Σε μια Ελλάδα που προσπαθεί να ανασυνταχθεί και να ανοικοδομηθεί πάνω στα συντρίμμια που άφησαν πίσω τους ο πόλεμος και ο Εμφύλιος, εστιάζει ο φακός του ιστορικού ντοκιμαντέρ «Κρυφτό» με την Αθήνα σε πρώτο πλάνο. Το άγνωστο μέχρι τώρα οπτικοακουστικό τεκμήριο Ιστορίας εντοπίστηκε, άριστα συντηρημένο, στα αρχεία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών το 2007 από ελληνική αποστολή του Εθνικού Οπτικοακουστικού Αρχείου.
Εκεί, στη Νέα Υόρκη στην έδρα του ΟΗΕ τα μέλη της ομάδας του ΕΟΑ που πήγαν με σκοπό να καταγράψουν οποιοδήποτε αρχείο ελληνικού ενδιαφέροντος, εντόπισαν το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους για την ανοικοδόμηση της Αθήνας στα μέσα της δεκαετίας του '50, μαζί με δύο ακόμη, όλα με θέμα την προσφυγιά.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΡΣΑΛ. «Το 1955 τηλεοπτικό συνεργείο του ΟΗΕ έκανε γυρίσματα στην Αθήνα με σκοπό να αποτυπώσει την εξέλιξη του σχεδίου Μάρσαλ και να καταγράψει την ανοικοδόμηση της πρωτεύουσας μετά τον πόλεμο» αναφέρει τηλεοπτική πηγή.

Το 18λεπτο ντοκιμαντέρ αποτελεί ρεαλιστική κινηματογραφική περιήγηση στις λαϊκές γειτονιές της Αθήνας του '50, τα χρόνια της ανοικοδόμησης και της δύσκολης καθημερινής ζωής. Και θα δει το φως της δημοσιότητας στα τέλη του μήνα στα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ως αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα Πολιτιστικής Κληρονομιάς).

Η κάμερα ακολουθεί έναν άνδρα (αδιευκρίνιστο αν είναι πρόσφυγας ή εσωτερικός μετανάστης αλλά που αντιλαμβανόμαστε από τα προηγούμενα πλάνα ότι είναι οικογενειάρχης), σε αναζήτηση εργασίας στη Βαρβάκειο Αγορά και συνεχίζει στην Πλάκα, στο Μοναστηράκι, στο Θησείο, στα Πετράλωνα, στον Κεραμεικό, στην Κολοκυνθού.
Το κινηματογραφικό συνεργείο περιηγείται στο κέντρο και τις δυτικές συνοικίες της μεταπολεμικής πρωτεύουσας, όπου κάνει κεντρικά πρόσωπα της αφήγησης μέλη από οικογένειες προσφύγων, τα οποία στοιβάζονται σε πρόχειρα οικήματα στον καταυλισμό της Κολοκυνθούς και προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα ακραίας φτώχειας και εξαθλίωσης. Η κάμερα καταγράφει τις προσπάθειες εκείνων των ανθρώπων να αξιοποιήσουν δύο βασικές διεξόδους: τις θέσεις εργασίας που δημιουργούνται με αυξανόμενο ρυθμό στον τομέα της οικοδομής και τις παροχές της διεθνούς βοήθειας προς ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, όπως τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι.

Το ντοκιμαντέρ που παραχωρήθηκε με σύμβαση (για εκπαιδευτική - πολιτιστική και αρχειακή χρήση) από τον ΟΗΕ στο ΕΟΑ και εντέλει στο μουσείο - αρχείο της πρώην ΕΡΤ και κατόπιν της Δημόσιας Τηλεόρασης (μετά την κατάργηση του εθνικού αρχείου), καταθέτει ακόμη μία μαρτυρία: με αφήγηση στα αγγλικά, χωρίς υπότιτλους, δείχνει πώς έβλεπαν τα μέλη της ξένης αποστολής την εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας.

Το «Κρυφτό» είναι τμήμα μιας ενότητας για την προσφυγιά. Το τρίπτυχο συναποτελούν τα ντοκιμαντέρ «Νησιωτική εξορία» («Island Exile») και «Τρία από τα παιδιά μας» («Trois des nos Enfants»).

ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΗΝΟ. Στο ντοκουμέντο «Νησιωτική εξορία», γυρισμένο το 1955, ο τότε ύπατος αρμοστής του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Χέριτ φαν Ούβεν, παραλαμβάνοντας το Νομπέλ Ειρήνης (του 1954) εκ μέρους του Οργανισμού, αναφέρεται στο ζήτημα μόνιμης μετεγκατάστασης προσφύγων που εξακολουθούσαν να ζουν σε νησιωτικούς καταυλισμούς. Μάλιστα, στο ιστορικό ντοκουμέντο φαίνεται να φέρνει ως παράδειγμα πρόσφυγες που εκείνη την εποχή στεγάζονταν προσωρινά σε ένα παλαιό ξενοδοχείο της Τήνου.

Το ιστορικό φιλμάκι «Τρία από τα παιδιά μας» επικεντρώνεται στη συνεισφορά της UNICEF για καλύτερες συνθήκες διαβίωσης προσφυγόπουλων. Ο κινηματογραφικός φακός παρακολουθεί τρία παιδιά από την Ελλάδα, το Τσαντ και τις Φιλιππίνες και καταγράφει τις μαρτυρίες τους.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από