«Αν δεν υπήρχαν οι υποχρεωτικές εκπτώσεις, που επιβάλλει το υπουργείο

Εμπορικής Ναυτιλίας, αλλά και η πληθώρα των λεγόμενων εισφορών υπέρ τρίτων, τα

ακτοπλοϊκά εισιτήρια θα ήταν σήμερα φθηνότερα κατά περίπου 30%». Αυτό

υποστηρίζουν εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίοι παραδέχονται ότι

οι θαλάσσιες μεταφορές στο Αιγαίο είναι πράγματι ακριβές, σε σύγκριση με άλλες

ευρωπαϊκές θάλασσες.

Φαίνεται όμως ότι η απελευθέρωση της ακτοπλοϊκής αγοράς, η οποία έχει αρχίσει

από την 1η Νοεμβρίου, πιέζει τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις γραμμές

του Αιγαίου να ρίξουν στη μάχη του ανταγωνισμού και τα όπλα των οικειοθελών

εκπτώσεων.

Οι πρώτες «κόντρες» εκδηλώθηκαν ήδη στη γραμμή Ηράκλειο – Πειραιάς. Τόσο οι

Μινωικές Γραμμές όσο και η ΑΝΕΚ ανακοίνωσαν τις εκπτώσεις τους (έως και 50%),

καθώς και άλλες προσφορές για το χρονικό διάστημα έως τις 31 Μαρτίου. Μάλιστα,

η ΑΝΕΚ επέκτεινε τις εκπτώσεις της και στις γραμμές της Δωδεκανήσου, στις

οποίες δραστηριοποιείται η συνδεδεμένη με τον χανιώτικο όμιλο εταιρεία ΔΑΝΕ.

Οι Γραμμές Στρίντζη (Blue Star Ferries), που δραστηριοποιούνται τόσο στις

γραμμές των Κυκλάδων όσο και σε αυτές της Δωδεκανήσου, δεν αλλάζουν, προς το

παρόν, την εμπορική τους πολιτική, αλλά δεν αποκλείουν να προχωρήσουν και

αυτές σε εκπτώσεις, αν το επιβάλλει ο ανταγωνισμός. Προς το παρόν, η

συγκεκριμένη εταιρεία θα διατηρήσει την έκπτωση του 20% για εισιτήρια μετ’

επιστροφής.

Η «ναυμαχία» της Κρήτης

Στη γραμμή Χανιά – Πειραιάς, η ΑΝΕΚ θα εξακολουθήσει να είναι μονοπώλιο μέχρι

τον ερχόμενο Μάρτιο, οπότε αναμένεται να δρομολογηθεί πλοίο των Γραμμών

Στρίντζη.

Στο Ηράκλειο, όμως, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Το 70% της αγοράς εκτιμάται

ότι ελέγχεται από τις Μινωικές Γραμμές και το υπόλοιπο από την ΑΝΕΚ. Η

τελευταία, σε μια προσπάθεια να αυξήσει το μερίδιό της στη συγκεκριμένη αγορά,

ανακοίνωσε εκπτώσεις, που φθάνουν μέχρι και το 40%, για τη μεταφορά οχημάτων.

Η «απάντηση» των Μινωικών Γραμμών ήταν πολλαπλή: επεκτείνει την έκπτωση του

50% που δικαιούνται οι πολύτεκνοι και τα άτομα με ειδικές ανάγκες για την

οικονομική θέση σε όλες τις θέσεις, μειώνει παράλληλα τα ναύλα για επιβάτες

και Ι.Χ. κατά 10% (εκτός από τα δρομολόγια της Παρασκευής και της Κυριακής),

ενώ την υποχρεωτική έκπτωση για φοιτητές τη διευρύνει παρέχοντας έκπτωση 30%

για τη χρήση καμπίνας. Η αντίδραση της ΑΝΕΚ ήταν να ανακοινώσει έκπτωση στις

τιμές των εισιτηρίων της για Ι.Χ. και επιβάτες κατά 30% και για το χρονικό

διάστημα από 6 Νοεμβρίου έως 17 Δεκεμβρίου.

Η μάχη των φορτηγών

Όπως όλα δείχνουν, οι μεγάλες εκπτώσεις, αλλά και άλλου είδους προσφορές, θα

επιστρατευθούν κυρίως στον κλάδο της μεταφοράς φορτηγών, ο οποίος είναι και ο

πλέον ενδιαφέρων από άποψη εσόδων.

«Οι Μινωικές Γραμμές», επισημαίνει ο διευθυντής πωλήσεων της εταιρείας κ.

Γιάννης Ράλλης, «συνεχίζοντας την πολιτική στήριξης της οικονομίας της Κρήτης,

εφαρμόζει έκπτωση κατά 40% στα ναύλα για φορτηγά που μεταφέρουν από το

Ηράκλειο αγροτικά προϊόντα».

Στο κομμάτι της μεταφοράς φορτηγών, το τοπίο αρχίζει να γίνεται πιο

ανταγωνιστικό, καθώς τα πλοία Ro-Ro (μεταφέρουν μόνον οχήματα) αρχίζουν να

γίνονται όλο και περισσότερα. Στη γραμμή Ηράκλειο – Πειραιάς, τα πλοία του

εφοπλιστή Κώστα Αγαπητού αποσπούν καθόλου ευκαταφρόνητα μερίδια αγοράς από τις

κρητικές εταιρείες, οι οποίες ετοιμάζονται να περάσουν στην αντεπίθεση.

Οι Μινωικές Γραμμές ετοιμάζονται να αγοράσουν το δικό τους Ro-Ro, μετά την

απόσυρση, λόγω 30ετίας, του προηγούμενου πλοίου τους.

Φθηνότερα εισιτήρια αν…

«Εμείς, προς το παρόν, δεν θα κάνουμε εκπτώσεις και θα κερδίσουμε τη μάχη του

ανταγωνισμού προσφέροντας καλύτερες υπηρεσίες», υποστηρίζει ο κ. Μιχ.

Συγγέλης, εμπορικός διευθυντής των Γραμμών Στρίντζη. Ο κ. Συγγέλης επισημαίνει

παράλληλα: «Οι υποχρεωτικές εκπτώσεις του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας όχι

μόνο δεν μας επιτρέπουν να κάνουμε και άλλες, αλλά ακόμη και αυτή του 25% που

είχαμε στα εισιτήρια πολλαπλών διαδρομών την καταργήσαμε».

Τα διαφυγόντα έσοδα από την εκπτωτική πολιτική του ΥΕΝ υπολογίζονται – για τις

Γραμμές Στρίντζη – στα 3,5 εκατ. ευρώ, ενώ για την Hellas Flying Dolphins τα

αντίστοιχα έσοδα υπολογίζονται σε 10 εκατ. ευρώ.

Για τον κ. Πυθαγόρα Νάγο, εμπορικό διευθυντή της HFD, «το τίμημα για την

εταιρεία από την εκπτωτική πολιτική του ΥΕΝ θα είναι ιδιαίτερα βαρύ, καθώς

μέχρι πέρυσι τα ταχύπλοα απαλλάσσονταν από τις εκπτώσεις, με εξαίρεση αυτή των

βουλευτών ακριτικών νησιών».

Στις γραμμές των Κυκλάδων ο πόλεμος των εκπτώσεων δεν φαίνεται να βρίσκει

πρόσφορο έδαφος καθώς, σε αντίθεση με τις γραμμές της Κρήτης, η χαμηλή

πληρότητα των πλοίων κατά τους χειμερινούς μήνες θα πίεζε δραματικά τα έσοδα

των εταιρειών. Στις γραμμές αυτές ο ανταγωνισμός θα πάρει άλλες μορφές και θα

επικεντρωθεί στην παροχή ενός ολοκληρωμένου πακέτου υπηρεσιών, το οποίο θα

περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη θαλάσσια μεταφορά αλλά και την κράτηση σε

ξενοδοχείο.