Πριν ακόμη αρχίσει καλά καλά η σύγκρουση ανάμεσα στον Μπαράκ Ομπάμα και τον Μιτ Ρόμνεϊ, η μάχη για τον Λευκό Οίκο έχει ήδη ένα νικητή: το facebook, με τη βοήθεια του CNN. Ο κολοσσός του Ιντερνετ και το μεγάλο τηλεοπτικό ειδησεογραφικό δίκτυο αποφάσισαν να κατέβουν ενωμένοι στο πεδίο, αναλαμβάνοντας μια πρωτοβουλία που είναι πιθανό να σφραγίσει την πιο περίβλεπτη προεκλογική εκστρατεία στον κόσμο. Η επανάσταση κρύβεται σε μια μικρή εφαρμογή (app): ονομάζεται «I’m voting», Ψηφίζω, και θα επιτρέψει να φωτογραφιστεί στο facebook η ψήφος και ο προσανατολισμός των 160 εκατ. Αμερικανών που είναι συνδεδεμένοι στο κοινωνικό δίκτυο – πολλοί περισσότεροι από τα 130 εκατ. που πριν από τέσσερα χρόνια εξέλεξαν τον πρώτο μαύρο πρόεδρο.

Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις φέρουν τον Ομπάμα από ισόπαλο μέχρι έξι μονάδες μπροστά από τον Ρόμνεϊ. Ομως η πραγματική αναμέτρηση θα αρχίσει στα τέλη Αυγούστου, πρώτα με το συνέδριο των Ρεπουμπλικανών που θα επισημοποιήσει την υποψηφιότητα του Ρόμνεϊ, και μια εβδομάδα αργότερα με τη γιορτή του Σεπτεμβρίου που θα ανάψει τις μηχανές του Ομπάμα. Πρόκειται για έναν μαραθώνιο, στη διάρκεια του οποίου θα υπάρξουν ασφαλώς οι παραδοσιακές δημοσκοπήσεις. Θα υπάρξει όμως και ο όγκος των πληροφοριών που το facebook θα στέλνει στις οθόνες και τον ιστότοπο του CNN.

Η εφαρμογή θα επιτρέψει να παρακολουθεί κανείς σε πραγματικό χρόνο πώς εξελίσσεται η διάθεση των ψηφοφόρων, πώς απαντούν στιγμιαία στα γεγονότα της επικαιρότητας, αλλά και στα πιο πιεστικά πολιτικά και οικονομικά ερωτήματα. Με λίγα λόγια, αν οι παραδοσιακές δημοσκοπήσεις είναι το πολιτικό πιεσόμετρο της χώρας, τώρα θα παρακολουθήσουμε για πρώτη φορά μια επέμβαση ανοιχτής καρδιάς. Η δραστηριότητα των ψηφοφόρων του κοινωνικού δικτύου θα αντανακλάται σ’ έναν χάρτη που θα δείχνει, πάντα απευθείας, την πορεία των εικονικών εκλογών στις διάφορες πολιτείες των ΗΠΑ.

Η πρωτοβουλία έχει ιδιαίτερη σημασία εξαιτίας της συμμαχίας με το CNN. Τα δεδομένα που συγκεντρώνονται από το κοινωνικό δίκτυο δεν θα αναμεταδίδονται απλώς από την TV: θα χρησιμεύουν ως βάση για τις συνεντεύξεις και τις αναλύσεις που θα προσφέρει η τηλεόραση. Μ’ άλλα λόγια, το παλιό πολιτικό βήμα προσαρμόζεται στην εποχή του Ιντερνετ: οι ερωτήσεις και οι προτάσεις των εικονικών ψηφοφόρων θα περάσουν στα τρία τηλεοπτικά ντιμπέιτ του Οκτωβρίου. Ετσι την κούρσα δεν θα επηρεάσει μόνο η τηλεόραση, αλλά επίσης – και κυρίως – το Διαδίκτυο. Δεν είναι ωστόσο τυχαίο που και άλλα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης εξετάζουν στρατηγικές συμμαχίες για να συγχρονιστούν με την εποχή. Ακόμη και οι ένδοξοι «Νιου Γιορκ Τάιμς» θα ωφεληθούν από τη συνεργασία με τα παιδιά του BuzzFeed. Για να μη μιλήσουμε για τον ανθό των αναλυτών και των σχολιαστών που ήδη προθερμαίνουν τις μηχανές στο twitter.

Σήμερα, μόνο μέσω του Διαδικτύου, οι υποψήφιοι θα μπορούν να προσεγγίσουν απευθείας το 50%, το 70% των ψηφοφόρων – ένα ποσοστό αδιανόητο πριν από τέσσερα χρόνια. Να γιατί η ιερή συμμαχία ανάμεσα στο facebook και το CNN μπορεί να αποδειχθεί πραγματικά αποφασιστικής σημασίας. Η κυρίως αναμέτρηση ανάμεσα στον Ομπάμα και τον Ρόμνεϊ δεν έχει ακόμη αρχίσει, όμως ήδη ο πραγματικός νικητής είναι το Ιντερνετ.