Ενα αποφασιστικό βήμα για την κατάκτηση (και) του κόσμου της επικοινωνίας έκανε το facebook, εξαγοράζοντας τη νεοπαγή αλλά ταχέως αναπτυσσόμενη εταιρεία ανταλλαγής μηνυμάτων μέσω κινητών συσκευών WhatsApp. Πολλοί υποστήριξαν ότι ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ πιάστηκε κoρόιδο. Οτι δηλαδή τα 19 δισ. δολάρια που κατέβαλε το αφεντικό του facebook για να αποκτήσει τη WhatsApp είναι υπερβολικά πολλά. Και οι αγορές, άλλωστε, το ίδιο έδειξαν ότι πιστεύουν. Οτι δηλαδή το facebook χρυσοπλήρωσε τη WhatsApp. Το προ δεκαετίας πάθημα της Yahoo, όμως, το οποίο άφησε την Google να αναπτυχθεί τόσο που όχι μόνο την ξεπέρασε, αλλά την άφησε έτη φωτός πίσω, διδάσκει ότι κάτι φερέλπιδες startup ανταγωνιστές πρέπει να τους «σκοτώνει» κανείς όταν είναι ακόμα μικροί.

Είναι προφανές ότι ο μόλις 30 ετών (τα κλείνει στις 14 Μαΐου) Ζάκερμπεργκ έμαθε το μάθημά του. Αλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που κατηγορείται ότι χρυσοπλήρωσε μια εταιρεία. Προ διετίας είχε καταβάλει 1 δισ. δολάρια για να εξαγοράσει την Instagram. Τα είχε ακούσει και πάλι από τους αναλυτές, αλλά τότε δεν είχε βάλει ακόμα το facebook στο χρηματιστήριο. Τώρα, με την είδηση εξαγοράς της WhatsApp αντί 19 δισ. δολαρίων, η μετοχή του facebook έκανε αρχικά μια μεγαλοπρεπή βουτιά 3,1% στις προσυνεδριακές συναλλαγές, αλλά στο τέλος της συνεδρίασης η μετοχή κατέγραφε κέρδη άνω του 2% . Δηλαδή προτού ακόμη χτυπήσει το καμπανάκι της Γουόλ Στριτ, η χρηματιστηριακή αξία του facebook είχε συρρικνωθεί κατά 5,4 δισ. δολάρια.

Τουλάχιστον δύο χρηματιστηριακές εταιρείες της Γουόλ Στριτ υποβάθμισαν χθες τη μετοχή του facebook σε «μετοχή προς διακράτηση» – αν και οι περισσότερες διατήρησαν την αξιολόγησή τους «προς αγορά». Είναι αλήθεια ότι ο Ζάκερμπεργκ και οι επιτελείς του αποφάσισαν να ξοδέψουν τον τζίρο δύο χρόνων του facebook για να αποκτήσουν μια εταιρεία που έχει ελάχιστα έσοδα. Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του τιμήματος που κατέβαλε το facebook, αρκεί να αναλογιστεί ότι αυτό ξεπερνά την κεφαλαιοποίηση της Sony Corp.!

Από την άλλη πλευρά, η WhatsApp ιδρύθηκε το 2009 από τα πρώην στελέχη της Yahoo, Τζαν Κουμ και Μπράιαν Ακτον. Η ηλεκτρονική εφαρμογή που παρέχει στους πελάτες της αφορά τη δωρεάν ανταλλαγή απεριόριστων γραπτών μηνυμάτων μέσω έξυπνων κινητών τηλεφώνων. Η εταιρεία διαθέτει ήδη περισσότερους από 450 εκατ. χρήστες, δίχως να ξοδέψει ούτε ένα σεντ για διαφήμιση! Και το σημαντικότερο είναι ότι από το σύνολο των πελατών της τα 320 εκατ. είναι καθημερινοί χρήστες. Πρόκειται για ποσοστό 70%, ενώ το αντίστοιχο των καθημερινών χρηστών του facebook δεν ξεπερνά το 62%. Η ίδια η WhatsApp υποστηρίζει ότι αυξάνει τους συνδρομητές της με ρυθμό υψηλότερο του ενός εκατομμυρίου… ημερησίως. Και ότι ο αριθμός των μηνυμάτων που στέλνουν κάθε μέρα οι συνδρομητές της πλησιάζει τον αριθμό των συνολικών SMS που αποστέλλονται παγκοσμίως μέσω τηλεπικοινωνιακών εταιρειών!

«Το facebook είναι η κορυφαία εταιρεία κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως. Τώρα έχει μια σημαντική ευκαιρία να γίνει η κορυφαία παγκοσμίως και στον κλάδο των επικοινωνιών», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η RBC Capital Markets. Το σίγουρο είναι ότι ο Ζάκερμπεργκ δεν πρόκειται να την πάθει όπως η Yahoo, η οποία το 2002 είχε την ευκαιρία να εξαγοράσει, αντί μόλις 5 δισ. δολαρίων, την Google – σήμερα τα συνολικά περιουσιακά στοιχεία της ξεπερνούν τα 110 δισ. δολάρια.