Ο Ενρίκο Λέτα άφησε για λίγες ώρες πίσω του τα οικονομικά προβλήματα και την πολιτική αστάθεια της χώρας του και βρέθηκε στο Αζερμπαϊτζάν για επίσημες συνομιλίες με τον Πρόεδρο της χώρας Ιλχάμ Αλίγεφ. Ο ιταλός Πρωθυπουργός δεν πέταξε βέβαια μέχρι το Μπακού για τουρισμό στον Καύκασο.

Στο επίκεντρο των συνομιλιών των δύο ηγετών βρέθηκε η κατασκευή του νέου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τις αζερικές πηγές της Κασπίας στην Ευρώπη μέσω του αγωγού TAP. Το έργο υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 40 δισ. δολάρια ενώ ο αγωγός που θα περάσει από την Τουρκία, την Ελλάδα και την Αλβανία για να καταλήξει στην Ιταλία μέσω υποθαλάσσιας κατασκευής στην Αδριατική εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το 2019.

Ο Λέτα ευχαρίστησε τον αζέρο Πρόεδρο για την τελική επιλογή της κρατικής εταιρείας ενέργειας SOCAR, η οποία αρχικά είχε προκρίνει την κατασκευή του ανταγωνιστικού αγωγού Nabucco που θα μετέφερε το αζερικό αέριο στην Κεντρική Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Ο ίδιος σημείωσε ότι το έργο θα αποτελέσει προάγγελο της σύσφιγξης των εμπορικών και οικονομικών δεσμών των δύο χωρών τα επόμενα χρόνια. Προανήγγειλε άλλωστε την επίσκεψη αντιπροσωπείας ιταλών επιχειρηματιών στο Μπακού τον ερχόμενο Νοέμβριο ενώ κάλεσε τον Αλίγεφ να επισκεφθεί την Ιταλία το επόμενο διάστημα.

Πάντως η επιλογή του αγωγού ΤΑΡ αντί του Νabucco φαίνεται ότι στηρίχθηκε περισσότερο στα οικονομικά συμφέροντα των κατασκευαστριών εταιρειών που συμμετέχουν στην κοινοπραξία παρά στους πολιτικούς σχεδιασμούς της αζερικής κυβέρνησης και των άλλων εμπλεκόμενων χωρών. Κι αυτό διότι η υποθαλάσσια διαδρομή μέσω Αδριατικής κρίθηκε τελικά πιο συμφέρουσα από τη χερσαία χάραξη μέσω Βαλκανίων.

Οπως σημειώνουν αναλυτές στους «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς» οι δύο βασικότεροι παράγοντες που έκαναν τη ζυγαριά να κλίνει υπέρ του ΤΑΡ ήταν η μικρότερη χιλιομετρική απόσταση αλλά και η τιμή πώλησης του φυσικού αερίου στις χώρες από τις οποίες θα περάσει ο αγωγός.

Οι τιμές αγοράς του καυσίμου από τους τελικούς καταναλωτές σε Ελλάδα και Ιταλία είναι συγκριτικά υψηλότερες με τις αντίστοιχες σε Βουλγαρία, Ρουμανία και Σλοβενία απ’ όπου θα περνούσε ο αγωγός Nabucco. Ετσι η νορβηγική Statoil, η ελβετική Axpo και η γερμανική EON που συμμετέχουν στην κοινοπραξία κατασκευής του ΤΑΡ κατάφεραν να πείσουν τη SOCAR για τη βιωσιμότητα του έργου μεταφοράς του καυσίμου.

Με την ολοκλήρωση του έργου υπολογίζεται ότι θα μεταφέρονται περισσότερα από 10 δισ. κυβικά μέτρα αζερικού αερίου ετησίως στην Ευρώπη ελαττώνοντας την ενεργειακή εξάρτηση των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης από τους υδρογονάνθρακες της Ρωσίας.