Ο Αντρέας Λούμπιτς, ο συγκυβερνήτης του Α320 της Germanwings, ο οποίος ηθελημένα έριξε το αεροσκάφος παίρνοντας μαζί του στον θάνατο 149 ανθρώπους, ήταν ανίκανος να πετάξει, αν μη τι άλλο την επίμαχη περίοδο της συντριβής. Οι εργοδότες του επιμένουν ότι δεν είχαν ιδέα, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνουν νέα ευρήματα που έδωσε στη δημοσιότητα την Παρασκευή η γερμανική εισαγγελία και σύμφωνα με τα οποία ο Λούμπιτς απέκρυπτε την ασθένειά του. Αναπόφευκτα, τα ερωτηματικά εστιάζονται αφενός στην ψυχική και πνευματική κατάσταση του συγκυβερνήτη και κατ’ επέκταση στο κατά πόσον τα μέτρα αξιολόγησης των πιλότων που παίρνουν οι αεροπορικές εταιρείες είναι επαρκή.

Ενόσω οι έρευνες για τη συντριβή του αεροσκάφους και η μακάβρια διαδικασία της περισυλλογής και της αναγνώρισης των πτωμάτων συνεχίζεται, νέες πληροφορίες αναδύονται για τη διαδικασία πρόσληψης των πιλότων. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι πιλότοι περνούν τυπικά από ψυχολογικά τεστ κατά το πρώτο στάδιο, αλλά δεν είναι υποχρεωμένοι να περάσουν ξανά από ψυχολογική αξιολόγηση, εκτός εάν υπάρξει κάποιος ειδικός λόγος, όπως μία τραυματική εμπειρία.

Στη Lufthansa συγκεκριμένα, αναφέρει το Bloomberg, για να γίνει κάποιος δεκτός στη σχολή εκπαίδευσης πρέπει πρώτα να περάσει από μία σειρά εξετάσεων, στις οποίες περιλαμβάνονται ασκήσεις μαθηματικών, φυσικής και μνήμης, καθώς και ιατρικά τεστ. Οι εξετάσεις αυτές διαρκούν δύο μέρες. Εφόσον ο ενδιαφερόμενος περάσει τον πρώτο γύρο των εξετάσεων, καλείται ξανά για έναν δεύτερο γύρο εξετάσεων, οι οποίες επίσης διαρκούν δύο μέρες. Σε αυτή τη φάση, πρωτεύοντα ρόλο αναλαμβάνουν οι ψυχολόγοι, οι οποίοι προσπαθούν κυρίως να διαγνώσουν εάν και πώς ο υποψήφιος πιλότος αντιδρά σε έκτακτες καταστάσεις.

Ορισμένες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, της Lufthansa περιλαμβανομένης, προτιμούν να προσλαμβάνουν για τον στόλο τους νέους πιλότους, τους οποίους περνούν από ειδική εκπαίδευση. Απεναντίας, οι αμερικανικές εταιρείες προτιμούν να προσλαμβάνουν έμπειρους πιλότους.

Επίσης, σύμφωνα με την αμερικανική Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA), οι αμερικανοί πιλότοι περνούν κάθε χρόνο από ιατρικές εξετάσεις, στο πλαίσιο των οποίων υποβάλλονται και σε ερωτήσεις για την ψυχολογική τους κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση, αυτού του είδους οι εξετάσεις εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά στις ειλικρινές απαντήσεις των πιλότων, που σημαίνει ότι τα αποτελέσματα είναι αναξιόπιστα: απαντώντας σε ερωτήσεις που αφορούν την κατάθλιψη, το άγχος ή οποιαδήποτε άλλη ψυχική κατάσταση, οι πιλότοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι αυτομάτως ανοίγουν τον δρόμο για περαιτέρω έρευνα του ψυχολογικού τους προφίλ.

Αυτό που σίγουρα ανέδειξε η τραγωδία του A320 είναι το μεγάλο κενό ανάμεσα στις πρώτες ψυχολογικές εκτιμήσεις και τη μετέπειτα καριέρα των πιλότων. Πολλά μπορούν να συμβούν στη ζωή ενός ανθρώπου σε μικρό χρονικό διάστημα, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την ψυχοσύνθεσή του, αλλά όχι απαραίτητα την καθημερινή του συμπεριφορά.