Νέο «ιδιωτικό» σύστημα για την αξιολόγηση της ασφάλειας των πτήσεων και των

αεροπορικών εταιρειών προωθούν οι μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις, στην

προσπάθειά τους να προστατεύσουν από τα ατυχήματα το προσωπικό και τα στελέχη

τους που ταξιδεύουν συνεχώς σε όλον τον κόσμο.

Την πρωτοβουλία για την καθιέρωση του καινούργιου συστήματος ανέλαβαν ο

Διεθνής Οργανισμός Πετρελαίου και Αερίου (OGP), η πολυεθνική εταιρεία

πετρελαιοειδών Shell και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, που

προσέλαβαν την εταιρεία συμβούλων FlightSafe Consultants Limited και της

ανέθεσαν το έργο της αξιολόγησης περίπου 500 αεροπορικών εταιρειών σε 165

χώρες στον κόσμο.

Έπειτα από έρευνες περίπου τριών χρόνων, η FlightSafe Consultants προχώρησε σε

μια πλήρη «ακτινογράφηση» σχεδόν όλων των αεροπορικών εταιρειών που

δραστηριοποιούνται διεθνώς, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και έξι

ελληνικοί αερομεταφορείς.

Πρόκειται για τις εταιρείες Ολυμπιακή Αεροπορία, Ολυμπιακή Αεροπλοΐα, Aegean

Airlines, Cronus Airlines, Galaxy Airways και Axon Airlines, οι οποίες όσον

αφορά την ασφάλεια των πτήσεων ­ σύμφωνα με τα στοιχεία της FlightSafe ­

βρίσκονται σε καλό επίπεδο.

Το νέο σύστημα αξιολόγησης της ασφάλειας των πτήσεων και των κινδύνων που

υπάρχουν κατά τις αεροπορικές μετακινήσεις αναμένεται να παρουσιαστεί

λεπτομερώς εντός της εβδομάδος στο συνέδριο για την Ποιότητα και την Ασφάλεια

των Αεροσκαφών, το οποίο θα γίνει στις Βρυξέλλες.

Η κλίμακα

Στην ειδική κλίμακα αξιολόγησης των εταιρειών που έχει καταρτίσει η

FlightSafe, με άριστα το «δέκα» η βαθμολογία των ελληνικών αερομεταφορέων

κυμαίνεται μεταξύ 5,54 και 6,89 βαθμών. Μέχρι σήμερα οι αεροπορικές εταιρείες

αξιολογούνταν κυρίως με βάση τον αριθμό των ατυχημάτων και των θανάτων. Τώρα ο

νέος κατάλογος αξιολόγησής τους συνδυάζει το ιστορικό των ατυχημάτων τους με

άλλους δέκα παράγοντες που θεωρούνται σημαντικοί για την ασφάλεια των πτήσεων.

Ειδικότερα, πέραν των ατυχημάτων, εξετάζεται η διάρθρωση του μάνατζμεντ μιας

αεροπορικής εταιρείας (εάν διαθέτει σύγχρονο μάνατζμεντ με εμπειρία στις

αερομεταφορές), η σύνθεση του στόλου των αεροσκαφών της (ηλικία και τύποι

αεροσκαφών), καθώς και το επίπεδο (standars) συντήρησής τους.

Επίσης, λαμβάνεται υπόψη το νομικό πλαίσιο για την ασφάλεια των πτήσεων που

υπάρχει στη χώρα από την οποία προέρχεται ο αερομεταφορέας. Συγκεκριμένα,

ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στο περιβάλλον των αεροδρομίων και στο επίπεδο

ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας.

Ακόμα, αξιολογούνται οι ιδιοκτήτες των αεροπορικών εταιρειών, οι εμπορικές

επιδόσεις τους, καθώς και εάν αυτές είναι ενταγμένες σε κάποια αεροπορική

συμμαχία.

Παρά τις φτωχές επιδόσεις ορισμένων αεροπορικών εταιρειών στον τομέα της

ασφάλειας, ο συνολικός αριθμός των ατυχημάτων μειώνεται. Το 1999 σκοτώθηκαν σε

αεροπορικά δυστυχήματα 674 άτομα, πολύ λιγότερα από τον μέσο όρο της περιόδου

1990-98 (1.326).