Ανησυχίες ότι η πιθανή εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines «μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα αυξήσεις τιμών και μειωμένη ποιότητα υπηρεσιών σε αρκετά ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού», διατύπωσε την Τρίτη η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.

Η Ε.Ε, σε σχετική ανακοίνωσή της, επισημαίνει ότι ξεκινά πλέον έρευνα σε βάθος βάσει του κοινοτικού κανονισμού περί συγκεντρώσεων για την προτεινόμενη εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines, το αποτέλεσμα της οποίας θα ανακοινωθεί έως τις 3 Σεπτεμβρίου.

Πρόκειται, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Κομισιόν, για τις δύο κύριες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες αεροπορικής μεταφοράς επιβατών σε ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού και σε διεθνή δρομολόγια. Και οι δύο εταιρείες χρησιμοποιούν ως βάση επιχειρήσεων τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Η Επιτροπή εκφράζει ανησυχίες ότι «η συναλλαγή μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα αυξήσεις τιμών και μειωμένη ποιότητα υπηρεσιών σε αρκετά ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού με αναχώρηση από Αθήνα, στα οποία η νέα οντότητα που θα προέκυπτε από τη συγκέντρωση, θα αποκτούσε το μονοπώλιο ή ειδάλλως ισχυρή θέση στην αγορά».

Οπως επισημαίνει η Επιτροπή, «η έναρξη σε βάθος έρευνας δεν προδικάζει το αποτέλεσμα της εν λόγω έρευνας». Η Επιτροπή έχει πλέον προθεσμία 90 εργάσιμων ημερών, δηλαδή έως τις 3 Σεπτεμβρίου 2013, προκειμένου να λάβει οριστική απόφαση ως προς το κατά πόσο η προτεινόμενη συναλλαγή θα παρακωλύσει σε σημαντικό βαθμό την άσκηση αποτελεσματικού ανταγωνισμού στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ).

Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδιος για την πολιτική ανταγωνισμού, κ. Χοακίμ Αλμούνια, δήλωσε: «Έχουμε καθήκον να εξασφαλίσουμε ότι οι έλληνες επιβάτες και οι επισκέπτες της Ελλάδας θα μπορούν να ταξιδεύουν με εισιτήρια σε ανταγωνιστικές τιμές, ιδίως σε αυτούς τους χαλεπούς οικονομικά καιρούς».

Οι προβληματικοί προορισμοί

Από την αρχική ανάλυση της αγοράς, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η προτεινόμενη συνένωση των δύο εταιρειών θέτει ορισμένα σοβαρά προβλήματα σε αρκετά ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού, στα οποία η Aegean και η Olympic είτε ανταγωνίζονται μεταξύ τους επί του παρόντος, είτε βρίσκονται σε καλή θέση για να ανταγωνιστούν.

Τα δρομολόγια αυτά χρησιμοποιούνται όχι μόνο από έλληνες επιβάτες, αλλά και από μεγάλο αριθμό ξένων ταξιδιωτών, δεδομένου ότι η Ελλάδα αποτελεί δημοφιλή τουριστικό προορισμό.

Στην αξιολόγηση της Επιτροπής συνεκτιμώνται διάφοροι σχετικοί παράγοντες, όπως η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και η οικονομική κατάσταση των εταιρειών.

Ωστόσο, η μέχρι σήμερα έρευνα έδειξε ότι «η νέα οντότητα που θα προέκυπτε από την προτεινόμενη εξαγορά, θα αποκτούσε το μονοπώλιο στα δρομολόγια από Αθήνα προς Χανιά, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Κέρκυρα, Αλεξανδρούπολη και Κω, γεγονός που θα είχε δυσμενείς επιπτώσεις στις τιμές των εισιτηρίων και στο επίπεδο της εξυπηρέτησης των επιβατών των εν λόγω δρομολογίων».

Σε άλλα ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού όπου οι δύο αεροπορικές εταιρείες εκτελούν δρομολόγια σε ανταγωνισμό με την Cyprus Airways (δηλαδή από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Ρόδο), η συνένωση Αegean – Olympic θα απομάκρυνε έναν σημαντικό ανταγωνιστή.

Επιπλέον, από την έρευνα της Επιτροπής προέκυψαν ενδείξεις ότι η Cyprus Airways, ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των δύο εταιρειών, ίσως πάψει στο άμεσο μέλλον να δρα ως βιώσιμος ανταγωνιστής στην εγχώρια ελληνική αγορά.

Επίσης, από την αρχική ανάλυση της αγοράς που πραγματοποίησε η Επιτροπή «δεν προέκυψαν προοπτικές εισόδου άλλων ανταγωνιστών σε κλίμακα και εντός χρονοδιαγραμμάτων τέτοιων, που να εξασφαλίζουν ότι η οντότητα που θα προέκυπτε από τη συγκέντρωση, θα δεχόταν ανταγωνιστική πίεση και θα συμπεριφερόταν με πειθαρχία ως προς τις τιμές».

Σύμφωνα πάντα με την Ε.Ε, «οι δεσμεύσεις που πρότεινε η Aegean κατά την προκαταρκτική έρευνα, δεν κάλυψαν τα εν λόγω σοβαρά προβλήματα ανταγωνισμού».