Ψωμί αλλά και βενζίνη θα πωλούν τα σούπερ μάρκετ. Τη λειτουργία πρατηρίων καυσίμων από τις μεγάλες αλυσίδες εισηγείται η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ η κυβέρνηση έδωσε το πράσινο φως για να ψήνουν και να πωλούν ψωμί από κατεψυγμένη ζύμη τα σούπερ μάρκετ.


Το διπλό δώρο προς τα σούπερ μάρκετ συναντά την έντονη αντίδραση των βενζινοπωλών και των αρτοποιών, καθώς προβλέπουν ότι με αυτά τα δύο μέτρα θα βάλουν λουκέτο χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επαγγελματίες και από τους δύο κλάδους. Οι βενζινοπώλες κάνουν λόγο για τον κίνδυνο να δημιουργηθούν ολιγοπωλιακές καταστάσεις στην αγορά από τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες- όπως εκτιμούν- αρχικά θα μειώσουν τις τιμές για να τις αυξήσουν στη συνέχεια, όταν θα έχουν εκτοπίσει τους μικρούς ανταγωνιστές τους.

Οι αρτοποιοί, από την πλευρά τους, ζήτησαν χθες από την κυβέρνηση να αποσύρει το νομοσχέδιο που έχει καταθέσει, με το οποίο απελευθερώνεται η πώληση ψωμιού και άλλων προϊόντων άρτου από κατεψυγμένη ζύμη (Βake Οff) από τα σούπερ μάρκετ. «Είναι ρουσφέτι της κυβέρνησης προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τους αρτοβιομήχανους» είπαν οι εκπρόσωποι της συντεχνίας αρτοποιών, προβλέποντας ότι τουλάχιστον 6.000

μικρές επιχειρήσεις του κλάδου θα οδηγηθούν σε κλείσιμο από 17.500

που βρίσκονται στο επάγγελμα. Οι αρτοποιοί είχαν χθες τη συμπαράσταση οργανώσεων αγροτών (ΠΑΣΕΓΕΣ και ΓΕΣΑΣΕ), καταναλωτών, της ΓΣΕΕ αλλά και μικρομεσαίων του κλάδου που εξέφρασαν τη διαφωνία τους για το μέτρο.

Απελευθέρωση ωραρίου

Και ενώ η κόντρα ανάμεσα σε αρτοποιούς και κυβέρνηση εντείνεται, ένα νέο μέτωπο ανοίγει με τους βενζινοπώλες μετά τις προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αγορά καύσιμων, η οποία εκτός των άλλων συνιστά και την απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων όλο το 24ωρο. Η λειτουργία πρατηρίων καυσίμων αποτελούσε εδώ και καιρό ένα από τα βασικά αιτήματα των σούπερ μάρκετ, καθώς βλέπουν σημαντικά κέρδη από τη συγκεκριμένη αγορά. Η υιοθέτηση της πρότασης από την κυβέρνηση θα ικανοποιήσει το αίτημά τους. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποστηρίζει ότι τα πρατήρια στα σούπερ μάρκετ θα φέρουν μείωση των τιμών και επικαλείται την περίπτωση της Γαλλίας και της Βρετανίας όπου εφαρμόζεται ανάλογο καθεστώς.

Ο ανταγωνισμός στα πρατήρια

Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, θα ενταθεί ο ανταγωνισμός στην αγορά των καυσίμων ο οποίος είναι ελλιπής σε χώρες όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, όπου δεν ισχύει το μέτρο με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πληρώνουν ακριβότερα τα καύσιμα. Πρέπει να σημειωθεί ότι ήδη στην Ελλάδα τρεις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαθέτουν δίκτυο πρατηρίων καυσίμων στον ίδιο χώρο με καταστήματά τους, η Carrefour – Μαρινόπουλος (7 πρατήρια), η Βερόπουλος (13) και η Μασούτης (5). Τα πρατήρια αυτά είναι μεμονωμένες περιπτώσεις και λειτουργούν με άδειες που είχαν δοθεί πριν από το 1997, όταν δεν ίσχυε το σημερινό καθεστώς.

Το παράδειγμα της Γαλλίας επικαλούνται πάντως και οι βενζινοπώλες, που λένε ότι η δημιουργία πρατηρίων από σούπερ μάρκετ οδήγησε σε μονοπώλιο της αγοράς από λίγες μεγάλες αλυσίδες και υψηλές τιμές, κάτι που αν γίνει και στη χώρα μας θα φέρει τα ίδια τα αποτελέσματα. Σύμφωνα με όσα δηλώνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος κ. Δ. Μακρυβέλιος, η πρόταση της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι αντιφατική προς την ισχύουσα νομοθεσία, που θέλει την απομάκρυνση των πρατηρίων υγρών καυσίμων από περιοχές όπου υπάρχει συγκέντρωση μεγάλου αριθμού πολιτών. Το μέτρο αυτό σε συνδυασμό και με την απελευθέρωση του ωραρίου θα οδηγήσει, σύμφωνα με τους βενζινοπώλες, σε κλείσιμο αρκετά ανεξάρτητα πρατηρία αφού δεν θα μπορούν να ανταγωνιστούν τις τιμές των σούπερ μάρκετ, ενώ θα έχουν και αυξημένο κόστος από την 24ωρη λειτουργία.

Ψωμί φρέσκο ή κατεψυγμένο

Στο μέτωπο του ψωμιού, οι αρτοποιοί επιτέθηκαν χθες στην ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης λέγοντας ότι το νομοσχέδιο που προωθεί έχει σοβαρές ασάφειες. Αυτές, όπως είπαν, αφορούν την ημερομηνία παραγωγής του ψωμιού από κατεψυγμένη ζύμη, τα στοιχεία του παραγωγού, τον τόπο παραγωγής, αλλά και την προέλευση των συστατικών του, π.χ. προέλευση αλεύρων κ.ά. Μάλιστα ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ κ. Τζανέτος Καραμίχας είπε ότι είναι αναγκαία η σήμανση στα προϊόντα αρτοποιίας και ο διαχωρισμός φρέσκου ψωμιού και ψωμιού από κατεψυγμένη ζύμη, καθώς μόνο με αυτό τον τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί ο καταναλωτής και ως προς την ασφαλή κατανάλωση των προϊόντων που προμηθεύεται. Ο πρόεδρος των αρτοποιών Ανδρέας Χρήστου αναΨωμί

Διαβάστε ολόκληρη την πρόταση της Επιτροπής Ανταγωνισμού στο:

http://www. tanea. gr/docs/kafsima07. pdf

φέρθηκε και στην υποχρέωση των επιχειρήσεων- όπως προβλέπει το νομοσχέδιο – να εφαρμόζουν Σύστημα Διασφάλισης Υγιεινής Τροφίμων (ΗΑCCΡ), λέγοντας ότι η απαίτηση αυτή δημιουργεί τεράστιο κόστος για τις επιχειρήσεις αφού η δαπάνη για την εγκατάσταση του Συστήματος κυμαίνεται

Διαβάστε ολόκληρο το νομοσχέδιο για τους αρτοποιούς στο:

http://www. tanea. gr/docs/bread07. doc

από 5.000 έως και 10.000 ευρώ, ενώ το ετήσιο κόστος για τη διατήρησή του από 2.000 έως 3.000 ευρώ. Επίσης ανέφερε ότι μέχρι σήμερα ακόμα και στις μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου της αρτοβιομηχανίας δεν πληρούνται οι απαιτήσεις για το ΗΑCCΡ.

Αντίθετο το ΠΑΣΟΚ στην κατάργηση του πλαφόν σε τιμές καυσίμων


ΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ της Βουλής για τις προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού ζήτησε χθες ο υπεύθυνος Ανάπτυξης, Τουρισμού και Εμπορικής Ναυτιλίας του

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΑΠΟΥΤΣΗ

Η απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων θα οδηγήσει πολλά σε κλείσιμο

Κοινοβουλευτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ Χρήστος Παπουτσής, δηλώνοντας την αντίθεσή του στην πρόταση κατάργησης της επιβολής ανώτατης τιμής καταναλωτή (πλαφόν).

Όπως επισημαίνει στην ανακοίνωσή του ο κ. Παπουτσής, η ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αποδεικνύει την πλήρη αδυναμία της κυβέρνησης της Ν.Δ. επί τρία χρόνια να εφαρμόσει τον Νόμο 3054/2002, δεδομένου ότι ένα μεγάλο μέρος των προτάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού περιλαμβάνονται στο ισχύον νομικό πλαίσιο.

«Με εξαίρεση την πρόταση για τις ρυθμίσεις στους αυτοκινητόδρομους, οι άλλες προτάσεις έχουν γίνει ήδη αντικείμενο έντονου προβληματισμού και μακρόχρονων συζητήσεων με τους κοινωνικούς και επαγγελματικούς φορείς». Ειδικά όσον αφορά την απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των 8.000 πρατηρίων καυσίμων της χώρας, όπως επισημαίνει «ενώ προϋποθέτει υψηλότατες εγγυήσεις για τη δημόσια ασφάλεια, εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του κλάδου για την κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών τις νυχτερινές ώρες».

Επίσης ο κ. Παπουτσής υποστηρίζει πως η πρόταση για κατάργηση της δυνατότητας για την επιβολή ανώτατης τιμής καταναλωτή (πλαφόν)

στρέφεται ευθέως ενάντια στα συμφέροντα των πολιτών, ιδιαίτερα στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, κάνοντας λόγο για δώρο της κυβέρνησης προς τους κερδοσκόπους. Τέλος, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι αγνόησε τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για την αγορά καυσίμων (μεταξύ των οποίων η εξομοίωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου για τη βιομηχανία και τη βιοτεχνία με τον ειδικό φόρο του πετρελαίου θέρμανσης) και ότι επί τρία χρόνια ευνόησε την κερδοσκοπία εις βάρος των συμφερόντων της πλειονότητας των πολιτών και των επιχειρήσεων.

Σήμανση στις Εθνικές Οδούς για το πόσο πουλάνε τα πρατήρια


ΕΚΤΟΣ από την απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων υγρών καυσίμων και τη δυνατότητα λειτουργίας πρατηρίων σε σούπερ μάρκετ, η Επιτροπή Ανταγωνισμού προτείνει:

● Τοποθέτηση ειδικών ηλεκτρονικών πινάκων στις Εθνικές Οδούς, όπου θα

ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ

Τιμές, ποσότητες, κόστος πρώτης ύλης, όλα σε κεντρικό σύστημα

υπάρχουν πληροφορίες για την τιμή των υγρών καυσίμων (απλής αμόλυβδης βενζίνης και πετρελαίου κίνησης) στα δύο – τουλάχιστον- επόμενα πρατήρια.

● Υποχρεωτική αναγραφή του τρόπου τιμολόγησης στις συμβάσεις των εταιρειών εμπορίας με τους πρατηριούχους.

● Κατάργηση των κατώτατων ορίων κομίστρου για τη μεταφορά υγρών καυσίμων και σταδιακή απελευθέρωση της έκδοσης αδειών για βυτιοφόρα καυσίμων.

● Κατάργηση της επιβολής ανώτατων τιμών καταναλωτή (πλαφόν).

● Η τιμολόγηση των εταιρειών εμπορίας από τα διυλιστήρια, να γίνεται με τιμή η οποία θα γνωστοποιείται από την προηγούμενη ημέρα της παράδοσης των καυσίμων και θα καθορίζεται σε εβδομαδιαία βάση.

● Εξεύρεση χώρων αποθήκευσης από την Πολιτεία, για τη διευκόλυνση των εισαγωγών από εταιρείες εμπορίας και μεγάλους καταναλωτές.

● Απαλοιφή των όρων στις συμβάσεις των πρατηρίων που βρίσκονται εντός του Εθνικού Δικτύου (Π.Α.Θ.Ε), που αφορούν τα ενοίκια υπό μορφήν ποσοστού επί του τζίρου, καθώς και συνολική αναθεώρηση των συμβάσεων από τους αντίστοιχους διαχειριστές των οδικών δικτύων, όπως η Εγνατία Οδός Α.Ε. και Αττική Οδός Α.Ε. ● Δημιουργία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Πετρελαίου, το οποίο θα περιλαμβάνει πληροφορίες όπως τιμές και ποσότητες πετρελαιοειδών, κόστος απόκτησης της πρώτης ύλης, γεωγραφική διαφοροποίηση τιμών, κ.λ.π. με στόχο τη συστηματική εποπτεία της αγοράς.