Σκηνές χάους περιγράφουν οι διασωθέντες του ναυαγίου, καταγγέλλοντας τον κυβερνήτη Φραντσέσκο Σκετίνο-που έχει ήδη προφυλακιστεί για ανθρωποκτονία κατά συρροή και ανακρίνεται μαζί με τον υποπλοίαρχο Τσίρο Αμπρόσιο- και την πλοιοκτήτρια εταιρεία Costa Crociere για εγκληματική ολιγωρία και λάθη.

Ο συναγερμός στο κρουαζιερόπλοιο σημάνθηκε μια ολόκληρη ώρα μετά την πρόσκρουση του Concordia σε ύφαλο μερικά εκατοντάδες μέτρα από το νησί Τζίλιο. Μέχρι τότε η ενημέρωση που είχαν οι επιβάτες ήταν ότι ότι υπήρχε κάποιο τεχνικό πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση.

Ο κυβερνήτης Σκετίνο εγκατέλειψε το πλοίο πριν την απομάκρυνση των τελευταίων επιβατών, καταγγελία την οποία επιβεβαίωσε ο εισαγγελέας του Γκροσέτο που έχει αναλάβει την έρευνα του ναυαγίου. Ο πλοίαρχος προφυλακίστηκε, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας La Stampa φέρεται να σχεδίαζε τη διαφυγή του στο εξωτερικό.

Ο ίδιος δείχνει μέχρι στιγμής να αποποιείται των ευθυνών για το ναυάγιο· απέναντι στις κατηγορίες ότι κινούνταν πολύ κοντά στο νησί Τζίλιο με αποτέλεσμα να προσαράξει το πλοίο, ο ίδιος δήλωσε στην ιταλική τηλεόραση ότι «ο ύφαλος δεν υπήρχε στους χάρτες του».

Συγκλονιστικές μαρτυρίες

Μετά την αρχική πρόσκρουση τα φώτα έσβησαν και οι επιβάτες έμειναν στο σκοτάδι να περιμένουν έως ότου ενημερώθηκαν από την ενδοεπικοινωνία ότι το κρουαζιερόπλοιο αντιμετωπίζει ένα μικρό τεχνικό πρόβλημα, αλλά δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας.

«Δεν καταλάβαμε εξ αρχής. Νομίζω ότι ίσως ήταν κάποια άσκηση ή ένα μικρό ατύχημα, και το θέμα θα είχε λήξει σε ένα λεπτό» λέει η Ρωσίδα επιβάτις του πλοίου Λιουντμίλα Γιατσισιάν.

«Έπειτα από περίπου 20 λεπτά μία φωνή μας είπε ότι υπήρχε πρόβλημα με το ηλεκτρικό σύστημα και ότι προσπαθούσαν να το διορθώσουν» συμπληρώνει ο Ιταλός συνεπιβάτης Λουτσιάνο Κάστρο.

«Το πλοίο συνέχισε να γέρνει κι άλλο. Δεκαπέντε λεπτά αργότερα μας είπαν ξανά ότι υπάρχει πρόβλημα με το ηλεκτρικό σύστημα, αλλά κανείς δεν το πίστευε» αναφέρει.

Οι μεγάλες αίθουσες του πλοίου και οι σκάλες γέμισαν γρήγορα με έντρομους επιβάτες. Τα περίπου 1.000 μέλη του πληρώματος προσπαθούσαν ανεπιτυχώς να περιορίσουν τον πανικό που άρχισε να εξαπλώνεται μεταξύ των άνω των 3.000 χιλιάδων επιβατών.

«Πήγα στον φροντιστή του πλοίου και έμεινα κοντά του» λέει η Ελεονόρα Βέντι, μέλος του προσωπικού που είχε την ευθύνη να προσέχει τα μικρά παιδιά. «Του είπα πως είμαι 21 ετών και αν είναι να πεθάνω πρέπει να μου το πεις τώρα».

Το πλήρωμα άρχιζε, εν τω μεταξύ, να συγκεντρώνει τελικά τον κόσμο στα σημεία συνάντησης στις γέφυρες και να τους καθοδηγηθεί προς τις σωστικές λέμβους. Ο φόβος και ο πανικός ήταν πια εκτός ελέγχου.

«Ο πανικός προκαλεί καταστροφή. Υπήρχαν άνθρωποι που ποδοπατούσαν ο ένας τον άλλο, ηλικιωμένοι έπαθαν ακράτεια» δηλώνει η Ιταλίδα επιβάτις Φραντσέσκα Σινάτρα.

Το κρουαζιερόπλοιο έγερνε πλέον επικίνδυνα και ήταν πολύ δύσκολο να κατέβουν οι υπερφορτωμένες με επιβάτες λέμβοι στο νερό, με αποτέλεσμα πολλοί επιβάτες να περιμένουν πολλές ώρες τρέμοντας από το φόβο και το κρύο πριν μπορέσουν να εγκαταλείψουν το πλοίο.

Οι επιβάτες λένε ότι στέκονταν στο σκοτάδι προσπαθώντας να καταλάβουν τις οδηγίες από τα μεγάφωνα.

«Μας έλεγαν ότι τα ηλεκτρικά συστήματα είχαν χαλάσει. Στην αρχή μας έλεγαν να μην πανικοβληθούμε και να παραμείνουμε όπου βρισκόμασταν μέχρι να μας δώσουν περισσότερες πληροφορίες. Το έλεγαν σε επτά γλώσσες, ευτυχώς το είπαν και στα αγγλικά, αλλά οι περισσότεροι μίλαγαν ιταλικά όλη την ώρα.

»Πήραμε τα σωσίβιά μας και κατεβήκαμε εκεί που ήταν όλοι οι άλλοι. Φόρτωναν ήδη τις βάρκες και νομίζω ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχαμε καταλάβει πόσο σοβαρό ήταν. Εγκαταλείπαμε στα αλήθεια το πλοίο. Δεν είχαν όμως χώρο για μας και έπρεπε να περιμένουμε» λέει Αμερικανός επιβάτης.

«Δεν υπήρχε καθόλου οργάνωση. Δεν γνωρίζαμε πού να πάμε. Όταν φθάσαμε στο πλάι του πλοίου οι λέμβοι ήταν γεμάτες. Κάναμε πέντε προσπάθειες μέχρι να μπούμε σε λέμβο. Ο σύζυγός μου και εγώ καταφέραμε τελικά να μπούμε και νοιώθω τόσο τυχερή» αναφέρει η Αμερικανίδα Άλεξ Μπιτς.

Μπροστά σε αυτή την κατάσταση περίπου 100 άνθρωποι αποφάσισαν να πάρουν την τύχη τους στα χέρια τους, πήδηξαν στη θάλασσα και κολύμπησαν μέχρι την ακτή.

«Στεκόμασταν εκεί και το νερό άρχισε να φθάνει τα πόδια μας. Τότε είπα στη γυναίκα μου 'αυτό ήταν, πάμε'» αναφέρει ο Νοτιοαφρικανός Λόρενς Ντέιβις. Όταν βούτηξαν όμως στο νερό βρίσκονταν αντιμέτωποι με έναν άλλο κίνδυνο, ένα τεράστιο πλοίο που έγερνε από πάνω τους.

«Κοίταζα συνεχώς το πλοίο, ήθελα να είμαι σίγουρος ότι θα απομακρυνθώ για να μην παγιδευτούμε» δηλώνει. Άλλοι 100 επιβάτες κολυμπούσαν μαζί τους στα σκοτεινά και παγωμένα νερά. Όταν έφθασαν στη στεριά κάτοικοι τους περίμεναν με ζεστές κουβέρτες.

Ο 35χρονος Γάλλος Ολιβιέ Καρασκό που επέζησε από το ναυάγιο πρόκειται να καταθέσει μήνυση κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

«Πέρασε μιάμιση ώρα πριν υπάρξει πραγματικός συναγερμός. Κανείς δεν μας είπε να επιβιβαστούμε στις βάρκες, έπρεπε να πάρουμε μόνοι μας όλες τις πρωτοβουλίες. Το φωτεινό σήμα του γιλέκου μου δεν λειτούργησε» καταγγέλλει.

Ώρες αγωνίας για τους αγνοούμενους - Πέντε οι νεκροί

Ο επίσημος απολογισμός είναι μέχρι στιγμής πέντε νεκροί, ενώ εξακολουθεί να αγνοείται η τύχη 15 ατόμων (έξι μέλη πληρώματος και εννέα επιβάτες), ανάμεσά τους ένας πατέρας, μία κόρη και ένας ηλικιωμένος. Σημειώνεται ότι τρεις Έλληνες ανάμεσα στους επιβάτες είναι καλά στην υγεία τους.

Δύο ηλικιωμένοι άνδρες, κατά πληροφορίες ένας Ιταλός και ένας Ισπανός, εντοπίστηκαν νωρίς το απόγευμα της Κυριακής νεκροί. Φορούσαν σωσίβια γιλέκα και βρέθηκαν σε καμπίνα στο πίσω μέρος του βυθισμένου τμήματος του κρουαζιερόπλοιου.

Τα ξημερώματα της Κυριακής είχαν εντοπιστεί ζωντανοί στην καμπίνα τους ένα ζευγάρι Νοτιοκορεατών που βρισκόταν στη κρουαζιέρα για το μήνα του μέλιτος. Και οι δύο ήταν σε καλή κατάσταση.

Τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης τονίζουν ότι οι ομάδες διάσωσης δίνουν πραγματική μάχη ενάντια στο χώρο, καθώς με την πάροδο των ωρών μειώνονται όλο και περισσότερο οι πιθανότητες να βρεθούν άλλοι επιζώντες, ενώ υπάρχει παράλληλα ο κίνδυνος να αυξηθεί ακόμη περισσότερο η κλίση του κρουαζιερόπλοιου, καθιστώντας ουσιαστικά αδύνατη την μετακίνηση στους εσωτερικούς του χώρους.

Εκπρόσωποι των πυροσβεστών και της ακτοφυλακής συνεχίζουν να τονίζουν ότι αυτό που δημιουργεί μεγάλη ανησυχία είναι ότι στις καμπίνες, λόγω του μπλακ άουτ που προκλήθηκε με την πρόσκρουση, οι ηλεκτρονικές κλειδαριές μπορεί να έχουν μπλοκάρει και να υπάρχουν επιβάτες που να μην μπορούν να εξέλθουν.

Το Costa Concordia, ναυαρχίδα της εταιρείας Costa Crociere και ηλικίας μόλις πέντε ετών, είχε αποπλεύσει την Παρασκευή από τη Τσιβιταβέκια στη Ρώμη για κρουαζιέρα στις ακτές της δυτικής Μεσογείου. Στο πλοίο επέβαιναν συνολικά 4.234 άτομα από τα οποία τα 1.000 ήταν μέλη του πληρώματος.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από