Η επιτάχυνση των διαδικασιών για την έγκριση της μεταβίβασης της πλειοψηφίας των μετοχών του ΔΕΣΦΑ αλλά και για την έναρξη κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί, βρέθηκαν στο επίκεντρο των συνομιλιών που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της επίσκεψης του Προέδρου του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ στην Αθήνα.

Ο κ. Αλίεφ συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια και τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννη Μανιάτη, σε εγκάρδιο κλίμα όπως μεταφέρουν κυβερνητικές πηγές.

Το γενικό πλαίσιο των συζητήσεων αφορά την ενεργειακή συνεργασία Ελλάδας – Αζερμπαϊτζάν, τη στρατηγική συνεργασία του Αζερμπαϊτζάν με την Ευρωπαϊκή Ενωση και το ρόλο της Ελλάδας ως πύλης εισόδου των ενεργειακών πρώτων υλών Αζέρικης προέλευσης προς την ΕΕ. Όλα αυτά, υπό το βάρος των τελευταίων εξελίξεων στην Ουκρανία που σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές θέσεις υπογραμμίζουν την ανάγκη διαφοροποίησης πηγών και οδών εφοδιασμού της ΕΕ με φυσικό αέριο προκειμένου να διασφαλιστεί η ενεργειακή ασφάλεια.

Σε ό,τι αφορά τον ΔΕΣΦΑ, η εκκρεμότητα για την ολοκλήρωση της εξαγοράς σχετίζεται με την τελική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η συμφωνία πώλησης του 66 % των μετοχών (35 % από τα Ελληνικά Πετρέλαια και 31 % από το Δημόσιο) έναντι 400 εκατ. ευρώ έχει υπογραφεί από τον περασμένο Δεκέμβριο.

Οι δύο πλευρές (Ελλάδα – Αζερμπαϊτζάν) συμφώνησαν στην ανάγκη να μην καθυστερήσει η γραφειοκρατία των Βρυξελλών την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Οι ίδιες πηγές υπενθύμιζαν ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη πιστοποιηθεί από τη ΡΑΕ ως ανεξάρτητος Διαχειριστής, η σχετική απόφαση έχει κοινοποιηθεί στην ΕΕ και εξέφραζαν την ελπίδα η απάντηση από τις Κοινοτικές υπηρεσίες να δοθεί πριν την παρέλευση διμήνου (οπότε λήγει η προθεσμία) ούτως ώστε η μεταβίβαση να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο.

Για τον ΤΑΡ, τονίστηκε ιδιαίτερα η σημασία του Νοτίου Διαδρόμου φυσικού αερίου για την βελτίωση της ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ.

Ο αγωγός όπως είναι γνωστό θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας, Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ιταλία ενώ ιδιαίτερη συζήτηση έγινε για τη δυνατότητα τροφοδοσίας και άλλων χωρών της περιοχής μέσω του «κάθετου» ελληνοβουλγαρικού αγωγού (IGB) που προωθεί η ΔΕΠΑ, και των υφιστάμενων διασυνδέσεων προς Βορρά.

Στο τραπέζι των συζητήσεων τέθηκαν και επιμέρους προβλήματα αντιδράσεων που αντιμετωπίζει η Κοινοπραξία του αγωγού σε περιοχές τόσο της Ελλάδας όσο και της Ιταλίας και εκφράστηκε η ελπίδα ότι με τη συνεργασία του κράτους και των τοπικών αρχών αυτά θα ξεπεραστούν προκειμένου το έργο να προχωρήσει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα.

Ο αγωγός ΤΑΡ θα έχει αρχική μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως, η επένδυση για το ελληνικό τμήμα του αγωγού (870 χιλιόμετρα από τους Κήπους του Έβρου μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα) θα φθάσει σε 1,5 δισ. ευρώ ενώ αναμένεται αν δημιουργηθούν 2000 άμεσες και 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. Μέτοχοι της Κοινοπραξίας του αγωγού είναι οι εταιρίες BP (20%), SOCAR (20%), Statoil (20%), Fluxys (16%), Total (10%), E.ON (9%) και Axpo(5%).