου (κάτι που ο Κώστας Γάκης έκανε και με την ομάδα του Sui Generis).

Ε, ναι, έχει συγγένειες με το σήμερα η ιστορία των ερωτευμένων «παιδιών». Του απαγορευμένου έρωτα, μέσα σε μια εμφύλια διαμάχη, όπως παρατηρεί ο Γάκης, που βρήκε αφορμή να αφήσει ύστερα από δέκα χρόνια «τη μοναξιά της καρέκλας του σκηνοθέτη». Ισως γι’ αυτό και ο Δημήτρης Λιγνάδης ετοιμάζει έναν νεανικό «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» στο Πάνθεον για τον επόμενο Μάρτιο. Ή ο Κωνσταντίνος Ρήγος το μουσικοχορευτικό «Romeo and Juliette» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, τον Φεβρουάριο. Και η Νεανική Σκηνή του ΚΘΒΕ, το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα on the road», σε διασκευή – σκηνοθεσία Στέλιου Χατζηαδαμίδη, χορογραφίες Γιάννη Μάρτου, τον Οκτώβριο.

Αγάπη μου, έγινα αστακός. Δεν είναι εραστές της Βερόνας οι Κόλιν Φάρελ και Ρέιτσελ Γουάιζ (φωτογραφία) στη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «The Lobster» (που συν-έγραψε πάλι με τον Ευθύμη Φιλίππου, ο οποίος ντεμπουτάρισε θεατρικά με τα «Αίματα»). Μετέχουν όμως σε μια ιστορία αναζήτησης του έρωτα για –εγκλείστους –μέλλοντες εραστές, που αν δεν βρουν ταίρι σε 45 ημέρες θα μεταμορφωθούν σε ζώα της αρεσκείας τους. Ταινία, ελληνογαλλοολλανδικής παραγωγής (στο ταμπλό η Faliro House Productions του Χρήστου Κωνσταντακόπουλου και οι Element Pictures, Limp, Scarlet Films) για την οποία τηρείται μυστικότητα –ούτε τρέιλερ δεν κυκλοφόρησε –ώσπου να προβληθεί στο διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Καννών στις 15 Μαΐου. Το παρασκήνιο; Η ίδια η Ρέιτσελ Γουάιζ έλεγε –κυρίως σε έλληνες δημοσιογράφους –πόσο τη συγκλόνισε ο «Κυνόδοντας» του Λάνθιμου. Και ζήτησε να παίξει. Οπως ζήτησε και ο (007) Ντάνιελ Κρεγκ, στον οποίο φέρεται να είπε «όχι» ο σκηνοθέτης, διότι το «σταρ» του θα μετατόπιζε το κέντρο βάρους της ταινίας. Να σημειώσουμε, πέρα από την ωραία Αριάν Λαμπέντ και την Αγγελική Παπούλια, τις συμμετοχές των Μπεν Γουίσο και Λεά Σεϊντού («Η ζωή της Αντέλ»). Κάμερα, πάμε!