Καλυμμένος με κόκκινη πέτρα στο μεγαλύτερο μέρος του, διαθέτει πολεμίστρες, πυργίσκους, ψηλές και στρογγυλές σκάλες. Η όψη του παραπέμπει περισσότερο σε μεσαιωνικό καστρόπυργο της Αγγλίας του Ριχάρδου του Λεοντόκαρδου παρά σε αρχοντική κατοικία της ελληνικής υπαίθρου. Παρ’ όλα αυτά, ο χαρακτήρας του είναι πλήρως εναρμονισμένος με το αγροτικό τοπίο που το περιτριγυρίζει. Πρόκειται για τον Πύργο του Κεφαλλονίτη Παναγή Χαροκόπου, αποτελούμενο από δύο ορόφους και ένα υπερυψωμένο υπόγειο, που έμεινε γνωστός ως Πύργος Χαροκόπου ή κονάκι –έτσι λεγόταν στην Τουρκοκρατία το σπίτι του κοτζαμπάση.

Μία μαρμάρινη σκάλα οδηγεί στη βεράντα ακριβώς μπροστά από την κεντρική είσοδό του, ενώ στα πλάγια του περιστοιχίζεται από ένα παραλληλόγραμμο συγκρότημα δωματίων που κάποτε λειτούργησαν ως στάβλοι, μαγειρεία, αποθηκευτικοί και βοηθητικοί χώροι. Παράλληλα διέθετε ορνιθώνα, ανεμόμυλο με δεξαμενές, ενώ πιο μακριά υπήρχε το μικρό εκκλησάκι του Αγίου Χαράλαμπου. Πληροφορίες αναφέρουν πως στο εσωτερικό του υπήρχαν έπιπλα που είχαν αγοραστεί στην Αγγλία καθώς η οικογένεια Χαροκόπου εκτιμούσε ιδιαίτερα την αγγλική κουλτούρα.

Μετά την προσάρτηση της Θεσσαλίας στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος (1881), ο Παναγής Χαροκόπος επέστρεψε στην Ελλάδα –από τη Ρουμανία –και αγόρασε έξι τσιφλίκια 80.000 στρεμμάτων, τα οποία διαχειριζόταν ο αδελφός του Σπύρος. Το τσιφλίκι της Γιάννουλης αγοράστηκε από τον σύμβουλο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας Ουσαμπενδίν Μπεή Χασάν Βέη και την αδελφή του Σαντίκαϊ Χανούμ. Η έκτασή του άγγιζε τα 14.343 τουρκικά στρέμματα και συνόρευε με τις περιφέρειες των χωριών Βέη Τατάρ, Καζακλάρ, Κουλούρι και Καλυβίων. Σε αυτό, το 1902 άρχισε η ανοικοδόμηση του Πύργου βάσει των σχεδίων του αρχιτέκτονα Αναστασίου Μεταξά –ο οποίος, μεταξύ άλλων, είχε αναλάβει την ανακαίνιση του Μεγάρου Χαροκόπου στην Αθήνα (Μουσείο Μπενάκη) καθώς και τον σχεδιασμό της Σχολής Οικοκυρικών Χαροκόπου (Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Καλλιθέα). Ο Πύργος Χαροκόπου ήταν ένα από τα μεγαλύτερα αρχοντικά της Θεσσαλίας. Κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα φιλοξένησε σπουδαίες προσωπικότητες από τον χώρο της πολιτικής (όπως τον Ελευθέριο Βενιζέλο) και της τέχνης. Αν και πιο χαρακτηριστική ήταν η παρουσία της Μελίνας Μερκούρη στο αρχοντικό αρκετά χρόνια μετά, η οποία –το 1939 –φοιτήτρια ακόμη της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου ερωτεύθηκε και παντρεύτηκε τον τσιφλικά Παναγή Χαροκόπο τον νεότερο. Το ζευγάρι χώρισε, ωστόσο η Μελίνα Μερκούρη αρκετές δεκαετίες μετά και από τη θέση της υπουργού Πολιτισμού έδωσε μεγάλο αγώνα προκειμένου ο Πύργος να συμπεριληφθεί στη λίστα των διατηρητέων κτιρίων για την προστασία του ως νεότερο μνημείο.

Μαρτυρίες αναφέρουν πως στα χρόνια της Κατοχής, ο Πύργος μετατράπηκε σε κατοικία του γερμανού διοικητή της Λάρισας. Αργότερα όμως στα μέσα της δεκαετίας του ’70, στο κονάκι φιλοξενούνταν άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών και διοργανώνονταν βραδιές περισσότερο διανοουμενίστικου και λιγότερο κοσμικού χαρακτήρα. Μεταξύ των άλλων, συχνοί καλεσμένοι ήταν ο σκηνογράφος Σάββας Χαρατσίδης και ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Πέτρος Γέμτος. Με τα φαγητά του καταπληκτικού μαγείρου Αποστόλη –ειδικευμένου στη γαλλική κουζίνα -, φιλοξενούμενοι και οικοδεσπότες συζητούσαν για το θέατρο, βιβλία και ταξίδια. Σε κάποιους μάλιστα, αναφέρουν πηγές, άρεσε ιδιαίτερα το κυνήγι –κυνηγούσαν στο δάσος του Πύργου, έπιαναν πέρδικες και ορτύκια, τα οποία μαγείρευε ο Αποστόλης με περίεργες συνταγές.

– Το 1881 ο Παναγής Χαροκόπος αγοράζει το τσιφλίκι της Γιάννουλης από τον κτηματία και σύμβουλο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας

– Το 1902 ξεκινά η ανοικοδόμηση του Πύργου Χαροκόπου

– Αρχιτέκτονάς του είναι ο Αναστάσιος Μεταξάς

– Εκλεκτικισμός και νεοκλασικισμός είναι τα κυρίαρχα αρχιτεκτονικά ρεύματα του αρχοντικού

– Ο Πύργος λέγεται και κονάκι – επί Τουρκοκρατίας σήμαινε το σπίτι του κοτζαμπάση

Αύριο:

Μέγαρο Τσίλλερ – Λοβέρδου