Θλίψη αλλά και αγωνία διακατέχει το ιπτάμενο προσωπικό του ΕΚΑΒ μετά το

τραγικό δυστύχημα. Κάτω από την έντονη συγκινησιακή φόρτιση κάποιοι από τους

ιπτάμενους γιατρούς αποφάσισαν να μη συνεχίσουν να πετάνε, θεωρώντας ότι δεν

τους προσφέρεται επαρκές θεσμικό πλαίσιο που να τους κάνει να αισθάνονται

ασφαλείς.

Υπολείμματα του μοιραίου ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ, ήταν και τα μοναδικά ευρήματα

μέχρι χθες. Οι επιβάτες εξακολουθούν να αγνοούνται

Εν τούτοις, η πλειοψηφία των ιπτάμενων γιατρών είναι σταθερά αποφασισμένη να

στηρίξει το ΕΚΑΒ, παρά την ανησυχία και την αγωνία που τους έχει προκαλέσει ο

τραγικός τρόπος με τον οποίο έχασαν τη ζωή τους οι συνάδελφοί τους, όπως

εκφράστηκαν σε μια δραματική συνεδρίαση που έγινε προχθές.

Ένας από αυτούς που αποφάσισαν να μην ξαναπετάξουν είναι και ο επικεφαλής των

ιπτάμενων γιατρών Γιώργος Χαμαλάκης, ο οποίος κατέθεσε χθες σχετική επιστολή

προς τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ Μιχάλη Τζαγκαράκη. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, στην

επιστολή του αναφέρει ότι αισθάνεται φόβο να πετάξει σε όλα τα πτητικά μέσα

μετά το τραγικό συμβάν και κατηγορεί το ΕΚΑΒ ότι δεν παρέχει νομοθετικό

πλαίσιο με τις ελάχιστες εγγυήσεις. Την ίδια απόφαση να μην ξαναπετάξει σε

επιχείρηση αερομεταφοράς έκανε γνωστή με επιστολή προς τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ

και ο γιατρός από τη Ρόδο Σταύρος Ηλιόπουλος.

Η πτώση του ελικοπτέρου έφερε στην επιφάνεια προβλήματα που σχετίζονται με την

αερομεταφορά ασθενών. Οι γιατροί ζητούν να υπάρξει το θεσμικό πλαίσιο και να

δημιουργηθεί ένας φορέας ο οποίος θα είναι υπεύθυνος να αποφασίζει σε ποιες

περιπτώσεις θα επιτρέπεται να πετά ή όχι ένα ελικόπτερο. Όπως λένε, σε πολλές

περιπτώσεις το ΕΚΑΒ δέχθηκε πιέσεις για να μεταφέρει ασθενείς κάτω από

δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ότι πολλές φορές, ενώ υπήρχε απαγόρευση πτήσης,

αυτό ακυρωνόταν σε λίγο έπειτα από πολιτικές παρεμβάσεις, ότι οι πιλότοι

έπαιρναν μόνοι τους πληροφορίες, όπως έγινε με το τραγικό δυστύχημα, και ότι

είχαν παρουσιαστεί βλάβες εν πτήσει.

Μη αναγκαίες αερομεταφορές

Ακόμη οι γιατροί του ΕΚΑΒ υποστηρίζουν ότι ένας μεγάλος αριθμός αερομεταφορών,

που ξεπερνά το 50%, δεν είναι αναγκαίος και ότι τα περιστατικά θα μπορούσαν να

αντιμετωπιστούν στον τόπο του συμβάντος. Χαρακτηριστικά αναφέρουν την

περίπτωση γυναίκας που μεταφέρθηκε στην Αθήνα με διάγνωση, από τον γιατρό του

νησιού, για σκωληκοειδίτιδα και στην Αθήνα όπου εξετάστηκε διαπιστώθηκε ότι

είχε απλώς δυσμηνόρροια…

Απαντώντας σε όλα αυτά ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ κ. Μ. Τζαγκαράκης, με τον οποίο

επικοινώνησαν τα «ΝΕΑ» αργά χθες το βράδυ, είπε: «Κανένας γιατρός δεν πιέστηκε

ποτέ να πετάξει ή να μην πετάξει παρ’ όλο που αυτό περιλαμβάνεται στις

υποχρεώσεις της σύμβασής τους. Ακόμη λιγότερο τώρα που είμαστε όλοι

συγκλονισμένοι από το τραγικό δυστύχημα στο οποίο χάθηκαν και δύο δικοί μας

άνθρωποι. Αυτό τους είπα και χθες. Κανένας δεν θα πετάξει αν δεν θέλει, ούτε

θα φύγει αν δεν πετάξει. Δεν είμαι απέναντι στους συναδέλφους μου, είμαι μαζί

τους. Νιώθω το ίδιο μ΄ αυτούς, αλλά είμαστε όλοι αποφασισμένοι να στηρίξουμε

το ΕΚΑΒ γιατί είναι έργο όλων μας και χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να γίνει

όπως είναι σήμερα». Όσον αφορά τις πιέσεις σχετικά με τις αερομεταφορές, ο κ.

Τζαγκαράκης δεν αρνήθηκε ότι υπάρχουν τέτοιες προσπάθειες από τοπικούς

παράγοντες, αλλά ποτέ από τη διοίκηση. Για τις τεχνικές βλάβες είπε ότι όσον

αφορά κάποιες μικροβλάβες που είχαν παρουσιαστεί, εκλήθη η εταιρεία και τις

διόρθωσε ­ μάλιστα σήμερα έχει προγραμματιστεί μια νέα συνάντηση με την

εταιρεία.

Η ευθύνη της πτήσης στον πιλότο

Όσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο, ο αρμόδιος να απαντήσει πρόεδρος του

Επιστημονικού Συμβουλίου του ΕΚΑΒ κ. Δημ. Μπιλάλης δήλωσε στα «ΝΕΑ»: «Δεν

μπορεί το ΕΚΑΒ να έχει δικό του θεσμικό πλαίσιο για τις πτήσεις. Υπάρχουν

διεθνείς κανόνες αεροπλοΐας (ICAO, FAA, JAR κ.λπ.) από τους οποίους διέπονται

οι πτήσεις (προδιαγραφές, ώρες, προϋποθέσεις κ.α.) και η Ελλάδα τους έχει

υιοθετήσει και ενσωματώσει στη νομοθεσία της. Όσον αφορά την ευθύνη της

πτήσης, αυτή ανήκει πάντα στον πιλότο. Κανείς δεν μπορεί να του πει αν θα

πετάξει ή δεν θα πετάξει όσον αφορά τη δυνατότητα του αεροπλάνου και την

ασφάλεια της πτήσης. Κι αυτό έγινε στο δυστύχημα. Ο πιλότος, που ήταν ένας

βετεράνος, ο αρχιπιλότος της Helitalia, έκρινε ότι μπορεί να έρθει στην Αθήνα

παρ΄ όλο που το κέντρο τού είχε πει ότι υπάρχει κακοκαιρία στην περιοχή και

είχε ζητήσει από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας να ανοίξει το αεροδρόμιο

της Σύρου. Κανείς δεν μπορούσε να του πει να μην έρθει». Για την άρνηση

κάποιων γιατρών να συμμετέχουν στις αεροδιακομιδές ο κ. Ιωάννης Στ.

Παπαδόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής της Ιατρικής και συνεργάτης του ΕΚΑΒ,

αναφέρει: «Μέχρι τώρα το ΕΚΑΒ αντιμετώπιζε πρόβλημα στην κίνηση των

μοτοσυκλετών, αφού όλοι οι γιατροί ήθελαν να πετούν. Σημειώνεται ότι ιπτάμενοι

γιατροί και νοσηλευτές αμείβονται επιπλέον και είναι ασφαλισμένοι τόσο από το

ΕΚΑΒ όσο και από τη Helitalia για περισσότερο από 120 εκατομμύρια δραχμές…».

Αντιδράσεις

Σε χθεσινή ανακοίνωσή του ο υπεύθυνος του Τομέα Υγείας της Νέας Δημοκρατίας κ.

Νικήτας Κακλαμάνης θέτει μια σειρά ερωτημάτων, με αφορμή το τραγικό γεγονός

της πτώσης του ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ. Τα ερωτήματα έχουν σχέση με τις

υποχρεώσεις της ιταλικής εταιρείας και την ανυπαρξία θεσμικού πλαισίου όσον

αφορά τις πτήσεις.

Δύο ακυρώσεις

Χθες δεν πραγματοποιήθηκαν δύο μεταφορές ασθενών με ελικόπτερο του ΕΚΑΒ από τα

Δωδεκάνησα. Ειδικότερα, ο δάσκαλος Ευθύμιος Καραμπέλης από την Κάσο επειδή δεν

μπορούσε να μεταφερθεί με ελικόπτερο επιβιβάστηκε τελικά σε αεροπλάνο Ντορνιέ

της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας και εισήχθη το απόγευμα στο νοσοκομείο της Ρόδου.

Στη δεύτερη περίπτωση, στη Λέρο υπήρξε άρνηση από το ΕΚΑΒ για τη μεταφορά στην

Αθήνα του Μανώλη Ήσυχου, ο οποίος υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο. Έτσι στήθηκε

ολόκληρη επιχείρηση με σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού που τον μετέφερε στην Κω

και από εκεί τον παρέλαβε C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας που πέταξε για Αθήνα.

Links

http: //www.agusta.com

http: //www.agusta.it/prodotti.asp?mod=Α109+POWER&lin=ing

http: //helicopter.virtualave.net/power.htm

http: //www.yen.gr

http: //www.tee.gr/teessoc/silogoi/aeronautical/main­gr.htm

http: //www.ypyp.gr