Μετανάστες και γκασταρμπάιτερ της δεκαετίας του ‘60 συναντούν επί σκηνής την νεότερη γενιά που αναζητά ένα καλύτερο μέλλον στη Γερμανία εν καιρώ κρίσης. Εχουν πολλά να εξομολογηθούν για την απώλεια και την εξαπάτηση που βίωσαν, για την ανεργία και την αυταπάρνηση, καθώς σήμερα αναζητούν απάντηση στο ερώτημα: «Να μείνω ή να φύγω;».

Η συνάντηση αυτή πραγματοποιείται με αφορμή την δίγλωσση (στα ελληνικά και στα γερμανικά με ελληνικούς υπέρτιτλους) παράσταση «Τηλέμαχος – Should I Stay or Should I Go?» που ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση από τις 27 Φεβρουαρίου. Η πρεμιέρα της έγινε στο βερολινέζικο θέατρο Μπάλχαους Νάουνιστρασε, το οποίο είναι και συμπαραγωγός.

Οι προβληματισμοί που ακούγονται στην σκηνή πηγάζουν μέσα από αληθινές ιστορίες ελλήνων μεταναστών. Στις προσωπικές μαρτυρίες με θέμα τη φυγή στο εξωτερικό και την επιστροφή στην πατρίδα παρεμβάλλονται αποσπάσματα από την ομηρική Οδύσσεια.

Επί ένα χρόνο, ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης αναζητούσαν φίλους, συγγενείς καθώς και μέλη της ελληνικής κοινότητας του Βερολίνου για να μοιραστούν μαζί τους τις ανησυχίες τους ως πρώτη ύλη μιας παράστασης – ντοκουμέντο.

Στην σκηνή μαζί με τους ηθοποιούς Κωστής Καλλιβρετάκη, Κνουτ Μπέργκερ, Δέσποινα Μπιμπίκα και τον Πρόδρομο Τσινικόρη, αποφάσισαν να ανέβουν και τρεις ήρωες της καθημερινότητας για να μιλήσουν για την ξενιτιά και για όσα συνάντησαν οι ίδιοι ως μετανάστες στην Γερμανία.

Ο Τηλέμαχος της παράστασης τους καλεί στην σκηνή, σαν σε οικογενειακό τραπέζι. Στα 70 του χρόνια ο Χρήστος Σαραφιανός έχει πολλά να διηγηθεί για την ζωή του στην Γερμανία όπου εργάστηκε ως γαστρονόμος. Με αφετηρία τη δεκαετία του ’60 όταν πήρε την μεγάλη απόφαση να φύγει από την Ελλάδα για το Μόναχο… με τα πόδια.

Η Σοφία Αναστασιάδου, που συμμετέχει επίσης στην παράσταση, έφυγε από την Ελλάδα την εποχή της δικτατορίας για να εργαστεί ως κοινωνική λειτουργός στην Στουτγάρδη. Στην παράσταση συμμετέχει και ο Γιάννης Τσουκαλάς ο οποίος μετανάστευσε πρόσφατα στη Γερμανία και εργάζεται ως οδηγός ώστε να εξασφαλίσει μια καλύτερη ζωή. Αναπολεί ωστόσο τις ημέρες που ήταν ιδιοκτήτης δισκάδικου στην Θεσσαλονίκη.

Όλα αυτά δίνουν το έναυσμα για την αναζήτηση της ταυτότητας μέσα στις γενιές, με την ιστορία των δύο χωρών – Ελλάδας και Γερμανίας – να διαπλέκεται.

«Η τέχνη είναι εδώ, παρά τις δυσκολίες, για να γεφυρώνει και να δημιουργεί πεδία ανταλλαγής απόψεων» λέει στα «ΝΕΑ» ο Ανέστης Αζάς.

Το άνοιγμα προς το εξωτερικό είναι για αρκετούς έλληνες καλλιτέχνες της νεότερης γενιάς μια διέξοδος ώστε να παραμένουν δημιουργικοί σε δύσκολους καιρούς.

«Είναι γεγονός ότι μέσα στην κρίση υπήρξε ενδιαφέρον από το εξωτερικό για την ελληνική δημιουργία. Κινητοποιηθήκαμε κι εμείς για να συνεχίσουμε να κάνουμε φρέσκα πράγματα» λέει.

Τόσο ο Ανέστης Αζάς όσο και ο Πρόδρομος Τσινικόρης έχουν στενή σχέση με τη Γερμανία. Ο πρώτος σπούδασε σκηνοθεσία στην δραματική σχολή Ερνστ Μπους του Βερολίνου ενώ ο δεύτερος γεννήθηκε στο Βούπερταλ, από γονείς μετανάστες στη Γερμανία.

Η παράστασή τους είναι μια παραγωγή του Kultursprünge και της ομάδας Projektor σε συμπαραγωγή με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Πραγματοποιείται δε με την οικονομική ενίσχυση του γερμανικού Ομοσπονδιακού Ιδρύματος Πολιτισμού και του Ινστιτούτου Γκαίτε.

Παράλληλα με τις παραστάσεις πραγματοποιούνται και οι εξής εκδηλώσεις:

Θεατρικό εργαστήριο «Ο μετανάστης στη θεατρική σκηνή: ταυτότητα και αντιπροσώπευση ανθρώπων με μεταναστευτική καταγωγή στη σύγχρονη δραματουργία» από τους σκηνοθέτες Ανέστη Αζά και Πρόδρομο Τσινικόρη (2 και 9 Μαρτίου).

Συζήτηση με τους Ανέστη Αζά και Πρόδρομο Τσινικόρη. Συντονισμός: Γρηγόρης Ιωαννίδης (7 Μαρτίου).

Συζήτηση με τίτλο «Να μείνω ή να φύγω;» στο Ινστιτούτο Γκαίτε (Ομήρου 14 – 16) με τους Πρόδρομο Τσινικόρη, Υπατία Βουρλούμη, Αντώνη Κουρσοβίτη, Βόλφγκανγκ Εγκλερ. Συντονισμός: Κάτια Αρφαρά (5 Μαρτίου).

* Ιnfo

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση (Λεωφόρος Συγγρού 107 -109, τηλ. 210- 9005.800), από 27 Φεβρουαρίου έως 10 Μαρτίου. Εισιτήρια: 10 (μειωμένο) και 18 ευρώ.