Οι τιμές των προϊόντων στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ μειώνονται! Ισως δεν μειώνονται με ταχείς ρυθμούς, αλλά η εξέλιξή τους είναι πτωτική. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την έκθεση του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που αφορά το διάστημα Μαΐου – Ιουνίου 2012, σύμφωνα με την οποία τον Ιούνιο του 2012 σε σχέση με τον Ιούνιο του 2011 οι τιμές των προϊόντων που διακινούνται από τα σουπερμάρκετ μειώθηκαν κατά 2,5%, ενώ σε σχέση με τον Αύγουστο του 2011 – μήνα κατά τον οποίο παρατηρήθηκε η υψηλότερη άνοδος των τιμών του προηγούμενου χρόνου – η μείωση ανέρχεται στο 3,4%.

Οπως επισημαίνουν οι συντάκτες της έκθεσης «η εξέλιξη αυτή φαίνεται πως είναι αποτέλεσμα της ανταπόκρισης της αγοράς (σουπερμάρκετ και προμηθευτές) στην ένταση της οικονομικής ύφεσης την περίοδο αυτή, παρά την αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες και την ενέργεια». Ο γενικός δείκτης τιμών της έρευνας σε διάστημα δυόμισι ετών έχει μειωθεί κατά 0,2%, παρά τις αυξήσεις του ΦΠΑ και βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με το 2010. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι αν δεν ληφθούν υπόψη οι αυξήσεις του ΦΠΑ τότε ο δείκτης τιμών τον Ιούνιο 2012 παρουσιάζει πραγματική μείωση κατά 4,2% σε σχέση με τον Ιανουάριο 2010. Και όπως τονίζεται, οι πραγματικές τιμές πλέον βρίσκονται στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων δυόμισι ετών – στα επίπεδα του 2009 – ενώ έχουν απορροφηθεί και οι αυξήσεις του ΦΠΑ. Η μείωση θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερη, κατά την έκθεση, αν από τις αρχές του 2011 ως και τον Αύγουστο του 2012 δεν είχε παρατηρηθεί ιδιαίτερα υψηλή αύξηση των τιμών των πρώτων υλών (από 20% έως 50%), οι οποίες δεν επέτρεψαν να ξεκινήσει νωρίτερα η αποκλιμάκωση των τιμών και «τα σουπερμάρκετ καθώς και οι προμηθευτικές εταιρείες κατέβαλαν σημαντικές προσπάθειες ώστε να απορροφήσουν το επιπλέον αυτό κόστος».

Τα πρωτογενή δεδομένα της έρευνας βασίζονται στα στοιχεία των τιμών που παρέχει το Παρατηρητήριο Τιμών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ δεν λαμβάνονται υπόψη ούτε οι περιοδικές προσφορές σε συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά ούτε και οι εκπτώσεις που παρέχουν οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, είτε μέσω των προγραμμάτων πιστότητας (loyalty cards), είτε μέσω των λοιπόν προσφορών. Επισημαίνεται ακόμη ότι «τα ποσά που εξοικονομεί ο έλληνας καταναλωτής από αυτές τις προωθητικές ενέργειες – και δεν είναι εφικτό να αποτυπωθούν στις μελέτες – είναι αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Οι εκτιμήσεις από ειδικούς της αγοράς αναφέρουν ότι οι συγκεκριμένες ενέργειες από τα σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες έχουν ενταθεί σημαντικά την τελευταία διετία και θεωρούν ότι το όφελος στον καταναλωτή (σε εξοικονόμηση επί των τιμών) είναι μεγαλύτερο από 2,5% επί των αγορών του».