Το κομμάτι ύφασμα που αποτελεί μέρος του ιδεολογικού υποβάθρου των αθλητικών συλλόγων, στο οποίο κάποτε οι αθλητές έδιναν όρκο αιώνιας πίστης και το υπερασπίζονταν με πρωτόγνωρο πάθος, αυτό το κομμάτι ύφασμα που αποτελεί το αόρατο τείχος που παθιάζει και εξεγείρει τα πλήθη, σήμερα έχει μετατραπεί σε φλέβα χρυσού για τους ποδοσφαιρικούς κολοσσούς.

Η αλλαγή των συνθηκών στο ποδοσφαιρικό περιβάλλον που επέφερε το οικονομικό ευ αγωνίζεσθαι (FFP) και η επέλαση των Αράβων αναγκάζουν τους συλλόγους να αναλάβουν ρόλους χρυσοθήρων.

ΚΛΕΙΔΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΟΤΗΤΑ. Ετσι, τους τελευταίους μήνες έχει στηθεί ένας τρελός χορός εκατομμυρίων γύρω από τις φανέλες των δημοφιλέστερων και ισχυρότερων ποδοσφαιρικών brand του κόσμου, καθώς παρατηρείται εκτόξευση των αντικειμενικών τους αξιών λόγω της ανόδου της δημοτικότητας των συλλόγων πέρα από τα ευρωπαϊκά σύνορα.

Οι εταιρείες διαγκωνίζονται για να ταυτίσουν τα προϊόντα τους με τους κορυφαίους συλλόγους, όπως η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η οποία πουλάει κάθε χρόνο 1,5 εκατ. φανέλες!

Ενα tweet που ανέβασε το γερμανικό περιοδικό «Sportbild» στη διάρκεια του ημιτελικού του Κυπέλλου ανάμεσα στην Μπάγερν και την Ντόρτμουντ ενημέρωνε πως ο βαυαρικός σύλλογος ανανέωσε τη συμφωνία του με την Adidas μέχρι το 2030 έναντι 900 εκατ. ευρώ.

Για τους οικονομικούς αναλυτές επρόκειτο για μια αναμενόμενη κίνηση των Γερμανών εν μέσω της κοσμογονίας που συντελείται τους τελευταίους μήνες με επίκεντρο τις χορηγίες στις φανέλες.

Αν και το νούμερο είναι εντυπωσιακό, ωστόσο υπολείπεται αρκετών εκατ. της αντίστοιχης συμφωνίας που υπέγραψε πέρυσι η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, επίσης με την Adidas.

Η αρχική συμφωνία της Μπάγερν με τη γερμανική πολυεθνική, η οποία τυγχάνει να κατέχει το 8,33% των μετοχών του βαυαρικού συλλόγου, έληγε σε πέντε χρόνια και με την επέκτασή της μέχρι το 2030 η ομάδα του Πεπ Γκουαρντιόλα εξασφάλισε για όλο αυτό το διάστημα ετήσια έσοδα 60 εκατ. ευρώ.

ΑDIDAS Vs NIKE. Πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη χορηγία στην ιστορία του ποδοσφαίρου με αθλητική εταιρεία μετά τη συμφωνία-μαμούθ της Γιουνάιτεντ, επίσης με την Adidas, η οποία προκειμένου να εκτοπίσει το λογότυπο της Nike από την κόκκινη φανέλα θα καταβάλλει στον αγγλικό σύλλογο 100 εκατ. ευρώ ετησίως για την επόμενη δεκαετία.

Εκμεταλλευόμενη στο έπακρο τη δημοτικότητά της στην Ασία και στις ΗΠΑ, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ πέτυχε ένα ακόμα σπουδαίο ντιλ με τη Chevrolet, την οποία διαφημίζει στις φανέλες της από φέτος και για τα επόμενα επτά χρόνια έναντι 72 εκατ. ευρώ ετησίως.

Ετσι, οι Κόκκινοι Διάβολοι εξασφάλισαν συνολικά έσοδα 172 εκατ. ευρώ ετησίως μόνο από τα λογότυπα που θα τυπώνουν στις φανέλες τους.

Οι συμφωνίες της Γιουνάιτεντ αποτελούν τον «μετρονόμο» για όσες ακολουθούν. Πριν από μερικές εβδομάδες η Τσέλσι συμφώνησε να τοποθετήσει στις φανέλες της το λογότυπο της ιαπωνικής εταιρείας ελαστικών Yokohama για τα επόμενα πέντε χρόνια, έναντι 55 εκατ. ευρώ ετησίως, που αποτελεί τη δεύτερη πλουσιότερη χορηγία ύστερα από αυτή της Chevrolet.

Ακολούθησε η ανανέωση της υπάρχουσας χορηγίας του τραπεζικού οργανισμού Standard Chartered με τη Λίβερπουλ, η οποία θα εισπράττει πλέον 40 εκατ. ευρώ ετησίως, ποσό που είναι αυξημένο κατά 50% σε σχέση με την προηγούμενη συμφωνία.

Οι επόμενοι χρυσοθήρες των χορηγιών θα είναι Ισπανοί. Η καταρχήν συμφωνία για την κεντρική διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων των ισπανικών συλλόγων θα αφαιρέσει πολλά εκατομμύρια από τις Ρεάλ και Μπαρτσελόνα, οι οποίες είχαν τεράστια έσοδα από τις μεμονωμένες πωλήσεις των τηλεοπτικών τους δικαιωμάτων.

Οι δύο ισπανικοί κολοσσοί θα αναγκαστούν εκ των πραγμάτων να στραφούν σε νέες πηγές εσόδων, όπως είναι οι χορηγίες στις φανέλες.

Η νέα τάση θα επηρεάσει όλο το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, το οποίο, όπως αποδείχθηκε, μεσούσης της οικονομικής κρίσης έχει τεράστια περιθώρια οικονομικής ανάπτυξης.

ΧΟΡΗΓΙΕΣ-ΡΕΚΟΡ. Τα έσοδα από τις χορηγίες στις φανέλες στα έξι σημαντικότερα ποδοσφαιρικά πρωταθλήματα –Αγγλία, Ισπανία, Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Ολλανδία –αυξήθηκαν την τελευταία σεζόν από τα 570 εκατ. ευρώ στα 687 εκατ. ευρώ.

Η μεγαλύτερη αύξηση παρατηρήθηκε στην Πρέμιερ Λιγκ (36%) κυρίως λόγω της χρυσής συμφωνίας της Γιουνάιτεντ με τη Chevrolet.

Ακολούθησαν η Πριμέρα Ντιβισιόν με 30%, η Serie A με 21%, η Ligue 1 με 13% και η Μπουντεσλίγκα με 9%. Οι ολλανδικοί σύλλογοι παρουσίασαν υποχώρηση των πωλήσεών τους κατά 5%.

Πιθανόν αυτός είναι ο κύριος λόγος που η Αϊντχόβεν ανακοίνωσε λίγες ώρες μετά την κατάκτηση του τίτλου πως από το επόμενο καλοκαίρι τα επτά γράμματα της Philips θα πάψουν να υφίστανται στη φανέλα της ύστερα από 34 χρόνια.

Η επίσημη αιτιολογία της απόφασης ήταν πως η Philips θέλει να αλλάξει στρατηγική και να επικεντρωθεί στον ιατρικό εξοπλισμό.