Ριζικές αλλαγές στο σύστημα ελέγχου και ασφαλείας των ελληνικών αεροδρομίων

φέρνει ο νέος Εθνικός Κανονισμός Ασφαλείας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΚΑΠΑ) που

εγκρίθηκε χθες με απόφαση του υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών Χρίστου

Βερελή.

Από τον νέο αερολιμένα των Σπάτων θα ξεκινήσει η ιδιωτική φρούρηση που θα

επεκταθεί και στα 39 κρατικά αεροδρόμια

Ο κανονισμός που ανάβει το «πράσινο φως» για την ανάθεση καθηκόντων ελέγχου

και ασφαλείας σε ιδιωτικές εταιρείες σεκιούριτι, θα εφαρμοστεί στον καινούργιο

αερολιμένα των Σπάτων, καθώς και στα υπόλοιπα 39 κρατικά αεροδρόμια που

υπάρχουν σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Με την εφαρμογή του ΕΚΑΠΑ εκτιμάται ότι θα βελτιωθεί το επίπεδο ασφαλείας στα

ελληνικά αεροδρόμια και θα αποδεσμευθεί από αυτά ένας σημαντικός αριθμός

αστυνομικών (π.χ. στο αεροδρόμιο του Ελληνικού ­ αν ο κανονισμός ίσχυε τώρα ­

από τους 800 αστυνομικούς υπολογίζεται ότι θα αποδεσμεύονταν οι 400).

Με τον νέο κανονισμό που προωθήθηκε ήδη στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης και στο

Συμβούλιο της Επικρατείας υιοθετούνται οι σχετικές διαδικασίες που

εφαρμόζονται στα μεγάλα διεθνή αεροδρόμια της Ευρώπης και των ΗΠΑ.

Ειδικότερα, προβλέπεται ότι ο ρόλος της Αστυνομίας και της Υπηρεσίας Πολιτικής

Αεροπορίας (ΥΠΑ) θα εστιάζεται κυρίως στον έλεγχο για την πιστή τήρηση των

κανονισμών ασφαλείας από εκείνους που θα αναλαμβάνουν να κάνουν τους ελέγχους.

Δηλαδή ο έλεγχος ορισμένων δραστηριοτήτων στα αεροδρόμια, όπως η εποπτεία των

μηχανημάτων σωματικού ελέγχου και ελέγχου χειραποσκευών, η παρακολούθηση των

βιντεοκαμερών ασφαλείας που υπάρχουν στα αεροδρόμια, ο έλεγχος και η χορήγηση

των καρτών εισόδου σε διάφορους χώρους των αεροδρομίων κ.λπ. θα ανατίθενται

πλέον σε εξειδικευμένες και πιστοποιημένες εταιρείες ασφαλείας.

Η Ελληνική Αστυνομία με την ΥΠΑ θα ελέγχουν αν αυτές οι εταιρείες κάνουν σωστά

τη δουλειά τους. Έτσι, μεγάλος αριθμός αστυνομικών θα απαλλαγεί από αυτά τα

καθήκοντα ρουτίνας και θα μπορεί να διατεθεί για άλλα αστυνομικά καθήκοντα.

Η πρόσληψη των εταιρειών σεκιούριτι στα αεροδρόμια θα γίνεται με διαγωνισμό,

ενώ τα κριτήρια αξιολόγησής τους θα είναι ιδιαιτέρως αυστηρά. Έτσι δεν θα

παρατηρείται και το φαινόμενο να εκπαιδεύονται συνεχώς νέοι αστυνομικοί γι’

αυτά τα καθήκοντα, αφού συχνά εκπαιδευμένοι αστυνομικοί μετατίθενται εκτός

αεροδρομίων. Την εκπαίδευση των ατόμων που θα προσλαμβάνονται θα αναλαμβάνουν

η ΥΠΑ και η Αστυνομία.

Ο ΕΚΑΠΑ προβλέπει επακριβώς ποια καθήκοντα θα αναλαμβάνουν και ποιες θα είναι

οι υποχρεώσεις των υπαλλήλων των εταιρειών σεκιούριτι, καθώς και τις ποινές ή

κυρώσεις (πρόστιμα έως 200.000 δρχ.) για τις περιπτώσεις που διαπιστώνεται

πλημμελής εκτέλεση των καθηκόντων τους.

Οι έλεγχοι των διαβατηρίων παραμένουν στην αρμοδιότητα της ΕΛ.ΑΣ., όπως και οι

ευθύνες για την αντιμετώπιση τρομοκρατικών ενεργειών, την εξουδετέρωση

εκρηκτικών μηχανισμών και την απελευθέρωση ομήρων.

Με τον νέο κανονισμό, λόγο στην ασφάλεια των αεροδρομίων θα έχει και η Εθνική

Υπηρεσία Πληροφοριών (ΕΥΠ), καθώς ο διοικητής της θα μετέχει στην Εθνική

Επιτροπή Ασφαλείας Πολιτικής Αεροπορίας, της οποίας πρόεδρος θα είναι ο

εκάστοτε υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών.