Στη Σεούλ παίζονται 67.000 θεατρικές παραστάσεις τον χρόνο, το Λος Αντζελες έχει 510 μουσικές σκηνές αλλά και περισσότερα μουσεία από το Λονδίνο, το Τόκιο 1.675 βιβλιοπωλεία και το Παρίσι 1.046 γκαλερί! Αυτές είναι μόνο μερικές από τις πόλεις που βρίσκονται στην επίσημη ιστοσελίδα του World Cities Culture Forum, του παγκόσμιου δικτύου πολιτισμού που καταγράφει και παρουσιάζει την πολιτιστική τους κίνηση για να μπορούν να επιλέξουν όσοι ενδιαφέρονται για τουρισμό μετά θεαμάτων. Και δεν ανατρέπουν μόνο τη στερεότυπη αντίληψη που υπάρχει για τα πολιτιστικά «προϊόντα» κάθε πόλης –ποιος περίμενε ότι στη Σεούλ θα παίζονταν περισσότερες παραστάσεις απ’ ό,τι στη Νέα Υόρκη ή στο Λονδίνο! Για κάποιους ταξιδιώτες αυτά τα στοιχεία αποτελούν έναν από τους βασικούς λόγους για να οργανώσουν το ταξίδι τους σε κάποιους προορισμούς αφού σε πολλές πόλεις η συνύπαρξη της πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη καλλιτεχνική κίνηση αποτελεί ισχυρό τουριστικό κίνητρο.

Οι λίστες του World Cities Culture Forum είναι ίσως η απάντηση στην οικονομική ύφεση που δεν άφησε χωρίς επιπτώσεις τον τομέα του τουρισμού. Αυτό φαίνεται ότι δίνει μια ανάσα αλλά και μια προοπτική, ενώ δημιουργεί ταυτοχρόνως καινούργια ερεθίσματα για νέα ταξίδια και περιπλανήσεις.

Η εικόνα μιας πόλης μπορεί να είναι συνδυασμός πολλών χαρακτηριστικών, ο ισχυρότερος όμως τελικά είναι εκείνος που «παντρεύει» το πολιτιστικό και το ιστορικό στοιχείο. Πριν από λίγους μήνες μια έρευνα του Ευρωβαρομέτρου έδειξε ότι το 32% των ευρωπαίων πολιτών επιλέγει τα ταξίδια του με βάση το περιβάλλον και το τουριστικό προφίλ της κάθε πόλης. Το αμέσως επόμενο ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την ίδια έρευνα είναι ότι το 27% σχεδιάζει τις αποδράσεις του σε τόπους που έχουν έντονη πολιτιστική ζωή. Και σε αυτήν συμπεριλαμβάνονται, εκτός από τα μουσεία και τα αξιοθέατα, οι συναυλίες, τα θέατρα, οι εκθέσεις και ό,τι άλλο μπορεί να έχει ο κατάλογος της καλλιτεχνικής ατζέντας.

Η Τζαστίν Σιμόν, επικεφαλής του τομέα τουρισμού στο γραφείο δημάρχου του Λονδίνου και πρόεδρος του World Cities Culture Forum, εξηγεί: «Εκπλαγήκαμε ευχάριστα από το τεράστιο ενδιαφέρον για το Φόρουμ. Ο πολιτισμός είναι ο πυρήνας των πόλεων και το γεγονός ότι 22 προορισμοί «εμπλέκονται» σε αυτόν τον σύνδεσμο αποδεικνύει την αναγκαιότητα αλλά και τη χρησιμότητά του».

Δύσκολα άλλωστε μπορεί, ιδιαίτερα σε τέτοιες συνθήκες, να αμφισβητήσει κανείς την ανάγκη εύρεσης πόρων για την τόνωση της οικονομικής ζωής κάθε πόλης. Και ο πολιτισμός του κάθε τόπου μπορεί να είναι η σίγουρη επένδυση για την τουριστική ανάπτυξή του.

Αζίζει να σημειωθεί ότι η πρωτοβουλία για τη δημιουργία του Φόρουμ ξεκίνησε από την πόλη του Λονδίνου και σύντομα συμμετείχαν η Νέα Υόρκη, η Σαγκάη, το Παρίσι, το Τόκιο, το Σίδνεϊ, το Γιοχάνεσμπουργκ και η Κωνσταντινούπολη. Ακολούθησαν το Βερολίνο, η Μποκοτά, η Βομβάη, το Σάο Πάολο, το Τορόντο, η Σιγκαπούρη και το Μόντρεαλ και πρόσφατα το Αμστερνταμ, το Μπουένος Αϊρες, το Ρίο Ντε Ζανέιρο και το Χονγκ Κονγκ . Ο αρχικός σχεδιασμός του World Cities Culture Forum ήταν να γίνεται αξιολόγηση και ανανέωση των στοιχείων κάθε τρία χρόνια, το μεγάλο ενδιαφέρον ωστόσο οδήγησε στο συνέδριο που έγινε πριν από λίγες ημέρες στην Κωνσταντινούπολη, στο οποίο παρουσιάστηκαν τα συγκριτικά πορτρέτα των πόλεων.

Σύμφωνα με την πρόεδρο του World Cities Culture Forum Τζαστίν Σιμόν, τα πρώτα χρόνια το Λονδίνο ήταν η «ισχυρή πόλη» του συνδέσμου σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες: θέατρα, μουσεία. Η είσοδος όμως νέων προορισμών δημιούργησε νέα δεδομένα. «Για παράδειγμα», εξηγεί η κυρία Σιμόν, «το Λος Αντζελες που μπήκε στη λίστα του Φόρουμ έσπασε την πρωτιά του Λονδίνου αφού έχει 221 μουσεία σε σύγκριση με τα 173 του Λονδίνου».

Μια άλλη νεόκοπη πόλη στη λίστα είναι η Σεούλ και οι αριθμοί που περιγράφουν την πολιτιστική ζωή της εντυπωσιάζουν: 67.000 θεατρικές παραστάσεις τον χρόνο, όταν η Νέα Υόρκη και το Λονδίνο έχουν 43.000 και 30.000 αντίστοιχα.

Το Φόρουμ θα ενθαρρύνει περισσότερες πόλεις να συμμετάσχουν στο δίκτυο αυτό αφού ενισχύει σημαντικά την τουριστική κίνησή τους. Ο πολιτισμός πρέπει να βρεθεί στο επίκεντρο γιατί μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στο τουριστικό προφίλ τους αλλά και στην αύξηση των επισκεπτών τους. n