Η επίπτωση από τις αυξημένες εισφορές κατά 2,7% στους ελεύθερους επαγγελματίες
Για τους αγρότες οι νέες εισφορές μετά την αύξηση του 2024 κυμαίνονται μεταξύ 45,63 ευρώ και 394,94 ευρώ

Κατά 2,7% θα αυξηθούν το 2025 οι εισφορές των μη μισθωτών, δηλαδή των 800.000 ελεύθερων επαγγελματιών, γιατρών, φαρμακοποιών, δικηγόρων, μηχανικών, συμβολαιογράφων, δικαστικών επιμελητών και των αγροτών. Οι εισφορές το νέο έτος θα αυξηθούν με το ποσοστό του πληθωρισμού του 2024, που εκτιμήθηκε στο 2,7%. Η αύξηση αφορά τους κλάδους κύριας σύνταξης, επικουρικής, εφάπαξ, τον κλάδο ασθένειας και, επιπρόσθετα για τους αγρότες, τον λογαριασμό αγροτικής εστίας. Τονίζεται ότι στο σύνολο των μηνιαίων εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολουμένων προστίθεται και μηνιαία εισφορά 10 ευρώ υπέρ ανεργίας, που μένει σταθερή.
Αυτό σημαίνει ότι στα μαλακά ρίχνει τις εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών για το 2025 η αύξησή τους κατά 2,7%, όσος και ο πληθωρισμός του 2024, και η αναβολή της αύξησής τους με τον δείκτη μισθών, που θα τις ανέβαζε κατά 5,5% με 6,5% υψηλότερα. Η επιτροπή που θα κατάρτιζε τον νέο δείκτη δεν κατέληξε σε πόρισμα και το υπουργείο Εργασίας έχει αποφασίσει να μεταθέσει την εφαρμογή του για το 2026.
Ο δείκτης μεταβολής μισθών κανονικά θα εφαρμοζόταν από την 1η/1/2025 και θα καθόριζε τόσο τις εισφορές που θα πλήρωναν οι ελεύθεροι επαγγελματίες στον ΕΦΚΑ όσο και τις συντάξιμες αποδοχές των ασφαλισμένων που πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν το 2025.
Η αύξηση που θα προέκυπτε στις εισφορές 1,2 εκατ. επαγγελματιών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών το 2025, ακόμα και αν εφαρμοζόταν o δείκτης με τις αυξήσεις μισθών που δόθηκαν στον ιδιωτικό τομέα το 2024, θα ήταν γύρω στο 5,5%. Αν λαμβανόταν υπόψη και η αύξηση των δημοσίων υπαλλήλων, τότε ο δείκτης μισθών θα οδηγούσε τις εισφορές σε αύξηση πάνω από 6,5%.
Στα 156,41 ευρώ τον μήνα, από 152,93 ευρώ το 2024, θα διαμορφωθούν οι εισφορές κύριας ασφάλισης για τους νέους ελεύθερους επαγγελματίες που δεν έχουν συμπληρώσει 5ετία από την πρώτη έναρξη της δραστηριότητάς τους.
Οι αγρότες
Για τους αγρότες οι νέες εισφορές μετά την αύξηση του 2024 κυμαίνονται μεταξύ των 145,63 ευρώ στην 1η κατηγορία και 394,94 ευρώ στην 6η κατηγορία (141,85 ευρώ έως 384,56 ευρώ, αντίστοιχα, ήταν το 2024). Κατά 2,7% αυξάνονται από 1/1/2025 και οι μηνιαίες εισφορές επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ για τους γιατρούς, τους δικηγόρους και τους μηχανικούς.
Οι νέες μηνιαίες εισφορές επικουρικής ασφάλισης που έχουν υποχρέωση να καταβάλλουν οι αυτοαπασχολούμενοι δικηγόροι και μηχανικοί αναμένεται να διαμορφωθούν από 1/1/2025 σε 45,43 ευρώ για την 1η κατηγορία, 54,76 ευρώ για τη 2η και 65,25 ευρώ για την 3η κατηγορία (από 44,24 ευρώ, 53,32 ευρώ και 63,53 ευρώ που ήταν, αντίστοιχα, το 2024).
Οι νέες μηνιαίες εισφορές για εφάπαξ που έχουν υποχρέωση να καταβάλλουν οι αυτοαπασχολούμενοι δικηγόροι, μηχανικοί και οι γιατροί διαμορφώνονται σε 30,29 ευρώ για την 1η κατηγορία, 36,12 ευρώ για τη 2η και 43,10 ευρώ για την 3η κατηγορία (από 29,49 ευρώ, 35,17 ευρώ και 41,97 ευρώ που ήταν, αντίστοιχα, το 2024).
ΗΛΙΑΣ ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ













