Μείωση της προκαταβολής στο 20% του οφειλόµενου ποσού έναντι 25% που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο και αύξηση του αριθµού των δόσεων σε έως 24 από έως 12 του αρχικού σχεδίου αποφάσισε χθες για την περαίωση των εκκρεµών φορολογικών υποθέσεων το Υπουργικό Συµβούλιο.

Η οριστική ρύθµιση, που αναµένεται να κατατεθεί σήµερα στη Βουλή και να ψηφισθεί µε τη διαδικασία του κατεπείγοντος, διατηρεί την εξαίρεση από τις διατάξεις της των εισηγµένων επιχειρήσεων, όσων είχαν τζίρο πάνω από 20 εκατ. ευρώ και των φορολογουµένων που υπήχθησαν σε φόρο µεγάλης ακίνητης περιουσίας το 2008.

Επίσης, χθες διευκρινίσθηκε ότι όσοι έχουν κάνει αυτοπεραίωση ώς το 2007 δεν θα υπαχθούν στις διατάξεις της περαίωσης, εκτός από όσους έχουν ενταχθεί στο δείγµα για έλεγχο. Οσοι έχουν κάνει αυτοπεραίωση την περίοδο 2008-2009 θα υπαχθούν στη ρύθµιση, αλλά καταβάλλοντας το µισό ποσό από τα προβλεπόµενα ελάχιστα όρια. Πάντως, η εξαίρεση αυτή αναµένεται να προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς οι εν λόγω φορολογούµενοι έχουν ήδη πληρώσει τον έξτρα φόρο.

Τα όρια του ελάχιστου φόρου ανά χρήση που περαιώνεται διαµορφώνονται ως εξής:

n 400 ευρώ ανά χρήση για όσους τηρούν βιβλία Α’ κατηγορίας n 700 ευρώ ανά χρήση για όσους τηρούν βιβλία Β’ κατηγορίας και 1.000 ευρώ ανά χρήση για όσους τηρούν βιβλία Γ’ κατηγορίας.

Στην περαίωση υπάγονται εκκρεµείς υποθέσεις φορολογίας εισοδήµατος της περιόδου 2000-2009.

Ετσι, όσοι τηρούν βιβλία Α’ κατηγορίας θα πληρώσουν τουλάχιστον 4.000

ευρώ για να κλείσουν όλες τις χρήσεις από το 2000 έως το 2009, καταβάλλοντας µια προκαταβολή 800 ευρώ. Οσοι τηρούν βιβλία Β’ κατηγορίας θα πληρώσουν τουλάχιστον 7.000 ευρώ και προκαταβολή 1.400 ευρώ. Οι τηρούντες βιβλία Γ’ κατηγορίας θα πληρώσουν ελάχιστο φόρο 10.000 ευρώ, προκαταβάλλοντας στα ταµεία του Δηµοσίου 2.000 ευρώ. Οι προθεσµίες

Ως προθεσµία πληρωµής της προκαταβολής είχε ορισθεί η 12η Νοεµβρίου. Ο αριθµός των δόσεων θα εξαρτηθεί από το ύψος του οφειλόµενου φόρου.

Εκκρεµείς θεωρούνται οι υποθέσεις για τις οποίες δεν έχει αρχίσει ο έλεγχος, έχει αρχίσει αλλά δεν έχει περαιωθεί, έχει εκδοθεί Φύλλο Ελέγχου ή Πράξη Αποτελεσµάτων, αλλά δεν έχει οριστικοποιηθεί, όπως και οι υποθέσεις που εκκρεµούν στα διοικητικά δικαστήρια και δεν έχουν συζητηθεί σε α’ συζήτηση στο δευτεροβάθµιο δικαστήριο και περαιωµένες υποθέσεις για τις οποίες µέχρι 31.8.2010 έχουν εκδοθεί συµπληρωµατικά Φύλλα Ελέγχου ή έχουν εκδοθεί αποφάσεις επιβολής προστίµου Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων για συµπληρωµατικά στοιχεία, µε βάση τα οποία δεν έχει διενεργηθεί ακόµη έλεγχος στις λοιπές φορολογίες.

Οι εκκρεµείς φορολογικές υποθέσεις στο πρωτοβάθµιο διοικητικό δικαστήριο θα περαιωθούν µε την καταβολή του κύριου φόρου, χωρίς πρόσθετους φόρους και προσαυξήσεις.

Για τις ληξιπρόθεσµες

Στην ίδια ρύθµιση θα προβλέπονται και γενναία κίνητρα για τη ρύθµιση των ληξιπρόθεσµων οφειλών, µε διαγραφή έως και του συνόλου των προσαυξήσεων και µε ευελιξία εξόφλησης έως και σε 45 µηνιαίες δόσεις.

ΑΥΤΟΠΕΡΑΙΩΣΗ

Οσοι έχουν κάνει αυτοπεραίωση ώς το 2007 δεν θα υπαχθούν στις διατάξεις της περαίωσης

«Ναι» σε έφεση, αν πληρωθεί προκαταβολή

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Σίλα Αλεξίου

ΕΦΕΣΗ ΜΕ προκαταβολή του 50% της οφειλής θα έχουν δικαίωµα να ασκήσουν οι φορολογούµενοι – αντίδικοι του Δηµοσίου σε περίπτωση δικαστικής ήττας στον πρώτο βαθµό κρίσης από το Διοικητικό Πρωτοδικείο, όπου θα εκδικάζονται φορολογικές και τελωνειακές διαφορές για οφειλές από 20.000

έως 150.000 ευρώ.

Το µέτρο αυτό, όπως και η χορήγηση αναστολής σε περίπτωση που η εκτέλεση της απόφασης για την καταβολή προστίµου προκαλεί ανεπανόρθωτη βλάβη στον ιδιώτη, θα προστεθούν στο νοµοσχέδιο για την επιτάχυνση της διοικητικής δίκης, το οποίο εγκρίθηκε χθες από το Υπουργικό Συµβούλιο. Και οι δύο ρυθµίσεις ωστόσο αποτελούν προϊόν πολύωρων συσκέψεων µεταξύ παραγόντων του υπουργείου Οικονοµικών και του υπουργείου Δικαιοσύνης, οι οποίες κατέληξαν σε σύγκλιση των διισταµένων απόψεων, µε τον υπουργό Δικαιοσύνης Χ. Καστανίδη να σηµειώνει σαφή υπεροχή. Κι αυτό γιατί ο κ. Καστανίδης, είχε εξ αρχής δηλώσει ότι δεν θα περνούσε καµιά πρόταση του επιτελείου του υπουργείου Οικονοµικών αν δεν ήταν σύµφωνη µε το Σύνταγµα και την Ευρωπαϊκή Σύµβαση για τα Δικαιώµατα του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).

Ποια ήταν η πρόταση

Η πρόταση του υπουργείου Οικονοµικών, ως προς το δικαίωµα έφεσης ή µη, ήταν να θεσµοθετηθεί απαγόρευση άσκησης έφεσης και, στο όνοµα της επιτάχυνσης, να δικάζονται οι φορολογικές διαφορές σε πρώτο και τελευταίο βαθµό. Η πρόβλεψη αυτή όµως θα ερχόταν σε ευθεία σύγκρουση µε την ΕΣΔΑ, καθώς θα οδηγούσε σε κατάργηση των δικαιωµάτων του διαδίκου. Η επιµονή της επιτροπής που συστάθηκε από το υπουργείο Δικαιοσύνης, αλλά και του αρµόδιου υπουργού, είχε ως αποτέλεσµα να βρεθεί η χρυσή τοµή της προκαταβολής, αν και νοµικοί κύκλοι εκτιµούν ότι το µέτρο – όπως διαµορφώθηκε – ισοδυναµεί µε οιονεί κατάργηση του δικαιώµατος άσκησης ενδίκων µέσων. Σηµειώνεται ότι οι υποθέσεις για οφειλές άνω των 150.000 ευρώ θα κρίνονται από το Διοικητικό Εφετείο σε πρώτο και τελευταίο βαθµό.

Για τις αναστολές

Πεδίο αντιπαράθεσης µεταξύ των δύο υπουργείων αποτέλεσε επίσης και η δυνατότητα χορήγησης αναστολής της εκτέλεσης του προστίµου, σε περίπτωση προσφυγής του φορολογούµενου στη Δικαιοσύνη. Η ευκολία µε την οποία χορηγούνται σήµερα οι αναστολές έχει ως συνέπεια τη δέσµευση επί µακρά σειρά ετών µεγάλων ποσών, τα οποία, σε διαφορετική περίπτωση, θα εισπράττονταν από τα δηµόσια ταµεία. Η ρύθµιση που πέρασε τελικά προβλέπει τη χορήγηση αναστολής µόνο σε περίπτωση όπου η εκτέλεση του διοικητικού προστίµου προκαλεί ανεπανόρθωτη βλάβη στον φορολογούµενο. Και για τα δύο νέα µέτρα πάντως εκτιµάται ότι θα διατυπωθούν ενστάσεις από τον δικηγορικό κόσµο, καθώς κινούνται οριακά εντός των κειµένων διατάξεων.