Ο κ. Αθανάσιος Ρούλιας είναι γενικός διευθυντής της Ελληνικής Εταιρείας

Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) από το 1998 και διευθυντής Εκπαίδευσης και

Επιμόρφωσης από το 1988. Είναι πτυχιούχος του Οικονομικού Τμήματος της Νομικής

Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ παράλληλα έχει συμμετάσχει σε μεγάλο

αριθμό σεμιναρίων και συνεδρίων και έχει να επιδείξει σημαντικό συγγραφικό

έργο άρθρων και μελετών.

H επαγγελματική απασχόλησή του στον χώρο της Εκπαίδευσης άρχισε το 1978 από τη

θέση του υπεύθυνου Εκτελέσεως Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της ΕΕΔΕ για θέματα

ΕΟΚ και Μάνατζμεντ Μικρομεσαίων Μεταποιητικών Επιχειρήσεων. Σήμερα, εκτός από

γενικός διευθυντής της ΕΕΔΕ είναι και διαχειριστής της «Συνεργατική ΕΕΔΕ –

Τράπεζα Αττικής» (ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης των προγραμμάτων κατάρτισης

του Επιχειρησιακού Προγράμματος Βιομηχανίας).

Παράλληλα, είναι πρόεδρος της Επιτροπής που συνεστήθη από την Ευρωπαϊκή Ένωση

για την επιλογή υποψηφίων εκπαιδευτών, έχει πολυετή εμπειρία στην επιλογή

ανωτέρων και ανωτάτων στελεχών επιχειρήσεων του ιδιωτικού και του δημόσιου

τομέα, και είναι ειδικός σύμβουλος στο υπουργείο Ανάπτυξης για θέματα

αξιολόγησης επενδύσεων και σύνδεσης αναγκών εκπαίδευσης με νέες επενδύσεις στη

βιομηχανία.

Στο «Ανοιχτό MBA» μίλησε για την ανάγκη να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο που

αφορά την εκπαίδευση των στελεχών του δημόσιου τομέα, το οποίο υπάρχει από την

εποχή του Μεταξά. Βλέπει θετικά την ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων, αρκεί

αυτά να είναι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί και όχι επιχειρήσεις με σκοπό το

κέρδος, ενώ θεωρεί αναγκαία πλέον τη δημιουργία θεσμού πιστοποίησης των

πτυχίων MBA, ώστε να ξεκαθαρίσει το τοπίο.

H ΕΕΔΕ προσφέρει κάθε μήνα σειρά διεπιχειρησιακών εκπαιδευτικών

προγραμμάτων. Υπάρχει ανταπόκριση από τις επιχειρήσεις;

H ΕΕΔΕ ιδρύθηκε το 1962. Μετά 43 χρόνια στον χώρο της εκπαίδευσης, θα έλεγα

ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις και τα στελέχη εμπιστεύονται όλο και περισσότερο

τον προγραμματισμό και τα σεμινάρια που υλοποιεί. Ο λόγος αυτής της

εμπιστοσύνης είναι η ποιότητα των παρεχόμενων προγραμμάτων, η ποιότητα των

εκπαιδευτών, οι κτιριακές εγκαταστάσεις και, πάνω απ’ όλα, τα μετρήσιμα

αποτελέσματα που έχουν τα στελέχη και κατ’ επέκταση οι εταιρείες στη βελτίωση

της ανταγωνιστικότητας και της αποτελεσματικότητάς τους.

Θεωρείτε ότι οι ελληνικές εταιρείες επενδύουν στην εκπαίδευση των στελεχών

τους;

Παρά τη μεγάλη δραστηριότητα που έχει η ΕΕΔΕ στον χώρο της εκπαίδευσης, οι

ελληνικές επιχειρήσεις δεν επενδύουν όσο θα έπρεπε στην ανάπτυξη του

ανθρωπίνου δυναμικού τους μέσω της εκπαίδευσης. Εκτός ελαχίστων περιπτώσεων,

που αφορούν κυρίως τις πολυεθνικές εταιρείες και μικρό αριθμό ελληνικών

επιχειρήσεων. Ο λόγος είναι ότι η χρηματοδότηση των προγραμμάτων εκπαίδευσης

μέσω κοινοτικών κονδυλιών έχει φέρει, εν μέρει, αρνητικό αποτέλεσμα. Και αυτό,

γιατί οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν συνηθίσει να περιμένουν χρηματοδότηση,

προκειμένου να στείλουν τα στελέχη τους να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικά

προγράμματα. Δεν χρησιμοποιούν δικά τους κονδύλια για την εκπαίδευση του

προσωπικού τους. Υπάρχουν χρονιές χωρίς κοινοτικά προγράμματα και οι εταιρείες

δεν στέλνουν τα στελέχη τους για επιμόρφωση. Για παράδειγμα, το Γ’ ΚΠΣ δεν

έχει προβλέψει κονδύλια για επιμορφωτικά προγράμματα. Άρα, επί πέντε χρόνια

υπάρχει πλήρης απουσία.

Πάντως, είναι εντυπωσιακός ο αριθμός των 4.000 μελών σας.

H ΕΕΔΕ είναι κατά βάση – και αυτό είναι το συγκριτικό της πλεονέκτημα έναντι

των άλλων εκπαιδευτικών οργανισμών στην Ελλάδα – μη κερδοσκοπικό σωματείο και

ως τέτοιο έχει μέλη 4.000 φυσικά πρόσωπα, όλα ανώτερα και ανώτατα στελέχη

επιχειρήσεων και οργανισμών, καθώς και περίπου 550 επιχειρήσεις, τις

μεγαλύτερες στην Ελλάδα, ως νομικά μέλη. Μέσω αυτού του δικτύου των μελών, στα

πρακτικά προγράμματα που οργανώνει η ΕΕΔΕ ενσωματώνεται όλη η τεχνογνωσία και

η πρακτική εμπειρία, ενώ τα προγράμματα των άλλων είναι περισσότερο θεωρητικά.

Διατηρείτε πολλά ινστιτούτα. Ποιο είναι αυτό που συγκεντρώνει τις

περισσότερες προτιμήσεις;

H απάντηση είναι προφανής: Το ελληνικό Ινστιτούτο Μάρκετινγκ είναι αυτό που

«λάμπει» και αυτό που έλκει τα περισσότερα στελέχη.

Με αυτή την τεράστια έκρηξη προσφοράς πτυχίων MBA στην Ελλάδα, πώς μπορεί

κάποιος να επιλέξει MBA; Τι πρέπει να προσέξει ένας υποψήφιος;

H υπερπροσφορά οφείλεται σε δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι οι επιχειρήσεις σε

παγκόσμιο επίπεδο αναζητούσαν – όταν έκαναν τις προσλήψεις νέων στελεχών – τα

στελέχη που είχαν μεγαλύτερη ευρύτητα γνώσεων και περισσότερο αναπτυγμένη την

επιχειρηματική σκέψη. Με άλλα λόγια, αναζητούσαν και αναζητούν στελέχη που δεν

έχουν απόλυτη εξειδίκευση π.χ. μάρκετινγκ, πληροφορική κ.λπ., αλλά συνδυασμό

γνώσεων από όλες τις λειτουργίες σε μία επιχείρηση. Ο άλλος λόγος, ειδικά στην

Ελλάδα, είναι ότι με το νέο σύστημα που θεσμοθετήθηκε για την είσοδο των

φοιτητών στα Πανεπιστήμια, το οποίο επιτρέπει να εισέλθει μεγάλο ποσοστό στα

TEI και τα AEI, τα εργαστήρια ελευθέρων σπουδών – τα οποία μέχρι τότε

δραστηριοποιούνταν στην εκπαίδευση προπτυχιακού επιπέδου (Μπάτσελορ) –

βλέποντας ότι δεν υπάρχει ζήτηση σε αυτόν τον τομέα στράφηκαν επιχειρηματικά

στην παροχή MBA χρησιμοποιώντας τις εγκαταστάσεις που ήδη είχαν, καθώς και την

τεχνογνωσία στην οργάνωση προγραμμάτων.

Ποια είναι τα κριτήρια για να επιλέξει κάποιος MBA στην Ελλάδα;

Το όνομα του φορέα και η ιστορία του, το επίπεδο των εκπαιδευτών που διαθέτει

και οι θέσεις που κατέχουν οι απόφοιτοι του φορέα αυτού, αλλά και η εξέλιξή

τους στον χώρο των επιχειρήσεων.

Πιστεύετε ότι πρέπει να υπάρξει και στην Ελλάδα ένας φορέας πιστοποίησης

πτυχίων MBA;

Εμείς, ως ΕΕΔΕ, αναλάβαμε πριν από πέντε χρόνια μία πρωτοβουλία και καλέσαμε

όλους τους φορείς, δημοσίους και ιδιωτικούς, που παρέχουν προγράμματα MBA στην

Ελλάδα να δημιουργήσουμε ένα φόρουμ, το οποίο θα είχε σκοπό την αναβάθμιση των

παρεχομένων προγραμμάτων MBA στην Ελλάδα. Δηλαδή, να ασχοληθούμε μόνοι μας με

την αναβάθμιση και να καταλήξει αυτή η προσπάθεια σε ένα σύστημα πιστοποίησης

(accreditation). Δυστυχώς, από τους τόσους φορείς που δραστηριοποιούνται στον

τομέα, ανταποκρίθηκαν μόνον οκτώ. Αρχίσαμε αυτή την προσπάθεια με αυτούς τους

λίγους και στην πορεία μείναμε μόνοι μας – η ΕΕΔΕ και το ALBA.

Αναλάβαμε και δεύτερη πρωτοβουλία: Συμμετείχαμε μαζί με το Ευρωπαϊκό

Ινστιτούτο Ανάπτυξης Μάνατζμεντ (EFMD) στη δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού

συστήματος, του γνωστού EQUIS για την πιστοποίηση των Σχολών Διοίκησης, ως

μοναδικός εκπρόσωπος από την Ελλάδα. Και ο λόγος που συμμετείχαμε είναι ότι

πιστεύουμε πως ένα αντίστοιχο σύστημα πρέπει να καθιερωθεί και στην Ελλάδα,

και για τα ιδιωτικά και για τα δημόσια Πανεπιστήμια.

Ένα από τα ινστιτούτα της ΕΕΔΕ είναι και το ΙΜΔΔΑ (Ινστιτούτο Μάνατζμεντ

Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης). Υπάρχει ανταπόκριση και υποστήριξη της

κυβέρνησης εκάστοτε για την επιμόρφωση των στελεχών Δημόσιας Διοίκησης;

Δεν υπάρχει, διότι το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει στην Ελλάδα απαγορεύει

στους δημοσίους υπαλλήλους να εκπαιδευτούν εκτός Εθνικής Σχολής Δημόσιας

Διοίκησης. Αυτό το θεσμικό πλαίσιο ισχύει από την εποχή του… Μεταξά. Άρα,

πώς να το υποστηρίξει;

H ΕΕΔΕ, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Βιομηχάνων Κύπρου, ίδρυσε την ΚΕΑΔΕ.

Πώς εξελίσσεται αυτή η νέα πρωτοβουλία και ποια σχέδια υπάρχουν περαιτέρω για

ανάπτυξη στο εξωτερικό;

Κάναμε μια νέα ΕΕΔΕ στην Κύπρο. H ανταπόκριση, τους έξι πρώτους μήνες, είναι

πολύ μεγάλη. Όσον αφορά τα νέα μας σχέδια, τον Οκτώβριο θα κάνουμε την έναρξη

της εκπαιδευτικής μας δραστηριότητας στη Σερβία, ενώ είμαστε πολύ κοντά στη

δημιουργία ενός φορέα στη Ρουμανία μέχρι το τέλος του χρόνου. Στις 24

Οκτωβρίου έχουμε εγκαίνια της ΕΕΔΕ Βελιγραδίου. Έχουμε πάρα πολύ καλή

συνεργασία με όλες αυτές τις χώρες και έπεται συνέχεια.

Πιστεύετε στην ανάγκη ύπαρξης ιδιωτικών Πανεπιστημίων;

Υπό όρους και προϋποθέσεις, ναι. Δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο ιδιωτικό

Πανεπιστήμιο με την έννοια του κέρδους. Όλα τα Πανεπιστήμια διεθνώς, ακόμη και

τα μεγαλύτερα και καλύτερα (Χάρβαρντ, INSEAD), είναι μη κερδοσκοπικού

χαρακτήρα. Άρα, αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο να μιλάμε εμείς για

κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Πιστεύουμε στην παροχή εκπαίδευσης από μη

κρατικούς – δημοσίους οργανισμούς, όχι όμως αποκομίζοντας κέρδος από αυτή την

παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης.

«Φτωχά» τα κίνητρα για εκπαίδευση των στελεχών

Στην ερώτηση, αν πιστεύει ότι το ισχύον νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο

(φοροαπαλλαγές, κίνητρα κ.λπ.) ευνοεί ώστε οι εταιρείες να επενδύουν στην

εκπαίδευση των στελεχών τους, ο κ. Ρούλιας απαντά:

Στην Ελλάδα, τα τελευταία 10 χρόνια περίπου, έχει δημιουργηθεί ένα νομοθετικό

πλαίσιο που δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να χρηματοδοτήσουν μέρος του

κόστους για την εκπαίδευση του προσωπικού τους. Τι προβλέπει; Όλοι οι

εργοδότες και όλοι οι εργαζόμενοι συμμετέχουν με μία προσαύξηση στο IKA κατά

0,45%. Αυτή η συμμετοχή συγκεντρώνεται μέσω του IKA στον ΟΑΕΔ και στη

συνέχεια, όσες επιχειρήσεις κάνουν εκπαίδευση του προσωπικούς τους μπορούν να

απευθυνθούν στον ΟΑΕΔ, για να τους επιστραφεί αυτό το 0,45%. Βέβαια, σε άλλες

χώρες τα κίνητρα είναι πολύ πιο «πλούσια», με φοροαπαλλαγές ή με ταχύτερη

επιστροφή των χρημάτων (ο ΟΑΕΔ κάνει περίπου ενάμιση χρόνο να επιστρέψει τα

χρήματα). Να σημειώσουμε ότι το ποσό που συγκεντρώνεται κάθε χρόνο ξεπερνά τα

45 εκατ. ευρώ.