Πλούσιο σε αριθμό εισηγήσεων και συμμετοχές, «φτωχό» σε εντυπωσιακά ευρήματα, όπως αυτά που είχε «συνηθίσει» τα προηγούμενα χρόνια η χρυσοφόρα μακεδονική γη, και ηχηρά απούσα από το πρόγραμμα των εισηγήσεων η πολυσυζητημένη ανασκαφή της Αμφίπολης, είναι η 28η συνάντηση για το αρχαιολογικό έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη, πουξεκίνησε, σήμερα το πρωί, στην ιστορική παλαιά Φιλοσοφική σχολή του ΑΠΘ.

Αξίζει επίσης, να σημειωθεί, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η μεταστροφή του περιεχομένου των επιστημονικών εισηγήσεων στα αποτελέσματα μελετών παλαιότερων ευρημάτων και τη δημόσια αρχαιολογία (την ενημέρωση και εξοικείωση των κατοίκων με τους αρχαιολογικούς χώρους των περιοχών τους).

«Η σημαντική μείωση της χρηματοδότησης έχει μοιραία ορατές επιπτώσεις στην ανασκαφική παρουσία του ΑΠΘ στη φετινή συνάντηση» τόνιζε, κατά τη διάρκεια της εισαγωγικής του ομιλίας κατά την έναρξη του συνεδρίου, ο εκπρόσωπος της οργανωτικής του επιτροπής, καθηγητής της προϊστορικής αρχαιολογίας του ΑΠΘ, Στέλιος Ανδρέου, ενώ αποτιμώντας τη χρονιά που πέρασε δεν απέφυγε να σχολιάσει την απουσία επιστημονικών εισηγήσεων για την Αμφίπολη, στο συνέδριο.

«Αν υπήρξε μια χρονιά που η αρχαιολογική δραστηριότητα έγινε δημόσια, αυτή ήταν το 2014. Μια δημόσια αρχαιολογία, όμως, με τη μορφή ενός μιντιακού γεγονότος. Από τις αρχές Αυγούστου και σχεδόν μέχρι τα Χριστούγεννα, σε μια περίοδο που δεν έλειψαν άλλα κρίσιμα ζητήματα στη χώρα και στον κόσμο, μια ανασκαφή μονοπώλησε σχεδόν την επικαιρότητα, δημόσια και ιδιωτικά…

»Το κοινωνικό αυτό φαινόμενο θα συζητηθεί ευρέως μελλοντικά και αποτελεί μια καλή ευκαιρία αναστοχασμού των έργων μας ως αρχαιολόγων. Χωρίς αμφιβολία και τα ίδια τα αρχαιολογικά ευρήματα του λόφου Καστά θα αποτελέσουν -και δίκαια- το επίκεντρο μακρόχρονων συζητήσεων μεταξύ των ειδικών, μόλις γίνουν γνωστές, με έγκυρο τρόπο, οι σχετικές με αυτό αρχαιολογικές πληροφορίες. Φέτος, οι ανασκαφείς δήλωσαν ότι δεν είναι έτοιμοι να κάνουν μια πρώτη παρουσίαση των βασικών αρχαιολογικών πληροφοριών και των προκαταρκτικών τους απόψεων στο συνέδριο. Θα πρέπει να κάνουμε, λοιπόν, υπομονή. Για τις πρόσφατες απόψεις για τα ευρήματα θα αρκεστούμε πάλι στις δηλώσεις στον Τύπο, ενώ θα ζηλέψουμε λίγο τους Παρισιάνους συναδέλφους μας που είχαν πρόσφατα την ευκαιρία να δουν κάποιες από τις εικόνες της ανασκαφής και των ευρημάτων» τόνισε ο κ. Ανδρέου.

Κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου, ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας αναφέρθηκε, από την πλευρά του, στη συμβολή του συνεδρίου στην αρχαιολογική έρευνα και την επί 28 χρόνια προβολή -δια των εισηγήσεων του- του επιστημονικού έργου

που επιτελείται.

Η 28η αρχαιολογική συνάντηση, που θα ολοκληρωθεί το Σάββατο, περιλαμβάνει φέτος συνολικά 95 ανακοινώσεις.

Τη σημερινή, πρώτη ημέρα των εργασιών -πέραν της απουσίας ανακοινώσεων για την Αμφίπολη και των διαπιστώσεων για την απουσία σχεδόν ευρημάτων και ανασκαφικής δράσης- το ενδιαφέρον των συνέδρων μονοπώλησε η παρουσίαση εντυπωσιακών και υψηλής αισθητικής αρχαιοτεχνίας ευρημάτων από το ανασκαφικό έργο της εφορείας αρχαιοτήτων Ημαθίας στη νεκρόπολη των Αιγών, όπου μόνο το καλοκαίρι του 2014 εντοπίστηκαν 20 τάφοι (οι 15 απ τους οποίους είχαν συληθεί) .

Το πλέον εντυπωσιακό, πολύτιμο και σπάνιο εύρημα εντοπίστηκε σε τάφο νεαρού κοριτσιού, στο οποίο βρέθηκαν χρυσά σκουλαρίκια, χάντρες και ο μοναδικός καθρέφτης που βρέθηκε στις Αιγές. Στο καπάκι του χάλκινου κομψοτεχνήματος είναι σκαλισμένος ο έρωτας, με τη μορφή τρυφερού παιδιού, το οποίο πετά για να αγκαλιάσει τον Θεό του πόθου και του πάθους– τον Διόνυσο.

Λιγότερο «τρυφερό», αλλά άκρως εντυπωσιακό και μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα είναι το εύρημα που θα παρουσιαστεί, απόψε, στο πλαίσιο του αρχαιολογικού συνεδρίου. Πρόκειται για το εντυπωσιακών διαστάσεων μνημείο (μνημιακός ανάγλυφος «τοίχος» , μήκους 35 μέτρων και πλάτους 4 μέτρων, με ανάγλυφες ζωοφόρους και άλλα γλυπτά, κορμούς αγαλμάτων κ.ά.). Πίσω απο το μνημείο, που αρχικά χρονολογείται στα 320 π.Χ. εντοπίστηκε συστάδα τάφων…

Το μνημείο της Πύδνας «δεν ανήκει σε βασιλείς», σύμφωνα με τους ανασκαφείς, αλλά χαρακτηρίζει με σαφήνεια την εποχή της μακεδονικής κοσμοκρατορίας και της θεοποίησης του στρατηλάτη Μ. Αλεξάνδρου, με την προβολή των ηρωικών κατορθωμάτων και του πλούτου που αποκόμισαν από τις εκστρατείες του οι επόμενες γενιές.