Κλειδώνει τη Δευτέρα το ποσοστό πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ που μπορεί να φτάσει και το 74% σε συνάντηση που θα έχει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης με τη διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, ενώ εξελίξεις αναμένονται και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).

Η κυβέρνηση βιάζεται να «ξεκολλήσει» τις δύο ιδιωτικοποιήσεις αφού έχει εγγράψει στον Προϋπολογισμό του 2014 έσοδα 450 εκατ. ευρώ από την παραχωρήση μετοχικού ποσοστού των δύο λιμανιών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση θέλει η προκήρυξη του ΟΛΠ να προβλέπει αφενός πως το νέο αφεντικό του λιμανιού θα παγώσει τις χρεώσεις προς τα πλοία της ακτοπλοΐας προκειμένου να μην αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων, αφετέρου να υπάρχει σαφής αναφορά σχετικά με τις επενδύσεις που θα πραγματοποιήσει.

Όσο για τα σχέδια Ανωμερίτη περί εναλλακτικής λύσης, πώλησης δηλαδή μικρού ποσοστού μετοχών του ΟΛΠ και τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων, μάλλον μπαίνει οριστικά στο «ντουλάπι».

«Δεν έχουμε καταλήξει στο ακριβές ποσοστό παραχώρησης μετοχών του ΟΛΠ», ανέφερε χθες ο κ. Βαρβιτσιώτης, κάνοντας ωστόσο σαφές ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι η πώληση πλειοψηφικού πακέτου.

Μένει βέβαια να ξεκαθαριστεί το ακριβές ποσοστό πώλησης. Το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει έως και το 74,1% του ΟΛΠ και δεν αποκλείεται να διατεθεί ολόκληρο, παρά τα παλαιότερα σενάρια που μιλούσαν για 51% άμεσα, αφήνοντας το 23% για αργότερα προκειμένου να επιτευχθεί υψηλότερο τίμημα.

Όσο για τους ενδιαφερόμενους, η κινεζική Cosco θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, ενώ ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ έχουν επίσης εκφράσει το νεοζηλανδικών συμφερόντων σχήμα Morrison & Co και ICM limited, καθώς και οι Ρώσοι που κατʼ επανάληψιν έχουν υποστηρίξει πως ενδιαφέρονται για ένα συνδυασμό λιμενικών και σιδηροδρομικών υποδομών.

Ραντεβού με Αλμούνια

Στην κυβέρνηση επιμένουν πως η Κομισιόν δεν έχει αντίρρηση στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Και εξηγούν πως αυτό που επουδενί δεν θέλουν οι Βρυξέλλες είναι να επεκταθεί η σύμβαση της Cosco στον ΟΛΠ, κάτι που έχουν ήδη πετύχει με το «μπλόκο» που έβαλαν επί του σχεδίου του φιλικού διακανονισμού μεταξύ των δύο πλευρών.

Στα μέσα πάντως της επόμενης εβδομάδας, ο κ. Βαρβιτσιώτης πρόκειται σύμφωνα με πληροφορίες να συναντήσει τον Επίτροπο Ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια , με αντικείμενο ακριβώς τον φιλικό διακανονισμό του ΟΛΠ με την Cosco.

Περιθώρια ωστόσο πολιτικής διαπραγμάτευσης δεν έχει πολλά ο Έλληνας υπουργός καθώς η Κομισιόν έχει κάνει από τον Δεκέμβριο σαφή τη θέση της. Στις Βρυξέλλες έχουν ξεκαθαρίσει ότι πολύ δύσκολα θα εγκρίνουν τη σχετική συμφωνία, καθώς θεωρούν πως αν υπογραφεί, τότε οι Κινέζοι θα έχουν σοβαρό πλεονέκτημα στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ.

Παράλληλα, οι Βρυξέλλες αντιδρούν στη συμφωνία κατασκευής του δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ από την Cosco, που μαζί με άλλες επενδύσεις θα κοστίσει σε 230 εκατ. ευρώ, κάτι που έχει εξαγγελθεί από το περασμένο καλοκαίρι.

Ήδη, η Κομισιόν έχει πει ανεπίσημα «όχι» στην επιχειρούμενη συμφωνία ΟΛΠ-Cosco, αρνούμενη να ανάψει το πράσινο φώς στο σχέδιο επενδύσεων 230 εκατ. ευρώ των Κινέζων, με το σκεπτικό ότι η απόκτηση του ελέγχου της προβλήτας ΙΙΙ από τους Κινέζους δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού καθώς η εταιρεία αποκτά δεσπόζουσα θέση στο λιμάνι.