Ενας ακόμα σημαντικός παράγοντας που οδηγεί στη διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα είναι η μεγάλη αύξηση των φόρων τα δύο τελευταία χρόνια. Για παράδειγμα, ο ΦΠΑ, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης και οι φόροι στα ακίνητα, εκτός από τις επιβαρύνσεις στις τελικές λιανικές τιμές των αγάθων και των υπηρεσιών, έχουν ως αποτέλεσμα και την αύξηση του κόστους για τις επιχειρήσεις.

Η επιβάρυνση στις τιμές είναι τόσο μεγάλη, ώστε στελέχη της αγοράς αναφέρονται πλέον στον επονομαζόμενο «φορολογικό πληθωρισμό», ο οποίος έγινε αισθητός κυρίως την περασμένη χρονιά. Το 2011 ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 3,3% και οι δύο ποσοστιαίες μονάδες εκτιμάται ότι προήλθαν από την αύξηση του ΦΠΑ και του ειδικού φόρου κατανάλωσης, καθώς μόνο ένα μικρό ποσοστό της ανόδου απορροφήθηκε από τις επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, στον κλάδο των τροφίμων, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, η απορρόφηση έφτασε στο 30%-35%, ενώ στα διαρκή αγαθά, την ένδυση και υπόδυση έφτασε στο 40%. Ομως, στην Ενέργεια η συνολική απορρόφηση των φόρων από τις επιχειρήσεις ανήλθε μόλις στο 25%.

Ενοίκια και τζίρος. Επιπλέον, σημαντικό ρόλο στη διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα παίζουν, όπως λένε επιχειρηματίες και έμποροι, και τα ενοίκια. Σημειώνουν ότι για να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στο κόστος του ενοικίου και τον τζίρο της εταιρείας, το πρώτο θα πρέπει να αντιπροσωπεύει γύρω στο 8%-10% των πωλήσεων. Στην Ελλάδα, τις καλές εποχές, η αναλογία ήταν 35%, ενώ σήμερα, παρά την κατά 30% μείωση των ενοικίων σε καταστήματα, αυτή δεν ανταποκρίνεται αναλογικά στην κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων. Ετσι, συγκριτικά με τις πωλήσεις τα ενοίκια παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, επηρεάζοντας αρνητικά τις τιμές των προϊόντων.

Επιπλέον, τα μικρά μαγαζιά προκαλούν, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε έμπορος, «πληθωρισμό επιβίωσης». Από τη στιγμή που βλέπουν πελάτες να μπαίνουν στα καταστήματά τους, προσπαθούν να πουλήσουν σε όσο το δυνατόν υψηλότερες τιμές προκειμένου να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους. Εξάλλου, οι έλληνες έμποροι, μικροί και μεγάλοι, προτιμούν την τακτική των προσφορών, ώστε να παράσχουν κίνητρα στους καταναλωτές, αντί να μειώσουν τις ονομαστικές τιμές. Αυτό συμβαίνει διότι στο λιανεμπόριο ο νόμος της αγοράς είναι ότι «όταν μια τιμή πέφτει, δεν επανέρχεται στο αρχικό της ύψος».

Τέλος, επιβαρυντικός παράγοντας είναι η εξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από τις εισαγωγές. Οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές (πρώτες ύλες, καύσιμα κ.λπ.), τις οποίες οι έλληνες εισαγωγείς είδαν να καταγράφουν ρεκόρ ανόδου την περασμένη χρονιά, κρατούν τις τιμές σε υψηλά επίπεδα στην Ελλάδα.