H «ημέρα μηδέν» για την κυκλοφορία στην Αθήνα απέχει μόλις πέντε χρόνια,

σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους.

Όσοι οδηγοί χρησιμοποιούν τακτικά τη Λεωφόρο Κηφισίας ανέμεναν ότι με την

κατασκευή ανισόπεδου κόμβου στον Φάρο Ψυχικού θα βελτιωνόταν αισθητά οι

συνθήκες κυκλοφορίας σε αυτήν. Ωστόσο τίποτα δεν άλλαξε. Οι ουρές των

αυτοκινήτων είναι καθημερινό φαινόμενο. «Όσα έργα και να γίνουν δεν φτάνουν,

με τους ρυθμούς που αυξάνονται τα αυτοκίνητα», λένε οι συγκοινωνιολόγοι

Οι ρυθμοί πώλησης νέων αυτοκινήτων στο Λεκανοπέδιο, η απουσία μέτρων

διαχείρισης της κυκλοφορίας και η ανυπαρξία καινούργιων οδικών έργων οδηγούν

με μαθηματική ακρίβεια στη στιγμή εκείνη που θα ακινητοποιηθούν όλα τα οχήματα

στους δρόμους μην μπορώντας να κάνουν αλλιώς.

Τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας του Πολυτεχνείου το αποδεικνύουν: Μέσα στο

τελευταίο δωδεκάμηνο 230.000 νέα αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν στην Αττική.

«Πρόκειται για το απόλυτο ρεκόρ», λένε συγκοινωνιολόγοι. Ποτέ άλλοτε δεν είχε

καταγραφεί τόσο μεγάλος αριθμός κυκλοφορίας νέων I.X. Ο αντίστοιχος αριθμός

πέρυσι ήταν 185.000. Οι αποσύρσεις, από την άλλη πλευρά, δεν ξεπέρασαν τις

11.200. «Τα οχήματα πολλαπλασιάζονται με ανεξέλεγκτους πλέον ρυθμούς. Σήμερα

κυκλοφορούν περισσότερα από 2.500.000 I.X. στο Λεκανοπέδιο. Οι υποδομές ωστόσο

είναι συγκεκριμένες. Μέχρι το 2010 δεν προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί κανένας

καινούργιος αυτοκινητόδρομος», αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων

Συγκοινωνιολόγων κ. Πάνος Παπαδάκος.

Ο δείκτης ιδιοκτησίας οχημάτων στην Αττική είναι ακόμα χαμηλός (40 ανά 100

κατοίκους) σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις και αναμένεται να

αυξηθεί (65 ανά 100 κατοίκους) την επόμενη πενταετία. Αν αυτή τη στιγμή στην

Αττική γίνονται κάθε ημέρα 7.000.000 μετακινήσεις με όλα τα μεταφορικά μέσα,

σε πέντε χρόνια αναμένεται να φθάσουν τις 10.000.000 (και μόνο το 40% από

αυτές θα αφορούν μετακινήσεις από και προς τον τόπο εργασίας). Κάθε πρωί στις

10 περισσότερα από 100.000 αυτοκίνητα προσπαθούν να παρκάρουν στα όρια του

εσωτερικού Δακτυλίου του κέντρου. Υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν κατά 40.000 έως

το 2010. Οι νόμιμες θέσεις στάθμευσης είναι όμως μόλις 65.000 και τόσες θα

παραμείνουν.

Τα στατιστικά στοιχεία του ΥΠΕΧΩΔΕ καταγράφουν ήδη ωριαία μείωση της ταχύτητας

4 ή και 5 χιλιομέτρων την ώρα στην Πανεπιστημίου, στη Σταδίου, στη Βασιλίσσης

Σοφίας – σε σχέση με το 2000. Αναμένεται να μειωθεί άλλα 3 χιλιόμετρα από

σήμερα έως το 2010. Αλλά και σε μεγαλύτερες λεωφόρους το πρόβλημα θα

χειροτερεύει χρόνο με τον χρόνο. «H Κηφισού είναι μία νέα λεωφόρος με τέσσερις

λωρίδες ανά κατεύθυνση», υπογραμμίζει ο συγκοινωνιολόγος κ. Στράτος

Παπαδημητρίου. «Και όμως στις 8 το πρωί ή μετά τις 2 το μεσημέρι ο δρόμος

είναι «πηγμένος» και τα αυτοκίνητα κινούνται με μονοψήφιες ταχύτητες. Όσο

μεγάλος και αν είναι ένας δρόμος έχει ορισμένες αντοχές. Συγκεκριμένη

χωρητικότητα». H Κηφισίας, η Μεσογείων, η Αλεξάνδρας, η Ιερά Οδός, η Πέτρου

Ράλλη, η Κωνσταντινουπόλεως αναμένεται να φτάσουν επίσης στα όριά τους.

ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Δύσκολα θα αυξήσουν το μερίδιό τους

«ΥΠΑΡΧΟΥΝ μέτρα που μπορούν να ληφθούν, αλλά αυτό πρέπει να γίνει

άμεσα», επισημαίνει ο κ. Παπαδάκος. «Ελεγχόμενη στάθμευση, εφαρμογή πράσινου

κύματος, προτεραιότητα σε οχήματα με πολλούς επιβάτες, περαιτέρω ενίσχυση των

μέσων μαζικής μεταφοράς είναι μερικά από αυτά», συμπληρώνει. Κανένα ωστόσο δεν

εντάσσεται στα σχέδια των αρμόδιων υπουργείων.

Ακόμα και η πολυδιαφημισμένη απο τον υπουργό Μεταφορών Μιχάλη Λιάπη αύξηση του

μεριδίου των μέσων μαζικής μεταφοράς αμφισβητείται από τους συγκοινωνιολόγους:

«H εκτίναξη του μεριδίου από 33% σε 41%, όπως ανέφερε πρόσφατα ο κ. Λιάπης θα

σηματοδοτούσε μια αύξηση επιβατών συνολικά στο σύστημα κατά 25% και πιθανότατα

ακόμα πιο μεγάλη», λέει ο συγκοινωνιολόγος κ. Στράτος Παπαδημητρίου. «Μια

τέτοια αύξηση δεν έχει παρατηρηθεί πουθενά στον κόσμο και οποιαδήποτε αύξηση

συνδέεται συνήθως με την έναρξη λειτουργίας ενός δικτύου μέσων σταθερής

τροχιάς, κάτι που προφανώς δεν συνέβη στην περίοδο Νοέμβριος 2004 –

Φεβρουάριος 2005 που αναφέρεται ο υπουργός Μεταφορών», συμπληρώνει.