Σε νησιά όπως η Γαύδος και ο Αϊ-Στράτης οι μονάδες της ΔΕΗ δεν έχουν ούτε… έναν μόνιμο υπάλληλο. Σε άλλα όπως το Καστελλόριζο και η Ανάφη στον σταθμό απασχολείται μόνο ένας εργαζόμενος. Στα μεγαλύτερα όπως η Πάρος, η Μύκονος και η Σύρος λείπει τουλάχιστον το 30% από το απαιτούμενο προσωπικό.

Τα προαναφερόμενα συνθέτουν την εικόνα της ΔΕΗ στη νησιωτική Ελλάδα με φυσικό επακόλουθο την πλημμελή λειτουργία των μονάδων, κάτι που εξηγεί σε μεγάλο βαθμό γιατί στο Αιγαίο κάθε καλοκαίρι το ρεύμα αποτελεί πολύτιμο αγαθό.

Την εικόνα συμπληρώνουν οι συχνές βλάβες στα δίκτυα, πολλά από τα οποία είναι καταπονημένα και παλιά και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης λόγω της τουριστικής κίνησης του καλοκαιριού. Φυσικά, και η απουσία υποβρύχιας διασύνδεσης με την ηπειρωτική χώρα, που θα έλυνε οριστικά το πρόβλημα.

«Σε κάθε νησί, ακριβώς επειδή τροφοδοτείται με αυτόνομη μονάδα που εύκολα μπορεί να υποστεί βλάβη, δεν περνά ημέρα που να μην παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα», παραδέχεται στέλεχος της Διεύθυνσης Παραγωγής Νησιών της ΔΕΗ.

Στα μη διασυνδεδεμένα με την ηπειρωτική Ελλάδα νησιά η ΔΕΗ έχει 32 σταθμούς με 270 μικρές και μεγάλες γεννήτριες (ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη) από παλαιά έως και αρκετά καινούργια.

«Προ ημερών στο κοντρόλ του σταθμού της Πάρου (ΑΣΠ), του μεγαλύτερου των Κυκλάδων που τροφοδοτεί χάρη στις τοπικές διασυνδέσεις άλλα οκτώ νησιά, δούλευε μόνο ένας μόνιμος υπάλληλος», λέει ο Γιώργος Αδαμίδης, πρόεδρος του Σωματείου Σπάρτακος.

Αν στην Πάρο που δίνει ρεύμα σε Νάξο, Αντίπαρο, Ιο, Φολέγανδρο, Κουφονήσια, Σίκινο και Σχοινούσσα είναι τέτοια η κατάσταση, η εικόνα είναι ακόμη χειρότερη στα μικρότερα νησιά που διαθέτουν αυτόνομες μονάδες.

Εκτός από το προσωπικό και το θέμα των μονάδων, υπάρχει και το ζήτημα των δικτύων. Στις αρχές Ιουλίου σημειώθηκε γενικό μπλακάουτ για μισή ώρα στη Λέρο λόγω βλάβης στα καλώδια. Τον περασμένο Απρίλιο προβλήματα είχαν παρουσιαστεί ακόμη και σε διασυνδεδεμένα νησιά όπως η Λευκάδα, η Κεφαλονιά και η Ιθάκη, που έμειναν χωρίς ρεύμα επί τέσσερις ώρες λόγω βλάβης στον εξοπλισμό των εγκαταστάσεων του δικτύου μεταφοράς στην Κεφαλονιά. Τον ίδιο μήνα σημειώθηκαν διακοπές ρεύματος στη Ρόδο, οι οποίες αποδόθηκαν στη λασποβροχή που βραχυκύκλωσε τους μονωτήρες της ΔΕΗ αφήνοντας χωρίς ρεύμα περιοχές στο νησί.

Ιστορία 20 ετών. Είναι σαφές ότι το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης των νησιών θα λυθεί οριστικά όταν διασυνδεθούν με την ηπειρωτική χώρα. Το βήμα αυτό αναμένεται να γίνει με ένα έργο που θα έπρεπε να έχει σχεδιαστεί και ολοκληρωθεί εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια, αφού η προσπάθεια άρχισε το 1993. Το αρχικό πλάνο προέβλεπε τη διασύνδεση της Ανδρου και της Τήνου με το ηπειρωτικό σύστημα μέσω Καρύστου. Διακόπηκε όμως στην Τήνο όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας δικαίωσε προσφυγή των κατοίκων της ενάντια στην τοποθέτηση πυλώνων υψηλής τάσης που θα διέρχονταν εναερίως από το νησί. Ετσι, η ΔΕΗ σχεδίασε εκ νέου τη διαδρομή και η διασύνδεση γίνεται αποκλειστικά υποβρυχίως. Τελικά προκηρύχθηκε ο πρώτος διαγωνισμός, ο οποίος όμως ναυάγησε το 2012. Ετσι, στις αρχές Ιουλίου 2013 προκηρύχθηκε ξανά από τον ΑΔΜΗΕ με στόχο το έργο να έχει ολοκληρωθεί κάπου το 2015. Ο διαγωνισμός αφορά τη διασύνδεση Λαύριο – Σύρος, Σύρος – Τήνος, Σύρος – Πάρος και Σύρος – Μύκονος. Εκτός από τη διασύνδεση των Κυκλάδων, και άλλα έργα έχουν πάρει σειρά, με κυριότερο τη διασύνδεση της Κρήτης. Αρκεί φυσικά να υπάρξει συνεπής και ολοκληρωμένος σχεδιασμός.

Καμπανάκι για το σύστημα

Εδώ και χρόνια η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας χτυπά το καμπανάκι για την ευστάθεια του συστήματος ηλεκτροδότησης στην Πάρο, στη Μύκονο, στη Σύρο, στην Ιο, στη Σίκινο, στη Φολέγανδρο και στα Κουφονήσια. Από το 2010 έχει προειδοποιήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής πως αν δεν προχωρήσει γρήγορα η υποβρύχια διασύνδεσή τους με την ηπειρωτική χώρα, απειλούνται να μείνουν στο σκοτάδι.