Δημιουργοί κόμικς από την Ελλάδα, την Ισπανία και την Αργεντινή δίνουν χρώμα και μορφή στην ζοφερή πραγματικότητα της κρίσης και ενώνουν τις δημιουργικές δυνάμεις τους για μια έκθεση στο Ινστιτούτο Θερβάντες.

Οι Μπερνάρντο Βεργκάρα και Μανέλ Φοντεβίλα από την Ισπανία, ο Μπερνάρντο Έρλιχ από την Αργεντινή και οι Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Μιχάλης Διαλυνάς και Πέτρος Χριστούλιας από την Ελλάδα συναντώνται στην έκθεση «Το κόμικ και η κρίση». Για να δώσουν εικόνα στις σκέψεις εκατομμυρίων ανθρώπων που έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με τα προβλήματα της κρίσης.

Κάπως έτσι η Ελλάδα, η Ανγκελα Μέρκελ κι όλα όσα θυμίζουν κρίση δίνουν αφορμή για τέχνη…

«Η ιδέα ήταν να συγκεντρώσουμε σε μία έκθεση καλλιτέχνες από χώρες που βιώνουν παράλληλες «κρίσεις»» λέει στα «ΝΕΑ» η επιμελήτρια της έκθεσης και καλλιτεχνική διευθύντρια του Comicdom Con Athens, Λήδα Τσενέ.

«Σκοπός είναι να αποκαλύψουμε τις σκέψεις τους και τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τα προβλήματα γύρω τους, όχι με μιζέρια αλλά με διάθεση για αυτοσαρκασμό και δημιουργία» σχολιάζει.

Τα κόμικς είχαν πάντα έντονο κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα – κάποιες φορές με έμμεσους τρόπους. «Παρατηρούμε σήμερα όμως μια πιο έντονη στροφή του ελληνικού κόμικ σε σοβαρά ζητήματα όπως ο ρατσισμός, ο πόλεμος, οι κοινωνικές διαμάχες, η κρίση. Τα σχόλια αυτά υπάρχουν ακόμη και σε μη ρεαλιστικές απεικονίσεις» προσθέτει η Λήδα Τσενέ.

Οι Ελληνες σχεδίασαν «ιστορίες» ειδικά για την έκθεση, ενώ οι ισπανόφωνοι είχαν έτοιμα έργα που αφορούσαν το ελληνικό κοινό.

Σε φιγούρες στις σελίδες μετατρέπονται κάποιες φορές οι πρωταγωνιστές των πολιτικών εξελίξεων. Και άλλες οι ήρωες της καθημερινότητας, όπως οι δυο άντρες σε κόμικς του ισπανού Μανέλ Φοντεβίλα που έχουν χάσει τον ύπνο τους και αναπολούν την εποχή που «ζούσαμε πάνω από τις δυνατότητές μας και από την κρίση που προκάλεσε όλο αυτό».

Σε άλλα σκίτσα ο Φοντεβίλα μιλάει για την εργασιακή μεταρρύθμιση, για τα δάνεια, τις τράπεζες και την Ισπανία «την χώρα της φορολογικής απάτης και των ιδιωτικοποιήσεων».

Ο αργεντίνος Μπερνάρντο Έρλιχ, καθηγητής του Πανεπιστημίου Norte de Santo Tomás de Aquino και συνεργάτης της ισπανικής εφημερίδας «El Pais», δημιουργεί με πηγή έμπνευσης τις εξελίξεις στην Ελλάδα.

Στα έργα του υπάρχει ένα ντόμινο Ελλάδας, Πορτογαλίας, Ιταλίας, Ιρλανδίας αλλά και ο Γιώργος Παπανδρέου που δηλώνει: «Εμείς οι Ελληνες επινοήσαμε την Δημοκρατία. Δεν ονειρευτήκαμε ποτέ την τραπεζοκρατία»

Ο ισπανός Μπερνάρντο Βεργκάρα σχεδιάζει μεταξύ άλλων κραυγές αγωνίας όπως: «Θα μείνουν άδεια τα ταμεία των δήμων», «Γρήγορα, σφίξε το ζωνάρι».

Ο «περιφερόμενος εικονογράφος – κομιξάς με τρέχουσα έδρα την Αθήνα», όπως συστήνεται ο Μιχάλης Διαλυνάς, μεταφέρει τους αναγνώστες στην…. Μπουτίκ των Ζώων του Χάρολντ, όπως έχει ονομάσει το μοναδικό μαγαζί που δεν έχει κλείσει ο δήμος στον φανταστικό – κάπως απόμακρο – κόσμο του κόμικ «Το τελευταίο μαγαζάκι».

Μια 16σέλιδη ιστορία με τίτλο «Παπούτσι από τον τόπο σου» παρουσιάζει ο Πέτρος Χριστούλιας. Ο βραβευμένος εικονογράφος και δημιουργός κόμικς από την Χαλκίδα ανήκει στην νεότερη γενιά που αναζητά τρόπους έκφρασης της αγανάκτησης. Κάθε κόμικ, για εκείνον, γίνεται κομμάτι του αναγνώστη.

Ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, ο οποίος δημιούργησε πορτρέτο του Αντώνη Μπενάκη κατά παραγγελία για τις μόνιμες συλλογές, αναρωτιέται στο κόμικς του: «Πού είναι το κράτος;».

Στο πλαίσιο της έκθεσης διοργανώνονται δύο στρογγυλά τραπέζια από ειδικούς στο κόμικ και στην επικοινωνία:

1. «Η αναλογική τέχνη στην ψηφιακή εποχή» με τον Μιχάλη Αρφαρά, εικαστικό, καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και διευθυντή του Τομέα Χαρακτικής, τον δημιουργό κόμικς, Θανάση Πέτρου και τον συγγραφέα και σεναριογράφο κόμικς, Δημήτρη Βανέλλη. Συντονιστής: Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος (20 Μαρτίου, 19.30).

2. «Το κόμικ και οι κρίσεις», με τους Γιάννη Κουκουλά, ιστορικό τέχνης, Σπύρο Δερβενιώτη, σκιτσογράφο και Γιώργο Μπότσο, δημιουργό κόμικς. Συντονίστρια: Λήδα Τσενέ (10 Απριλίου, στις 19.30)

* H εκθεση «Το κόμικ και η κρίση» (El cómic y la crisis) εγκαινιάζεται στις 6 Μαρτίου στο Ινστιτούτο Θερβάντες (Μητροπόλεως 23, τηλ. 210-3634.117). Είσοδος ελεύθερη.