Κάθε Ολυμπιάδα υπόσχεται πως θα αποκαλύψει τους αθλητές που είναι πιο

δυνατοί, πιο γρήγοροι και πηδούν πιο ψηλά και μακριά. Στους Αγώνες του Σίδνεϊ

θα προστεθεί για πρώτη φορά μία νέα κατηγορία διάκρισης: αυτή του πιο

high-tech αθλητή

Πολύς λόγος έγινε αρκετούς μήνες πριν για τα περίφημα ολόσωμα μαγιό της

Speedo, τα οποία ­ σύμφωνα με την εταιρεία ­ αυξάνουν την ταχύτητα των

κολυμβητών κατά 3%. Εντυπωσιακές ήταν και οι εμφανίσεις των σπρίντερ του

στίβου, που επίσης φόρεσαν ολόσωμες φόρμες, από τις οποίες ξεχώριζαν μόνο το

πρόσωπο των αθλητών. Κατασκευασμένες από τη Nike, βοηθούν το σώμα του αθλητή

να είναι ζεστό, πιέζοντας ταυτόχρονα τους μυς για μεγαλύτερη αύξηση της

απόδοσης.

Τεχνολογικά επιτεύγματα, τα οποία δεν μπορούν να αγνοήσουν οι αθλητές, αφού

έστω και ένας να τα χρησιμοποιήσει θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση κατά τη

διάρκεια των αγώνων. Και ποιος θα το ήθελε κάτι τέτοιο;

«Όταν βρίσκεσαι στην κορυφή, εύχεσαι να δοκιμάσεις οτιδήποτε σου λένε, αρκεί

να πας πιο γρήγορα», λέει το μεγάλο αστέρι της αμερικανικής κολύμβησης Άμι Φαν

Ντάικεν, η οποία θα είναι μία από τις αθλήτριες που θα φορέσουν κατά τη

διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων το ολόσωμο μαγιό, που φέρνει σε σχήμα V.

«Θα μοιάζουμε σαν διαστημάνθρωποι, αλλά δεν πειράζει», κατέληξε η Βαν Ντάικεν.

Τα ολόσωμα μαγιό και οι φόρμες αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου,

μπροστά σ’ αυτά που θα θέσουν στη διάθεση των αθλητών όλες οι μεγάλες

εταιρείες αθλητικών ειδών. Άλλωστε, γι’ αυτές οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτελούν

τη μεγαλύτερη διαφήμιση των προϊόντων τους και τη μεγάλη ευκαιρία να

αναδείξουν τη δύναμή τους μέσω των πρωταθλητών, με τους οποίους έχουν

συμβόλαιο αποκλειστικής συνεργασίας.

«Οι Αγώνες δίνουν τη δυνατότητα να δείξουμε στον κόσμο την τεχνογνωσία μας»,

λέει ο εκπρόσωπος της Adidas, Τομ Κένεντι.

Η δημιουργία των μαγιό Lycra τη δεκαετία του ’70, τα οποία αντικατέστησαν τα

αντίστοιχα βαμβακερά που αποδεδειγμένα ανέκοπταν την ταχύτητα των κολυμβητών,

είχε προκαλέσει παρόμοια επανάσταση με τη σημερινή.

Λίγο αργότερα, έκαναν την εμφάνισή τους τα αεροδυναμικά κράνη για τους

ποδηλάτες και τα στενά σορτς και μπλούζες που φόρεσαν οι σπρίντερ. Το 1998,

στη Χειμερινή Ολυμπιάδα του Ναγκάνο, η εμφάνιση ενός νέου σπιντσκέιτ, το οποίο

ανοιγόκλεινε στη φτέρνα ­ το επονομαζόμενο και κλαπσκέιτ ­ άλλαξε τον ρου της

ιστορίας στις παγοδρομίες, αφού ξαναγράφτηκαν τα βιβλία των ρεκόρ.

Τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν τέτοιες εφευρέσεις οδήγησαν πολλούς

πρωτοκλασάτους αθλητές αλλά και ολόκληρες Ολυμπιακές ομάδες σε αποκλειστικές

συμφωνίες με τις αθλητικές εταιρείες, προκειμένου να έχουν το προνόμιο της

πρώτης εφαρμογής.

Η κολυμβητική ομάδα της Αυστραλίας (πάνω) θα φοράει τα ολόσωμα μαγιό που

σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία εξασφαλίζουν επιδόσεις κατά 3%

καλύτερες. – Η Αμερικανίδα Τζένι Τόμπσον (αριστερά), που το δοκίμασε, έμεινε

ενθουσιασμένη. Δεξιά: Οι ποδηλάτες έχουν την αμέριστη συμπαράσταση της

τεχνολογίας από τη δεκαετία του ’70

Πρόσφατα, η Converse χρησιμοποίησε νέα υλικά για να κατασκευάσει ένα παπούτσι,

που περιέχει ήλιο (επτά φορές ελαφρύτερο από τον αέρα) και να ξεπεράσει σε

πωλήσεις το αντίστοιχο παπούτσι της Nike.

Ο Αυστραλός μαραθωνοδρόμος, Στηβ Μονεγκέτι, προτίθεται να αγωνιστεί στο Σίδνεϊ

με αθλητική φανέλα και σορτ κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα κουτιά σόδας, αφού

η Nike υποστηρίζει πως διατηρούν πιο δροσερό το σώμα σε αντίθεση με τις κοινές

αθλητικές στολές.

Ο Ολυμπιονίκης στα 100 μέτρα στους Αγώνες της Ατλάντα, Καναδός Ντόνοβαν

Μπέιλι, δηλώνει αισιόδοξος πως θα επαναλάβει την επιτυχία του και στο Σίδνεϊ.

Ίσως, γιατί γνωρίζει πως τα νέα του παπούτσια είναι ικανά να του δώσουν τη

νίκη.

Αυτά τα παπούτσια, κατασκευασμένα από επιστήμονες της Adidas, έχουν δύσκαμπτο

πάτο για να βοηθούν τις πατούσες να μη λυγίζουν στην εκκίνηση, όπως συμβαίνει

και με τα πόδια των κούγκαρ. Τα καρφιά στα παπούτσια αυτά είναι «φλατ», δηλαδή

πιέζουν το ταρτάν αλλά δεν το τρυπούν, καθώς έρευνες έδειξαν πως τα καρφιά που

τοποθετούνταν μέχρι σήμερα ελάττωναν την ταχύτητα των σπρίντερ.

Ίδια με του Μπέιλι παπούτσια θα φορέσει και ο Άτο Μπόλντον, στενός φίλος του

μεγάλου φαβορί για την κατάκτηση του χρυσού μεταλλίου στα 100 μέτρα Μορίς

Γκριν.

Ο παγκόσμιος ρέκορντμαν στα 200 και 400 μ. Μάικλ Τζόνσον δεν θα μπορούσε να

αποτελεί την εξαίρεση.

Τα δικά του παπούτσια είναι ελαφρύτερα από των αντιπάλων του, καθώς τα καρφιά

που διαθέτουν είναι κατασκευασμένα από κράμα κεραμικού αλουμινίου.

Και ο δικός μας, όμως, Πύρρος Δήμας δεν ξεφεύγει από την κατηγορία των high

tech αθλητών. Η φόρμα του είναι ειδικά κατασκευασμένη γι’ αυτόν από την Adidas

και αποτελείται από μαλακό υλικό γύρω από τους μηρούς και γλιστερό στο στήθος,

όπου τοποθετεί την μπάρα στην κίνηση του ζετέ.

Η Adidas δημιούργησε επίσης ειδικά παπούτσια για τους αθλητές της ξιφασκίας

και τους παλαιστές.

Δεξιά: Ο Μάικλ Τζόνσον περιμένει πολλά από τα καινούργια του σπάικς, τα οποία

μπορεί να μην είναι «χρυσά», όπως εκείνα που χρησιμοποιούσε στην Ατλάντα,

είναι όμως αποτελεσματικά. – Αριστερά: Η Τζίνα Ντιούιτ πάντως πήγε ακόμη πιο

μακριά. Η ολόσωμη φόρμα που δοκίμασε για λογαριασμό μεγάλης εταιρείας

αθλητικών ειδών, αναμένεται να κάνει πάταγο

Η εκπρόσωπος της Nike, Κάθριν Ράιχ, υποστηρίζει πως για τους Αγώνες του Σίδνεϊ

επιστρατεύτηκαν δεκάδες επιστήμονες και ειδικοί στον ρουχισμό για να

δημιουργηθούν όλα αυτά τα προϊόντα.

«Σ’ αυτούς τους Ολυμπιακούς Αγώνες θα έχουμε έναν μεγάλο αριθμό τεχνολογικών

επιτευγμάτων που θα είναι ορατά στο μάτι και θα αποσπούν την προσοχή των

φιλάθλων», τονίζει η Ράιχ.

Οι αθλητές δεν χάνουν ευκαιρία να δοκιμάζουν αυτά τα προϊόντα, καθώς γνωρίζουν

πως σε αντίθετη περίπτωση ίσως βρεθούν σε μειονεκτική θέση έναντι των

αντιπάλων τους.

Όπως λίγο έλειψε να συμβεί στα αμερικανικά τράιαλς της κολύμβησης, όπου

αθλητές με αποκλειστικά συμβόλαια με αθλητικές εταιρείες εμφανίστηκαν για να

αγωνιστούν με τα νέα ολόσωμα μαγιό.

Η Αμερικανική Ομοσπονδία Κολύμβησης αντέδρασε έντονα, αφού πολλοί αθλητές θα

μειονεκτούσαν έναντι των high tech αντιπάλων τους. Έτσι, έδωσε εντολή στους

κολυμβητές να μη χρησιμοποιούσαν αυτές τις φόρμες στην περίπτωση που δεν

επιτρεπόταν και στους συναθλητές τους να τις φορέσουν, αν το ήθελαν. Το

«μήνυμα» της αμερικανικής ομοσπονδίας απευθυνόταν φυσικά περισσότερο προς τις

αθλητικές εταιρείες, οι οποίες απειλούσαν με μηνύσεις τους αθλητές που θα

χρησιμοποιούσαν το συγκεκριμένο μαγιό χωρίς να έχουν συμβόλαιο μαζί τους.

Τελικά, οι εταιρείες υποχώρησαν και επέτρεψαν σε όλους τους κολυμβητές να

έχουν πρόσβαση στα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας.

Η καλύτερη πάντως διαφήμιση για τα ολόσωμα μαγιό έγινε από τους Αυστραλούς,

όταν προσπάθησαν να απαγορεύσουν τη χρησιμοποίησή τους κατά τη διάρκεια των

Ολυμπιακών Αγώνων. Η διεθνής ομοσπονδία του αθλήματος φυσικά απέρριψε το

αίτημα, αφού ας μην ξεχνάμε πως οι ίδιες εταιρείες είναι χορηγοί της.