ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ του ΟΣΕ (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας) σε περίπτωση σύγκρουσης αμαξοστοιχίας και αυτοκινήτου σε αφύλακτη σιδηροδρομική διάβαση προσδιορίζει με απόφασή του ο Άρειος Πάγος.

Το Ανώτατο Δικαστήριο επιμερίζει το μερίδιο ευθύνης ατυχημάτων που σημειώνονται σε αφύλακτες διαβάσεις- δέχεται ότι κατά 60% ευθύνεται ο οδηγός του αυτοκινήτου και κατά 40% ο ΟΣΕ- απορρίπτοντας τον ισχυρισμό των υπευθύνων του Οργανισμού ότι λόγω έλλειψης χρημάτων δεν τοποθετούν φωτεινά ηχοσήματα, όπως έχουν υποχρέωση, σε σιδηροδρομικές διαβάσεις για την ασφαλέστερη διέλευση των αυτοκινήτων και των επιβατών. Η υπόθεση έφτασε μέχρι τον Άρειο Πάγο με αφορμή ένα ατύχημα πριν από περίπου έξι χρόνια στην Πιερία. Στο σημείο όπου έγινε η σύγκρουση της αμαξοστοιχίας με το αυτοκίνητο είχαν τοποθετηθεί προειδοποιητικές πινακίδες για τη σιδηροδρομική διάβαση, η οποία όμως ήταν αφύλακτη, καθώς δεν υπήρχαν ούτε κινητά φράγματα, ούτε φωτεινά ηχοσήματα που να απαγορεύουν στους οδηγούς να περάσουν τις γραμμές λίγο πριν από τη διέλευση του τρένου. Ο οδηγός στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της δικογραφίας, πριν περάσει τη διασταύρωση προέβη σε έλεγχο, αλλά μόλις άρχισε να περνά τις γραμμές αντελήφθη την αμαξοστοιχία και βλέποντάς την να έρχεται προς το μέρος του πανικοβλήθηκε και αντί να επιταχύνει ακινητοποίησε το αυτοκίνητό του. Το τρένο παρέσυρε σε απόσταση 300 μέτρων το αυτοκίνητο και ευτυχώς ο οδηγός του βγήκες σώος από τη σύγκρουση.

Το δικαστήριο- τόσο το Εφετείο, όσο και ο Άρειος Πάγος – δέχθηκαν ότι ο οδηγός ευθύνεται σε ποσοστό 60% γιατί δεν επέδειξε τη δέουσα προσοχή και επιμέλεια, αλλά συνυπαίτιος του ατυχήματος θεωρείται κατά 40% ο ΟΣΕ γιατί παρέλειψε να τοποθετήσει στο σημείο αυτόματα συστήματα διάβασης, παρά το γεγονός ότι είχαν προηγηθεί από τις τοπικές αρχές προειδοποιήσεις για την επικινδυνότητα του σημείου.

Επιπλέον, ο Άρειος Πάγος δεν δέχθηκε τον ισχυρισμό που προβλήθηκε εκ μέρους του ΟΣΕ αποδίδοντας σε οικονομική αδυναμία την τοποθέτηση προστατευτικών συστημάτων, με το σκεπτικό ότι δεν μπορεί αυτό να αποτελέσει νόμιμο λόγο απαλλαγής ή μη παροχής από το Δημόσιο των οικονομικών μέσων για την ασφάλεια των διερχόμενων οχημάτων από τις αφύλακτες διαβάσεις.