Ξεκινούν επιτέλους την Τετάρτη τη λειτουργία τους, έστω και με καθυστέρηση πολλών ετών, τα περιβόητα συστήματα εισροών εκροών στα πρατήρια καυσίμων της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, ένα από τα βασικά όπλα της πολιτείας για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.

Τα συστήματα θα είναι συνδεδεμένα «on line» με τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) που από την επόμενη εβδομάδα θα μπορεί να δέχεται και να επεξεργάζεται μαζικά τα στοιχεία για τις ποσότητες τις οποίες θα παραλαμβάνει από τους βενζινοπώλες (αγορές- πωλήσεις).

Συγκεκριμένα, από την προσεχή Δευτέρα οι πρατηριούχοι θα μπορούν να δηλώνουν στο «on line» σύστημα της ΓΓΠΣ στοιχεία με τους κωδικούς των δεξαμενών και των αντλιών τους, και από τις 6 Σεπτεμβρίου να αποστέλλουν αναλυτικά στοιχεία με τη διακίνηση των καυσίμων που αγόρασαν και πούλησαν (ισοζύγιο).

Από την ανάλυση τους θα προκύπτει το ποιοι δήλωσαν ανακριβή νούμερα, και άρα θα τους επιβάλλονται οι σχετικές ποινές.

Αυτά τουλάχιστον διαβεβαιώνουν στελέχη της ΓΓΠΣ, που αναμένεται να εκδώσει σήμερα αναλυτική ανακοίνωση με τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν μέσα στις επόμενες ημέρες οι πρατηριούχοι της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.

Απαντώντας στην κριτική ότι η ηλεκτρονική εφαρμογή καθυστέρησε να ολοκληρωθεί, στελέχη της ΓΓΠΣ επικαλούνται το μεγάλο φόρτο εργασίας και το λιγοστό προσωπικό, επιμένουν ωστόσο ότι σε λίγες ημέρες θα είναι σε θέση να κάνουν ένα πρώτο «σετ» ελέγχων και διασταυρώσεων.

Σε δεύτερη πάντως φάση, και όταν το σύστημα εισροών- εκροών επεκταθεί στην επαρχία (ως το Μάρτιο 2014) καθώς και στα άλλα στάδια διακίνησης δηλαδή διυλιστήρια- εταιρείες- μεταπωλητές (πολύ νωρίτερα), είναι βέβαιο ότι η ηλεκτρονική εφαρμογή θα χρειασθεί αναβάθμιση, γιʼ αυτό και δεν αποκλείεται να ζητηθεί συνδρομή από εξειδικευμένες εταιρείες, μέσω προκήρυξης διαγωνισμού.

Ποιες υπουργικές αποφάσεις εκκρεμούν ακόμη

Μπορεί τα συστήματα εισροών- εκροών να κάνουν σήμερα πρεμιέρα, ωστόσο 16 μήνες μετά την ψήφιση του περιβόητου νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου (4072/2012), εκκρεμεί ακόμη η έκδοση τεσσάρων κρίσιμων υπουργικών αποφάσεων.

Πρόκειται για την απόφαση της υποχρεωτικής σήμανσης των βυτιοφόρων, αυτή για την επίσης υποχρεωτική σήμανση των πλωτών μέσων (στα ναυτιλιακά καύσιμα τα παράθυρα για λαθρεμπόριο παραμένουν ορθάνοικτα), η απόφαση για την εγκατάσταση συστήματος εισροών- εκροών σε διυλιστήρια και εταιρείες, καθώς και εκείνη για την τοποθέτηση του ίδιου συστήματος στα βυτιοφόρα των μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης. Η τελευταία αυτή απόφαση, είναι του υπ. Ανάπτυξης, και σύμφωνα με τις πληροφορίες, η έκδοσή της είναι θέμα ημερών, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο για τις προηγούμενες όπου η ευθύνη ανήκει στο υπ. Οικονομικών.

Δεκαέξι μήνες από τον Απρίλιο του 2012 οπότε και ψηφίστηκε ο περιβόητος νόμος για την πάταξη του λαθρεμπορίου, το υπ. Οικονομικών δείχνει να μη βιάζεται και πολύ..