Με τα μυστικά της «Τέχνης της φιλοξενίας» και μια αναδρομή στη ζωγραφική του Γιάννη Τσαρούχη το Μουσείο Μπενάκη ανοίγει τις πύλες του στο φιλότεχνο κοινό τον Σεπτέμβριο.

Από τις 23 Σεπτεμβρίου, στο κεντρικό κτίριο της οδού Κουμπάρη, η έκθεση «Η τέχνη της φιλοξενίας. Ζωγραφισμένοι δίσκοι του 19ου αιώνα από την Ελλάδα και την Τουρκία» αποκαλύπτει τελετουργικά μυστικά της καθημερινής ζωής στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και το νεοσύστατο ελληνικό κράτος της εποχής.

Το αποτέλεσμα είναι ένα καλειδοσκόπιο χρωμάτων, γεύσεων και εννοιών, σε μια λεπτή ισορροπία μεταξύ Ανατολής και Δύσης, μεταξύ λειτουργικότητας και διακοσμητικού χαρακτήρα, σε επιμέλεια Ξένιας Πολίτου και Φλάβιας Νέσση.

Το φθινόπωρο (27/9) φέρνει και πάλι στις αίθουσες του Μπενάκη της οδού Πειραιώς τον Γιάννη Τσαρούχη και συγκεκριμένα την ιστορία της ζωγραφικής του μεγάλου καλλιτέχνη μέσα από χρονολογικές ενότητες αναπλάθοντας το περιβάλλον που έζησε και τις επιρροές που δέχθηκε στην καλλιτεχνική του πορεία. Ξεκινώντας από την παιδική του ηλικία, τα ακούσματα, τις γνωριμίες του, τις συναναστροφές του, τους δασκάλους του. Η «Εικονογράφηση μιας αυτοβιογραφίας Μέρος Ι (1910-1940)» αποτελείται από φωτογραφικό υλικό, κείμενα και συνεντεύξεις του Γιάννη Τσαρούχη, καθώς και οπτικοακουστικό υλικό από το ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Βερνίκου με τίτλο «Σπουδή για ένα πορτρέτο».

Επίσης, στο κτίριο της Πειραιώς (30/9) το ελληνικό κοινό θα έρθει σε επαφή με το έργο του διάσημου ελληνοαμερικανού καλλιτέχνη Thomas Chimes (1921-2009). Η έκθεση εκπληρώνει και την επιθυμία του ίδιου του καλλιτέχνη να εκθέσει στη χώρα καταγωγής του. Πραγματοποιείται σε συνεργασία με την αμερικανική Locks Gallery και το Ιδρυμα Κωστόπουλου.

Η μετάβαση τον Οκτώβριο γίνεται στο κτίριο της Πειραιώς μέσα από ένα φωτογραφικό ταξίδι στις θάλασσες της Ελλάδας (3/10). Μια φωτογραφική περιπλάνηση στις παραθαλάσσιες και νησιωτικές περιοχές, την ανάπτυξη της ναυσιπλοΐας, καθώς και τον περίπλου των ελληνικών νησιών από τους πρώτους περιηγητές το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, έως τον μετέπειτα μαζικό τουρισμό. Περίπου 350 φωτογραφίες, που επιλέχθηκαν έπειτα από συστηματική αναδίφηση σε αρχεία και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Η επιμέλεια είναι των Αλίκης Τσίργιαλου, Φανής Κωνσταντίνου, Κωστή Αντωνιάδη και πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Διεθνούς Συνάντησης των Επιμελητών Φωτογραφικών Συλλογών και Μουσείων, γνωστή και ως Oracle.