Για τη δημιουργία της νέας ηρωίδας των στούντιο Ντίσνεϊ, οι υπεύθυνοι στράφηκαν απευθείας στο κοινό, δηλαδή στα παιδιά. Ποιες είναι οι διαφορές της Σοφίας όμως από τις προηγούμενες γαλαζοαίματες κινουμένων σχεδίων;

Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια μικρή πριγκίπισσα που την έλεγαν Σοφία. Ηταν ομορφούλα αλλά δεν περνούσε όλη την ημέρα της μπροστά στον καθρέφτη για να διαπιστώσει πόσο όμορφη ήταν. Ούτε καθόταν με τις ώρες στο μπαλκόνι να περιμένει τον πρίγκιπα με το άσπρο άλογο.

Η μικρή Σοφία, αν και πριγκίπισσα, πίστευε στη δημοκρατία, είχε καλή καρδιά και μια μαμά που όχι μόνο δεν ήταν γαλαζοαίματη αλλά ήταν αλλοδαπή, εργαζόταν ως τσαγκάρισσα και μεγάλωνε μόνη της το παιδί της ώσπου να βρει τον έρωτα στα μάτια του βασιλιά Ρολάνδου.

Τι παραμύθι είναι τούτο, λοιπόν, χωρίς δράκους, μητριές και με μια ανέραστη ηρωίδα; Είναι το παραμύθι του 21ου αιώνα που ήδη κλέβει τις καρδιές των πιτσιρικάδων ανά τον κόσμο και φέρει την υπογραφή του μετρ του είδους, της εταιρείας Ντίσνεϊ. «Εξαρχής δεν θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα νέο κορίτσι που να ψάχνει για σύντροφο» λέει η Νάνσι Κέιντερ, γενική διευθύντρια της Ντίσνεϊ Τζούνιορ παγκοσμίως.

Η Σοφία η Πρώτη όπως είναι ο πλήρης τίτλος της στο εξωτερικό –στα ελληνικά κυκλοφορεί ως Σοφία η Πριγκίπισσα –έκανε το ντεμπούτο της τον Ιανουάριο. Οχι στον ανάλογο χορό ντεμπιτάντ αλλά στην τηλεοπτική σειρά κινουμένων σχεδίων, στην οποία πρωταγωνιστεί. Και μέσα σε τρεις μήνες κατάφερε να βρεθεί στην κορυφή της τηλεθέασης στις χώρες όπου προβάλλεται. Τα βιβλία με τις ιστορίες της δεν προλαβαίνουν να ανατυπώνονται. Και η μουσική της σειράς είναι στην κορυφή των πωλήσεων.

Ποιο είναι το μυστικό λοιπόν της Σοφίας που χρειάστηκε μόλις τρεις μήνες για να κατακτήσει το παιδικό κοινό; Το γεγονός ότι δεν είναι γέννημα της φαντασίας του εμπορικού τμήματος της Ντίσνεϊ αλλά προϊόν που ξεπήδησε από τα μυαλά των ίδιων των καταναλωτών, δηλαδή των παιδιών.

Μόνο που αυτή η κύηση δεν κράτησε εννέα μήνες αλλά πέντε χρόνια. Και για να «γεννηθεί» η Σοφία η Πριγκίπισσα εργάστηκαν εντατικά συγγραφείς, παιδοψυχολόγοι, ειδικοί σύμβουλοι σε θέματα γραφής και έγιναν δεκάδες πειραματικές συναντήσεις με τους μικρούς καταναλωτές.

Η ομάδα της Ντίσνεϊ δημιούργησε ένα δίκτυο συνεργατών σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία του Λος Αντζελες.

Οι ειδικοί οργανώνουν συναντήσεις με τα παιδιά –ηλικίας δύο έως πέντε ετών. Τους διαβάζουν τις περιπέτειες της Σοφίας, στήνουν κάμερες για να παρακολουθούν τις αντιδράσεις τους, κρατούν αναλυτικές σημειώσεις από τα σχόλιά τους και συζητούν μαζί τους για τις πιθανές εξελίξεις στην ιστορία.

Οι συναντήσεις αυτές –για τις οποίες τα παιδιά αποζημιώνονται με αυτοκόλλητα και τα σχολεία με 100 δολάρια ανά επίσκεψη της ομάδας –αποδεικνύονται πολύτιμες υποστηρίζουν οι ειδικοί από την εταιρεία παραγωγής. Οι παρατηρήσεις αφού τύχουν επεξεργασίας καταγράφονται σε σημειώματα με υποδείξεις προς τους συγγραφείς.

Και βεβαίως πολλές φορές τούς γλιτώνουν από αδιόρατες παγίδες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το επεισόδιο στο οποίο η Σοφία συμμετείχε σε ένα πιζάμα πάρτι. Γρήγορα οι ειδικοί εντόπισαν την αμηχανία των παιδιών καθώς δεν ήταν εξοικειωμένα με τον όρο και τη διαδικασία ενός τέτοιου πάρτι, οπότε και φρόντισαν να τροποποιήσουν το σενάριο.

«Ακούγοντας τα παιδιά, εισάγαμε στο παραμύθι στοιχεία που είναι οικεία στην καθημερινότητα τους» λένε οι υπεύθυνοι του προγράμματος, χωρίς να διευκρινίσουν αν ο βασιλιάς και θετός πατέρας της Σοφίας θα κινδυνεύσει να χάσει μελλοντικά τον θρόνο του ως θύμα της κρίσης.