Εκείνος, ένας από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς του θεάτρου και του κινηματογράφου. Εκείνη, μία από τις πιο εμβληματικές καλλονές της υποκριτικής

Ηταν ο βασιλιάς και η βασίλισσα του δράματος και έλαμπαν εξίσου ως ζευγάρι. Αν και πίσω από τη λάμψη αυτή τα πράγματα ήταν αρκετά πιο σκοτεινά.

Η Βίβιαν Λι πάντως είχε εκμυστηρευτεί τον έρωτά της σε κοντινό φίλο, λέγοντάς του πως «μια ημέρα αυτόν τον άνδρα θα τον παντρευτώ». Ο Ολίβιε βέβαια ήταν ήδη παντρεμένος με την ηθοποιό Γκιλ Εσμοντ, αλλά ο γάμος αυτός δεν προβλεπόταν να κρατήσει πολύ. Τους ένωνε βέβαια μια βαθιά αγάπη, που δεν έσβησε ποτέ (η Εσμοντ ήταν παρούσα στην κηδεία του Ολίβιε, το 1989 –η ίδια τότε ήταν 90 ετών). Αλλά εκείνη προτιμούσε τη συντροφιά των γυναικών από εκείνη των ανδρών, κι ας του είχε χαρίσει έναν γιο το 1936.

Ο άνθρωπος πάντως που έφερε κοντά τον Ολίβιε και τη Λι ήταν ο Αλεξάντερ Κόρντα, τιτάνας παραγωγός της εποχής που είχε κατορθώσει να στήσει στη Μεγάλη Βρετανία μια μικρή αυτοκρατορία που ανταγωνιζόταν στα ίσα (τότε) τη χολιγουντιανή μηχανή. Και στα στούντιό του γύρισε το 1937 το δράμα εποχής «Μέσα στις φλόγες» («Fire over England»), στα σετ του οποίου ο Ολίβιε και η Λι ερωτεύτηκαν.

Ο Κόρντα το παρατήρησε και γύρισε στο καπάκι το θρίλερ «21 ημέρες», αγκαζάροντας το παράνομο ζεύγος που είχε ήδη αποφασίσει να μείνει μαζί. Επειτα από λίγη πίεση, η Εσμοντ έδωσε στον Ολίβιε το πολυπόθητο διαζύγιο (η Λι είχε αφήσει αμέσως τον τότε σύζυγό της). Κι έτσι, έδεσε δυο τιτάνες της υποκριτικής, αποφασισμένους να κατακτήσουν τον κόσμο. Μεγάλο πρόβλημα αυτό το τελευταίο.

Γιατί τόσο ο Ολίβιε όσο και η Λι έπαιρναν τη δουλειά τους πολύ στα σοβαρά και ουδέποτε έκρυψαν την ανταγωνιστική τους σχέση. Στα κινηματογραφικά πλατό, ο Γουίλιαμ Γουάιλερ, σκηνοθέτης από τους λίγους, αποσπά μια κινηματογραφική (και όχι θεατρική) ερμηνεία από τον Ολίβιε στα «Ανεμοδαρμένα ύψη», χαρίζοντάς του μια υποψηφιότητα για Οσκαρ. Από την άλλη, ο παραγωγός Ντέιβιντ Σέλζνικ αποφασίζει να επιλέξει τη Βίβιαν Λι για τον πρώτο ρόλο στο πανάκριβο και φιλόδοξο έπος που ετοιμαζόταν να φιλμάρει, ονόματι «Οσα παίρνει ο άνεμος». Η ταινία βγαίνει τελικά το 1939, αλλάζοντας μια για πάντα το κινηματογραφικό προσκήνιο με τη συντριπτική του επιτυχία. Κι εκείνη θα κερδίσει το πρώτο της Οσκαρ. Σημειώστε επίσης πως το ζεύγος Ολίβιε – Λι μοιραζόταν τον… ίδιο ατζέντη.

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ. Το 1940, η Αγγλία κηρύσσει τον πόλεμο στη Γερμανία και το ζευγάρι ακούει τα νέα στο ραδιόφωνο, ενώ κάνει τις διακοπές του κάπου στην Καλιφόρνια, στο γιοτ του Ντάγκλας Φέρμπανκς τζούνιορ. Μεθυσμένος, ο Ολίβιε βγαίνει στο κατάστρωμα και ουρλιάζει στα κοντινά πλοία: «Ολα έχουν τελειώσει! Είμαστε καταδικασμένοι!».

Τίποτε όμως δεν είχε τελειώσει –όχι ακόμα. Γιατί την ίδια χρονιά, ο Ολίβιε πρωταγωνιστεί στην υπέροχη «Ρεβέκκα» του Αλφρεντ Χίτσκοκ, πλάι στην Τζόαν Φοντέν (η Βίβιαν Λι προσπάθησε πολύ να κερδίσει τον ρόλο, αλλά απέτυχε). Παρά την επιτυχία του όμως, ο ίδιος εξακολουθεί να αισθάνεται άβολα μπροστά σε μια κινηματογραφική κάμερα –εν αντιθέσει με τη σύντροφό του, που γίνεται επιτέλους γυναίκα του λίγες εβδομάδες μετά την έξοδο του φιλμ.

Ετσι, ο Ολίβιε καταπιάνεται με την κινηματογραφική σκηνοθεσία. Ο «Ερρίκος Ε’» είναι η πρώτη του –εξαιρετική –απόπειρα, την οποία διαδέχεται ένας ακόμη καλύτερος «Αμλετ» το 1945, ταινία στην οποία θα αρνηθεί στη σύζυγό του τον ρόλο της Οφηλίας. Η οργή της Λι (την οποία είχε χτυπήσει ο ιός της φυματίωσης μόλις την προηγούμενη χρονιά) ήταν αρκούντως… επική. Ιδίως όταν ο «καλός» της βραβευόταν με Οσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου. Η εκδίκησή της είναι ένας παράνομος δεσμός, με τον εξαιρετικό ηθοποιό Πίτερ Φιντς (τον θυμόμαστε από το… μεταθανάτιο Οσκαρ για την υπέροχη ερμηνεία του στο «Δίκτυο» του Σίντνεϊ Λουμέτ).

Μια νέα ευκαιρία για μια δυνατή ερμηνεία θα την κατευνάσει, και ως Μπλανς Ντιμπουά θα εμφανιστεί πλάι στον Μάρλον Μπράντο στο «Λεωφορείον ο Πόθος», το 1951. Δεύτερο Οσκαρ για την ίδια, τεράστια η επιτυχία. Και ο Ολίβιε; Στην αγκαλιά ενός… άλλου άντρα, του κωμικού Ντάνι Κέι. Γιατί κάπως έτσι επιβράβευε ο ένας τις «επιτυχίες» του άλλου. Το διαζύγιο ήταν πλέον αναπόφευκτο. Μέχρι την ημέρα του θανάτου της, όμως, θα κρατούσε τη φωτογραφία του δίπλα της.