Στα 810 ευρώ αυξάνεται η μέση σύνταξη
Πώς διαμορφώνονται οι αυξήσεις σε κύριες και ειδικές κατηγορίες από 1ης Ιανουαρίου 2023 ? Αναπροσαρμογές σε εθνική σύνταξη, προσωρινές και ανώτατα πλαφόν
«Κλειδώνει» σήμερα – με την κατάθεση της εισηγητικής έκθεσης του κρατικού προϋπολογισμού του 2023 – η αύξηση που θα δοθεί στις κύριες συντάξεις από 1/1/2023 και η οποία αναμένεται να κινείται στο 7,5%-8%. Στη συνέχεια θα εκδοθεί η υπουργική απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, με το ακριβές ποσοστό της αύξησης και μετά ο ΕΦΚΑ θα πάρει τη σκυτάλη για να πληρώσει τις αυξήσεις στους δικαιούχους στο τέλος Ιανουαρίου (με τις συντάξεις Φεβρουαρίου).
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών (9,8% πληθωρισμός, 6% ΑΕΠ για το τρέχον έτος) δείχνει ότι η αύξηση θα ανέλθει στο 8%, καθώς οι αυξήσεις υπολογίζονται με βάση το άθροισμα του 50% της μεταβολής του ΑΕΠ και του 50% της μεταβολής του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (τιμάριθμος). Αύξηση θα λάβουν:
Α. Ολοι οι νέοι συνταξιούχοι (όσοι βγήκαν στη σύνταξη από 13/5/2016 και μετά).
Β. Οσοι παλαιοί συνταξιούχοι διατηρούν προσωπική διαφορά, μετά τον επανυπολογισμό της σύνταξης, αλλά αυτή η προσωπική διαφορά είναι μικρότερη από το ποσό της αύξησης.
Αυτοί οι οποίοι θα δουν λογιστική και όχι πραγματική αύξηση θα είναι οι παλαιοί συνταξιούχοι (όσοι συνταξιοδοτήθηκαν πριν από τις 13/5/2016), οι οποίοι έχουν μεγάλη προσωπική διαφορά.
Την ίδια ώρα αυξημένες συντάξεις θα λάβουν τέλος Ιανουαρίου 2023 και οι συνταξιούχοι ειδικών κατηγοριών που λαμβάνουν αναπηρικές, αγροτικές, συντάξεις ανασφάλιστων υπερηλίκων και συντάξεις χηρείας. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες η αύξηση των συντάξεων θα φτάσει στο 7,5% και άρα όλες οι συντάξεις θα αναπροσαρμοστούν ανάλογα.
Συντάξεις αναπηρίας. Εφόσον η αύξηση είναι της τάξεως του 7,5%, οι νέες συντάξεις αναπηρίας θα διαμορφωθούν για ποσοστό αναπηρίας:
- Από 80% και άνω σε 413 ευρώ (από 384 ευρώ σήμερα).
- Από 67% έως 79,99% σε 310 ευρώ (από 288 ευρώ).
- Από 50% έως 66,99% σε 206,5 ευρώ (από 192 ευρώ).
- Εως 49,99% σε 165 ευρώ (από 153,60 ευρώ).
Συντάξεις χηρείας (λόγω θανάτου). Το συνολικό ποσό της σύνταξης λόγω θανάτου του επιζώντος ή και του διαζευγμένου συζύγου δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού της εθνικής σύνταξης (384 ευρώ). Ετσι, για ασφάλιση μικρότερη των 20 ετών, το ποσό βαίνει μειούμενο κατά 1,25% για κάθε έτος ασφάλισης που υπολείπεται της 20ετίας.
Εχει οριστεί και κατώτατο όριο τα 360 ευρώ. Συνεπώς, με την εθνική σύνταξη στα 413 ευρώ και 372 ευρώ για 20 και 15 έτη, αντίστοιχα, θα αναπροσαρμοστούν αναλογικά και οι συντάξεις χηρείας.
Συντάξεις – επιδόματα ανασφάλιστων υπερηλίκων. Από 360 ευρώ σήμερα αυξάνονται σε 387 ευρώ.
Βασική σύνταξη πρώην Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων. Από 360 ευρώ αυξάνεται σε 387 ευρώ.
Εθνικές συντάξεις των ομογενών. Η πλήρης εθνική σύνταξη ομογενών (384 ευρώ) χορηγείται μόνο σε όσους έχουν 30 έτη νόμιμης και μόνιμης διαμονής στην Ελλάδα, με αφετηρία το 1992. Μετά την αύξηση της εθνικής σύνταξης στα 413 ευρώ, θα αυξηθούν και οι συντάξεις των ομογενών.
Προσωρινές συντάξεις. Εξαρτώνται από το ύψος της εθνικής σύνταξης για 20 έτη ασφάλισης.
Συντάξεις υψηλοσυνταξιούχων ή πολυσυνταξιούχων. Το πλαφόν συντάξεων (12πλάσιο της εθνικής σύνταξης) από 4.608 ευρώ αυξάνεται στα 4.932 ευρώ από τον Ιανουάριο.














