Παγίδα Εφορίας για χαμηλόμισθους
Επιστροφή στους φόρους από το 2008 για περισσότερους από 300.000 φορολογουμένους! Πρόκειται για το αποτέλεσμα του τρικ που πραγματοποίησε η κυβέρνηση με το πάγωμα του αφορολόγητου ορίου για τα έτη 2008 και 2009 στα 12.000 ευρώ.
Ακόμη και οι φορολογούμενοι που με την αύξηση του αφορολόγητου ορίου το 2007 κατά 1.000 ευρώ απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος, το 2008 και το 2009 θα κληθούν να πληρώσουν φόρους οι οποίοι θα ροκανίσουν τις εισοδηματικές αυξήσεις που θα πάρουν. Ένα παράδειγμα αναδεικνύει τι περιμένει τους χαμηλόμισθους των 850 ευρώ τον μήνα τα επόμενα τρία χρόνια. Ο μισθωτός με αυτό το εισόδημα, λόγω της αύξησης του αφορολόγητου ορίου στα 12.000
ευρώ, απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος, αφού το συνολικό ετήσιο εισόδημά του είναι 11.900 ευρώ (850 ευρώ επί 14 μήνες). Η απαλλαγή του, όμως, σύμφωνα με τον φορολογικό νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση πρόσφατα θα είναι προσωρινή. Η Εφορία επιστρέφει στα εισοδήματά του τα επόμενα δυο χρόνια και μάλιστα με άγριες διαθέσεις.
Ο ίδιος φορολογούμενος, εφόσον λάβει ονομαστική εισοδηματική αύξηση (περιλαμβανομένης της ωρίμασης, αύξησης επιδομάτων κ.λπ.) 5%, το ετήσιο εισόδημά θα διαμορφωθεί το 2008 στα 12.495 ευρώ. Αυτομάτως, χάνει το προνόμιο της μη φορολόγησης, αφού η εισοδηματική του αύξηση δεν συνοδεύτηκε και από αντίστοιχη αύξηση του αφορολόγητου ορίου. Από τα 595 ευρώ που είναι η συνολική ετήσια αύξηση του εισοδήματός του, τα 495 εμπίπτουν στη φορολογική κλίμακα και φορολογούνται με συντελεστή 27% που έχει θεσπιστεί για το 2008 και αφορά στο τμήμα του εισοδήματος από 12.000 έως 30.000
ευρώ. Από αυτή την αρνητική εξέλιξη θα προκύψει φόρος εισοδήματος 133,65 ευ ρώ. Έτσι, από τα 595 ευρώ της συνολικής ετήσιας εισοδηματικής αύξησης τα 133,65 επιστρέφουν στην Εφορία και η εισοδηματική του αύξηση περιορίζεται στα 461,95 ή μόλις 3,8%.
Και μεγαλύτερος φόρος
Την επόμενη χρονιά, δηλαδή το 2009, λόγω του παγώματος του αφορολόγητου ορίου στα 12.000 ευρώ, η επιβάρυνση του φορολογουμένου θα είναι ακόμη μεγαλύτερη. Αν υποτεθεί ότι θα λάβει και το 2009 εισοδηματική αύξηση 5%, το ετήσιο εισόδημα του θα διαμορφωθεί στα 13.119,75
ευρώ. Το εισόδημα πάνω από τα 12.000 ευρώ θα φορολογηθεί με συντελεστή 25% και έτσι στον συγκεκριμένο φορολογούμενο θα προκύψει φόρος εισοδήματος 279,94 ευρώ.
Στην παραπάνω δυσμενή κατάσταση αναμένεται να βρεθούν το 2008 και το 2009 περισσότεροι από 300.000 φορολογούμενοι λόγω της φορολογικής κλίμακας που έχει θεσπίσει το υπουργείο Οικονομικών για τα έτη αυτά. Μάλιστα, οι συγκεκριμένοι θα γίνουν, σε πραγματικούς όρους, φτωχότεροι αφού το πάγωμα του αφορολόγητου ορίου και η μη τιμαριθμοποίησή του θα οδηγήσουν σε απώλεια του πραγματικού τους εισοδήματος.
Φόρος σε χαμηλόμισθους
Το πάγωμα του αφορολόγητου ορίου δεν είναι το μόνο μέτρο που θα φέρει πρόσθετα έσοδα στο δημόσιο ταμείο το 2008 και το 2009. Στα πλαίσια της «φορολογικής μεταρρύθμισης» που ψηφίστηκε πρόσφατα καταργήθηκε ο κατώτερος φορολογικός συντελεστής 15% που ίσχυε για τα εισοδήματα από 11.000 έως 13.000 ευρώ. Ενώ το μισό από το συγκεκριμένο εισοδηματικό κλιμάκιο απαλλάχθηκε από τη φορολογία με την αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 12.000 ευρώ, στο υπόλοιπο μισό, δηλαδή από τα 12.000 έως τα 13.000,
επιβάλλονται το 2007, το 2008 και το 2009 νέοι φορολογικοί συντελεστές 29%, 27% και 25% αντίστοιχα.














