Όταν οι τιμές του πετρελαίου εκτινάχθηκαν στα ύψη, στις αρχές της δεκαετίας

του ’80, μετά την επανάσταση στο Ιράν, ο Αμερικανός Τζάρεντ Νάζντελ πούλησε το

αυτοκίνητό του, προκειμένου να αγοράσει ένα καινούργιο, με χαμηλότερη

κατανάλωση. Σήμερα, όμως, δεν σκέφτεται να κάνει το ίδιο. «Περνάμε απλώς μια

νέα κρίση», τονίζει χαρακτηριστικά.

Οι πετρελαϊκές κρίσεις δεν τρομάζουν, πλέον, τους Αμερικανούς. Το αραβικό

εμπάργκο του 1973 και η ιρανική επανάσταση του 1978 – ’89 έδειξαν πόσο

εξαρτημένη ήταν η Αμερική από το πετρέλαιο. Σήμερα, η εκτίναξη των τιμών στα

60 δολάρια το βαρέλι, από 30 δολάρια πριν από δύο χρόνια, προκαλεί πολύ

μικρότερες αναταράξεις. Και οι Αμερικανοί, αν και στις δημοσκοπήσεις

υποστηρίζουν ότι επηρεάζονται από τις τιμές του πετρελαίου, δεν φαίνεται να

στρέφονται σε αυτοκίνητα με χαμηλότερη κατανάλωση. Επιπλέον, η κατανάλωση

βενζίνης αυξήθηκε σε όγκο κατά 1% τον Μάιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα

πέρυσι.

Αδράνεια

Οι προηγούμενες πετρελαϊκές κρίσεις προκάλεσαν σημαντικές αλλαγές στην αγορά,

όπως, για παράδειγμα, την άνθηση της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά και

τον καθορισμό του παναμερικανικού ορίου ταχύτητας στα 55 μίλια την ώρα.

Σήμερα, η αμερικανική κυβέρνηση δεν έχει κάνει σχεδόν τίποτε για να μειώσει

την εξάρτηση της χώρας από το πετρέλαιο. Επιπλέον, οι εισαγωγές αργού

πετρελαίου έχουν διπλασιαστεί τις τρεις τελευταίες δεκαετίες και αντιστοιχούν

σήμερα σχεδόν στα δύο τρίτα των ποσοτήτων που καταναλώνονται στις ΗΠΑ.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ