Τον κίνδυνο να χαθεί εμπορικά και αυτό το καλοκαίρι αντιμετωπίζει ηπολύπαθη επένδυση των υδροπλάνων, καθώς κανένα υδατοδρόμιο της περιφέρειας δεν έχει ακόμα αδειοδοτηθεί, ενώ και στην Αθήνα δεν προβλέπεται σύντομαη κατασκευή – λειτουργία κεντρικού υδατοδρομίου.

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ),που πρώτοςείχε εξαγγείλει από την περασμένη άνοιξη τη λειτουργία υδατοδρομίου εντός του λιμανιού και συγκεκριμένα στην Ακτή Βασιλειάδη, έπειτα από την απόφαση της κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση ολόκληρουτου λιμανιού πάγωσε κάθε διαδικασία.

Ομως ούτε και για τις άλλες εναλλακτικές τοποθεσίες του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) και τηςμαρίνας του Αγίου Κοσμάδεν υπάρχει ακόμαοποιοδήποτε σχέδιο από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και την εταιρεία Ελληνικό ΑΕ αντίστοιχα, που να προβλέπει την κατασκευή υδατοδρομίου στην παραλιακή ζώνη της Αθήνας.

Το ΤΑΙΠΕΔ φιλοδοξεί να αναπτυχθούν στην ευρύτερη περιοχή του ΣΕΦ ξενοδοχεία και τουριστικές εγκαταστάσεις, σχέδιο που βρίσκει αντίθετο τον Δήμο Πειραιά, ενώ η Ελληνικό ΑΕ μόλις πρόσφατα απέκτησε τη μαρίνα Αγίου Κοσμά, από την οποία κηρύχθηκε έκπτωτη η κοινοπραξία που είχε αναλάβει την αξιοποίησή της.

Το κλειδί. Η δημιουργία κεντρικού υδατοδρομίου στην Αθήνα (μεταξύ ΣΕΦ και Αγίου Κοσμά), το οποίο θα χρησιμοποιείται από όλες τις εταιρείες και θα είναι εύκολα προσβάσιμο με ΙΧ ή με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας για το ξεκλείδωμα των επενδύσεων στον χώρο των υδροπλάνων.

Ενδεικτικό της όλης κατάστασης που επικρατεί στο μέτωπο των αδειοδοτήσεων των υδατοδρομίων, είναι ότι ακόμα και η χτεσινή εξαγγελίατου υφυπουργού Μεταφορών Μιχ. Παπαδόπουλου από το βήμα του συνεδρίου του «Economist», στη Θεσσαλονίκη, περί έκδοσης των πρώτων αδειών μέσα στις επόμενες μέρες, θεωρείται εξαιρετικά φιλόδοξη, καθώςεκκρεμεί μέχρι σήμερα η σύσταση της Επιτροπής Υδατοδρομίων! Πρόκειται για την επιτροπή η οποία θα υπάγεται απευθείας στη Διεύθυνση Πολιτικού Σχεδιασμού, Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Αεροδρομίων (ΔΠΣΑΑΑ) του υπουργείου Μεταφορών, η οποία θα παραλαμβάνει τις αιτήσεις, θα διενεργεί τους ελέγχους και θα εγκρίνει τη λειτουργία των υδατοδρομίων.

Η συγκεκριμένη επιτροπή θα κληθεί να κάνει αυτοψίες στα 11 υπό αδειοδότηση υδατοδρόμια της περιφέρειας και θα πρέπει να εισηγηθεί αρμοδίως εάν θα λάβουν άδεια ή όχι.

Οι φάκελοι. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια έχει υποβάλει συνολικά οχτώ φακέλους για την αδειοδότηση υδατοδρομίων στα λιμάνια της Κέρκυρας, των Παξών, της Ερεικούσας, των Οθωνών, της Πάτρας, του Λαυρίου, του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου.

Αντίστοιχα, η εταιρεία Hellenic Seaplanes έχει υποβάλει φάκελο για την επαναδειοδότηση του υδατοδρομίου του Βόλου, ενώ βρίσκεται στο τελικό στάδιο των συζητήσεων με τα Λιμενικά Ταμεία της Ζακύνθου και της Σκύρου για την ανάληψη της έκδοσης των αδειών των υδατοδρομίων τους.

Η επαναλειτουργία του υδατοδρομίου του Λαυρίου από την εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια –πιθανότατα από τον ερχόμενο Μάιο –δεν λύνει το πρόβλημα της έλλειψης κεντρικού υδατοδρομίου στην Αθήνα. Κι αυτό, καθώς το υδατοδρόμιο τουΛαυρίου, πέραν του ότι είναι αρκετά μακριά από το κέντρο της πρωτεύουσας και άρα απαιτεί αρκετό χρόνο για την προσέγγισή του από τους επιβάτες, προορίζεται κυρίως για τη φιλοξενία της τεχνικής βάσης επισκευής και συντήρησης των υδροπλάνων.

Στα σχέδια του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου και των επιχειρηματιών που ανέλαβαν την αδειοδότηση και λειτουργία του υδατοδρομίου, είναι η δημιουργία μιας μεγάλης τεχνικής βάσης συντήρησης όλων των υδροπλάνων που θα πετούν στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Ελληνοτουρκική συμφωνία. Σε επιχειρηματικό επίπεδο η υπόθεση των υδροπλάνων παρουσιάζει κινητικότητα. Πρόσφατα, ο ιδιοκτήτης της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας Κ2 Smart, Ανδρέας Καροτσιέρης, που συμμετέχει κατά 50% στην εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια, προχώρησε σε κατ’ αρχήν συμφωνία με τους ιδιοκτήτες της τουρκικής εταιρείας υδροπλάνωνSeabird Airlines. Αντικείμενο της συμφωνίας είναι η εμπορική συνεργασία, καθώς και η συνεργασία των δύο εταιρειών στους τομείς της συντήρησης των υδροπλάνων και της εκπαίδευσης των πληρωμάτων τους.