Μετά τον Στιβ Τζομπς τι; Το μέλλον της Apple χωρίς την ηγεσία του μεγάλου οραματιστή της ήταν το βασικό θέμα συζήτησης αμέσως μετά την ανακοίνωση του θανάτου του. Αναλυτές, μέτοχοι, επιχειρηματίες της πληροφορικής, αλλά κυρίως εκατομμύρια καταναλωτές αναρωτιούνται τι θα γίνει στην εταιρεία αλλά και τα προϊόντα της.

Οπως αναφέρει το πρακτορείο Reuters, η ύπαρξη του Τιμ Κουκ στο τιμόνι της εταιρείας εγγυάται την ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή. Η μετοχή της Apple την Πέμπτη – ημέρα ανακοίνωσης του θανάτου του Τζομπς – κατέγραψε οριακές απώλειες στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, απόδειξη ότι τουλάχιστον η επιχειρηματική κοινότητα δεν ανησυχεί άμεσα. Εξάλλου, τα προβλήματα υγείας του Τζομπς ήταν ήδη γνωστά εδώ και χρόνια στην επενδυτική κοινότητα, ιδιαίτερα μετά την απόφασή του να αποχωρήσει από την ηγεσία της εταιρείας για λόγους υγείας.

Στον αντίποδα, οι αντιδράσεις στην πρώτη παρουσίαση που έκανε ο Τιμ Κουκ ως διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ήταν στην καλύτερη περίπτωση χλιαρές. Την Τρίτη, ο Κουκ παρουσίασε το «καινούργιο» iPhone της Apple, με την ονομασία 4S, που αποτελεί απλώς ένα αναβαθμισμένο μοντέλο του υπάρχοντος τηλεφώνου και όχι ένα καινούργιο κινητό, όπως ήλπιζε η αγορά.

Ο μεγάλος κίνδυνος, όπως δηλώνει στην εφημερίδα «New York Times» ο καθηγητής του Harvard Business School, Ντέιβιντ Γιόφι, είναι η εταιρεία να προσπαθήσει να ακολουθήσει πιστά τα βήματα του Τζομπς, κάνοντας ακριβώς αυτό που θα ευχαριστούσε τον Τζομπς. «Η Apple δεν πρέπει να πέσει σε αυτή την παγίδα», αναφέρει χαρακτηριστικά, αλλά ταυτόχρονα τονίζει ότι ο Κουκ πρέπει να στείλει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στους εργαζόμενους ότι ο πυρήνας της Apple δεν θα αλλάξει, προκειμένου να διατηρήσει τους ταλαντούχους συνεργάτες του.

Ουσιαστικά, ο Κουκ καλείται να ακροβατήσει ανάμεσα στη βαριά κληρονομιά και τον τρόπο λειτουργίας που είχε εμφυσήσει ο Τζομπς στην εταιρεία του, από τη μια, και στις νέες προκλήσεις που φέρνει ο διαρκώς μεταβαλλόμενος κλάδος της τεχνολογίας, από την άλλη.

Η πολυτέλεια που απολαμβάνει πάντως αυτή τη στιγμή ο νέος ισχυρός άντρας της Apple είναι ότι τα προϊόντα της Apple πραγματοποιούν υψηλές πωλήσεις και διατηρούν τα μερίδια αγοράς τους, δίνοντάς του έτσι αρκετό χρόνο προκειμένου να προετοιμάσει την επόμενη γενιά. Τα προϊόντα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στα μαγαζιά και συντηρούν τον τζίρο και τη φήμη της Apple φέρουν τη σφραγίδα του Τζομπς, ενώ το καινούργιο iPhone, που αναμένεται στα τέλη του 2012 ή το 2013, θα είναι μια συσκευή-κληρονομιά του Τζομπς.

Εντούτοις, όπως αναφέρει το πρακτορείο Reuters, μένει να αποδειχθεί αν η επιχειρηματική ευφυΐα του Τζομπς, τόσο στο κομμάτι του σχεδιασμού των προϊόντων όσο και στις τεχνικές πώλησής τους, θα μεταφερθεί στον διάδοχό του. Πάντως, ακριβώς όπως ο Τζομπς, έτσι και ο Κουκ δίνει την ίδια σημασία και έμφαση στη λεπτομέρεια, βασικό χαρακτηριστικό της επιτυχίας των προϊόντων της Apple. Την ίδια στιγμή, στο προσκήνιο αναμένεται να βγουν τρεις ακόμη παίκτες από την ηγετική ομάδα της Apple που δεν έβλεπαν συχνά το φως της δημοσιότητας λόγω της βαριάς σκιάς του Τζομπς.

Ο γκουρού του σχεδιασμού Τζόναθαν Αϊβς, ο επικεφαλής του λογισμικού κινητών τηλεφώνων Σκοτ Φόρσταλ και ο διευθυντής μάρκετινγκ Φιλ Σίλερ εκτιμάται ότι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο. Ειδικά ο τελευταίος, που είχε αντικαταστήσει τον Τζομπς σε μια σειρά από παρουσιάσεις, αναμένεται να αποκτήσει ένα πιο ενισχυμένο δημόσιο προφίλ, με δεδομένο ότι ο Κουκ είναι περισσότερο χαμηλών τόνων.

Το μεγάλο στοίχημα της Apple ωστόσο είναι αν θα καταφέρει να μπει σε κάποια άλλη κατηγορία προϊόντων και να φέρει τα πάνω κάτω. Το έχει καταφέρει ήδη τρεις φορές – στην αναπαραγωγή ήχου με το iPod, στην κινητή τηλεφωνία με το iPhone και στις ταμπλέτες με το iPad – και πλέον οι καταναλωτές περιμένουν την επόμενη μεγάλη επανάσταση. Σύμφωνα με το Reuters, οι αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι το επόμενο βήμα της Apple θα έχει να κάνει με το σαλόνι και την τηλεόραση, δίνοντας νέα ζωή στη συγκεκριμένη συσκευή, όμως παραμένει άγνωστο αν ο θάνατος του Τζομπς άλλαξε ή ανέβαλε τα σχέδια αλλά και το πόσο επιτυχημένο θα είναι το πείραμα δίχως τον ιδιοφυή οραματιστή στο τιμόνι της εταιρείας.