Σε πολύφερνη νύμφη έχει αναδειχθεί η Hellenic Seaways, η οποία με βάση τη

δύναμη του ακτοπλοϊκού της στόλου αλλά και τα μερίδια αγοράς που κατέχει στις

γραμμές του Αιγαίου, είναι σήμερα ο μεγαλύτερος ακτοπλοϊκός όμιλος της χώρας.

Η εταιρεία, που ελέγχεται προς το παρόν μετοχικά από τις Μινωικές Γραμμές με

ποσοστό περίπου 33% και τον εφοπλιστή Πάνο Λαζαρίδη με ποσοστό άνω του 20%,

έχει αποτελέσει επανειλημμένα στόχο εξαγοράς, αλλά χωρίς αποτέλεσμα, αφού ο

«πρώτος τη τάξει» βασικός μέτοχός της δεν ήταν διατεθειμένος να πωλήσει το

πακέτο των μετοχών που κατέχει.

Όμως τα πράγματα άλλαξαν και οι Μινωικές Γραμμές δείχνουν διατεθειμένες να

αποχωρήσουν από την εταιρεία που ιδρύθηκε πριν από 10 περίπου χρόνια με δική

τους πρωτοβουλία και πρωτεργάτη τον Παντελή Σφηνιά. Ανώτατο στέλεχος του

κρητικού ακτοπλοϊκού ομίλου τονίζει ότι οι Μινωικές Γραμμές είναι

διατεθειμένες να συζητήσουν σοβαρά την πώληση της συμμετοχής τους στην HSW

μόνο στην περίπτωση που οι «μνηστήρες» της εταιρείας προσφέρουν τίμημα 3,5

ευρώ ανά μετοχή. Ήδη οι πρώτες προσφορές έπεσαν στο τραπέζι της

διαπραγμάτευσης, κυμαίνονται στην περιοχή των 2,95 ευρώ, αλλά έχουν απορριφθεί

από τη διοίκηση των Μινωικών Γραμμών, η οποία ζήτησε από τους επίδοξους

μνηστήρες της μεγαλύτερης ακτοπλοϊκής εταιρείας της χώρας να επανέλθουν

προσφέροντας μεγαλύτερο τίμημα.

Οι «μνηστήρες»

Ποιοι είναι όμως οι επιχειρηματίες που θέλουν να αποκτήσουν τον έλεγχο της

Hellenic Seaways, η οποία κατέχει κυρίαρχη θέση στις γραμμές των Κυκλάδων και

του Αργοσαρωνικού, ενώ δραστηριοποιείται και στις γραμμές Πειραιά – Χανίων και

Πειραιά – Χίου – Μυτιλήνης και αντίστροφα; Ο ένας, ο εφοπλιστής Πάνος

Λασκαρίδης, είναι ήδη με το ένα πόδι στην HSW κατέχοντας ποσοστό πάνω από 20%

των μετοχών της εταιρείας. Ο κ. Λασκαρίδης ήταν από τους αρχικούς

μικρομετόχους που πλαισίωσαν στα πρώτα του βήματα τον ιδρυτή της εταιρείας και

όπως όλοι οι περίπου 100 αρχικοί μικρομέτοχοι, μπήκε στο μετοχικό κεφάλαιο

προσδοκώντας να εισπράξει σημαντικές υπεραξίες από την προγραμματισμένη

εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.

Σε κερδοφόρο πορεία

Όμως η πορεία της εταιρείας προς το Χ.Α. δεν ολοκληρώθηκε, για πολλά χρόνια τα

οικονομικά της αποτελέσματα ήταν ζημιογόνα και μόλις πέρσι μπήκε ξανά σε

κερδοφόρο πορεία. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό και με την απελευθέρωση της

ακτοπλοϊκής αγοράς ήταν που «άνοιξε την όρεξη» του κ. Λασκαρίδη, ο οποίος

επιχειρεί πλέον να γίνει ο βασικός μεγαλομέτοχος της HSW. Στην ακτοπλοϊκή

αγορά υποστηρίζουν ότι κάτι τέτοιο δεν είναι δύσκολη υπόθεση για ένα

μεγαλοεφοπλιστή, ο οποίος και ρευστότητα διαθέτει και πολύ εύκολα μπορεί να

χρηματοδοτήσει το εγχείρημα αυτό μέσω τραπεζικού δανεισμού. Πάντως μέχρι

στιγμής δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του για το αν είναι διατεθειμένος να

ανεβάσει την προσφορά που ήδη υπέβαλε για την εξαγορά των μετοχών που κατέχουν

στην HSW οι Μινωικές Γραμμές.

Αλλά δεν είναι ο κ. Πάνος Λασκαρίδης που διεκδικεί τον πρώτο λόγο για την HSW.

Είναι και η ΝΕΛ και πιο συγκεκριμένα ο βασικός της μέτοχος και διευθύνων

σύμβουλός της κ. Απόστολος Βεντούρης, που επίσης υπέβαλε προσφορά εξαγοράς του

πακέτου των Μινωικών Γραμμών. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο σημερινός

μεγαλομέτοχος της ΝΕΛ ήταν και αυτός ένας από τους αρχικούς μετόχους της HSW

και μάλιστα διατηρεί ακόμη ένα όχι ευκαταφρόνητο πακέτο μετοχών στην HSW.

Η στάση των Μινωικών

Στις Μινωικές Γραμμές περιμένουν τους δύο αυτούς μνηστήρες να αυξήσουν το

τίμημα, πράγμα που δεν είναι και τόσο σίγουρο – όπως εκτιμούν στο Ηράκλειο

Κρήτης, το τοπίο θα ξεκαθαρίσει μέσα στον Οκτώβριο. Παράλληλα όμως με τους δύο

μνηστήρες που έχουν ήδη υποβάλει προσφορές, διερευνητικό ενδιαφέρον έχει

εκδηλωθεί και από άλλα επιχειρηματικά σχήματα, ένα από τα οποία λέγεται ότι

είναι και η ΑΝΕΚ. Αλλά γιατί οι Μινωικές Γραμμές αποφάσισαν ξαφνικά να

πωλήσουν τη συμμετοχή τους στην HSW όταν μέχρι πρόσφατα η στάση τους ήταν είτε

να απορροφήσουν την εταιρεία είτε να στηρίξουν την αυτόνομη ανάπτυξή της; Ένας

από τους λόγους είναι και οι μεγάλες δανειακές τους υποχρεώσεις, οι οποίες

ανέρχονται στα 440 εκατ. ευρώ και οι οποίες μπλοκάρουν τις οποιεσδήποτε

επιχειρηματικές κινήσεις τους για την ανάπτυξή τους. Εισπράττοντας ενδεχομένως

ποσό της τάξεως των 90 εκατ. ευρώ από την πώληση της συμμετοχής τους στην HSW,

θα μπορέσουν χωρίς το άγχος της εξυπηρέτησης του δανεισμού τους να υλοποιήσουν

τα επενδυτικά τους σχέδια. Σχέδια που θέλουν την εταιρεία να βγαίνει και σε

άλλες θάλασσες πέραν της Κρήτης και της Αδριατικής. Τα σχέδια της

ηρακλειώτικης εταιρείας τη θέλουν να επεκτείνεται και σε άλλες μεσογειακές

γραμμές.