Δώδεκα ακίνητα στην Πλάκα, μεταξύ των οποίων το κινηματογραφικό σπίτι του ζεύγους Κοκοβίκου στην οδό Τριπόδων, δίπατα σπίτια των αρχών του 19ου αιώνα όπως αυτό στη Θέσπιδος και Ραγκαβά, αλλά και αρκετά εγκαταλειμμένα περιλαμβάνει η πρώτη ομάδα κατοικιών της ιστορικής συνοικίας που θα πάρουν έπειτα από αναβολές πολλών μηνών τον δρόμο της παραχώρησης.

Το θέμα αναμένεται να συζητηθεί στο σημερινό Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ και ο σχετικός διαγωνισμός προγραμματίζεται να προκηρυχθεί σε περίπου δύο εβδομάδες. Τα ακίνητα θα είναι χωρισμένα σε δύο υποομάδες, των επτά και πέντε κατοικιών. Παραχωρούνται σε ομάδες επειδή από τις κατά καιρούς επαφές του ΤΑΙΠΕΔ με έλληνες και ξένους επενδυτές, του έχει μεταφερθεί το ενδιαφέρον να αγοράσουν πακέτα ακινήτων, τα οποία εν συνεχεία θα αναβαθμίσουν και θα τα εκμεταλλεύονται δημιουργώντας στην ουσία νέες «γειτονιές».

Το καινούργιο στοιχείο είναι ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν προτίθεται να πουλήσει τα συγκεκριμένα ακίνητα, όπως ήταν το αρχικό του πλάνο. Αντίθετα θα χρησιμοποιήσει τον θεσμό της επιφάνειας που προβλέπει παραχώρηση του ακινήτου για 99 χρόνια, ενώ η κυριότητα της γης παραμένει στο Δημόσιο επιτρέποντας τη χρήση του για ορισμένο χρονικό διάστημα. Το μοντέλο αυτό εφαρμόστηκε πρώτη φορά για το ακίνητο στην Κασσιόπη της Κέρκυρας, αλλά σύμφωνα με στελέχη του real estate ενέχει ρίσκο: αφενός να αποθαρρύνει κάποιους υποψήφιους επενδυτές, ειδικά τους εγχώριους καθώς ο θεσμός είναι καινούργιος για τα ελληνικά δεδομένα, αφετέρου να έχει επίδραση στο τελικό τίμημα αφού η παραχώρηση έχει διάρκεια 99 ετών.

Από την πλευρά του, το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει ότι με το μοντέλο αυτό θα καταφέρει να ανοίξει μια νέα αγορά στο ελληνικό real estate, κατά τα πρότυπα του Λονδίνου όπου ο θεσμός της επιφάνειας είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος. Οσο για το τίμημα, δεν αναμένει να επηρεαστεί ιδιαίτερα.

Τα περισσότερα από τα 12 ακίνητα της Πλάκας βρίσκονται πέριξ της οδού Θέσπιδος (στους αριθμούς 8, 16, 17, 20, 24), αρκετά χρειάζεται ανακαίνιση εκ βάθρων, ενώ υπάρχουν κάποια που θα μπορούσαν να αποτελέσουν ενιαίο σύνολο, καθώς τα χωρίζει μεσοτοιχία. Τέτοιες είναι οι περιπτώσεις του καλοδιατηρημένου διώροφου ακινήτου στη γωνία Θέσπιδος και Ραγκαβά, τελών του 19ου αιώνα ή αρχών του 20ού αιώνα και όψιμου νεοκλασικού ρυθμού, και εκείνου στην οδό Τριπόδων 32.

Αλλα κτίρια που έχουν πιο ταπεινή εμφάνιση αλλά κουβαλούν ενδιαφέρουσες ιστορίες, είναι αυτό στο νούμερο 24, γωνία Θέσπιδος και Στράτωνος. Θρυλείται ότι κτίστηκε τη δεκαετία του ’30 από τον τότε διευθυντή των αναστηλωτικών έργων του Βράχου της Ακρόπολης για να στεγάσει την ερωμένη του, η οποία και έζησε στο σπίτι μέχρι τα βαθιά της γεράματα.

Το πιο διάσημο ωστόσο ακίνητο που εκτός απρόοπτου θα αποτελέσει μέρος κάποιας εκ των δύο ομάδων, είναι της οδού Τριπόδων 32.

Είναι η κινηματογραφική κατοικία του ζεύγους Κοκοβίκου από την ομώνυμη ταινία «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα», με τον Γιώργο Κωνσταντίνου στον ρόλο του Αντωνάκη και τη Μάρω Κοντού στον ρόλο της Ελενίτσας. Ανακαινίστηκε πριν από πολλά χρόνια, έκτοτε παραμένει κενό και χρειάζεται συντήρηση.

Στην αυλή του σπιτιού το οποίο κατασκευάστηκε στις αρχές του 1800 και στέγαζε την τουρκική στρατιωτική διοίκηση, έχουν γίνει εκτεταμένες αρχαιολογικές ανασκαφές. Στη νοτιοδυτική γωνία η σκαπάνη ανακάλυψε ότι παλιά λειτουργούσαν δημόσια ουρητήρια.

Το ενδιαφέρον είναι ότι στο ίδιο ακριβώς σημείο, αλλά πιο βαθιά, ανακαλύφθηκε ότι λειτουργούσαν αρχαίες βεσπασιανές (δημόσιες τουαλέτες). Επί αιώνες δηλαδή γινόταν η ίδια χρήση, όπως αποδεικνύουν τα κανάλια αποχέτευσης που διασχίζουν το οικόπεδο.