Αναρωτιέται κανείς πόσες άραγε δραματικές σχολές, ακόμη και αν δεν τα χρησιμοποιούν ως «διδακτέα ύλη», είναι επανδρωμένες με βιβλία που τα έχουν γράψει ηθοποιοί και σκηνοθέτες και συγκροτούν στο σύνολό τους μιαν ακένωτη πηγή πληροφοριών, κρίσεων, εμπειριών και περιστατικών. Οπως μάλιστα έχουν αξιοποιηθεί χάρη στο μοναδικό μέσο γνήσιας και αυθεντικής μετάδοσης που είναι το βιβλίο. Είτε πρόκειται για δοκίμια, για κριτικές και σημειώματα, για ημερολόγια και απομνημονεύματα, για παραδόσεις μαθημάτων όπως στο μεταξύ τις επεξεργάστηκαν οι ίδιοι οι ηθοποιοί και οι σκηνοθέτες που τις πραγματοποίησαν ώστε ο προφορικός λόγος να ενταχθεί στους κανόνες του αντίστοιχου γραπτού. Μιλάμε για έναν θησαυρό χωρίς να μνημονεύουμε τα ποιήματα ή τα πεζογραφήματα που έχουν γράψει καλλιτέχνες του θεάτρου (για παράδειγμα «Η κερένια κούκλα» του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου ή στα πρόσφατα χρόνια η τριλογία «Της επανάστασης, της μοναξιάς και της λαγνείας» του Γιώργου Μιχαηλίδη). Ενα αφιέρωμα με το αρκούντως ερεθιστικό ερώτημα «Γιατί γράφει ένας ηθοποιός;», και μάλιστα σε ηθοποιούς τριών διαφορετικών γενεών, θα μας παρέπεμπε (ανεξάρτητα αν πρόκειται για ηθοποιούς ή σκηνοθέτες καθώς όλοι τους θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τον πολύ πιο καίριο χαρακτηρισμό του «θεατρανθρώπου») σε βιβλία και σε δημιουργούς όπως ο Φώτος Πολίτης, ο Τάκης Μουζενίδης, ο Μήτσος Λυγίζος, ο Μήτσος Μυράτ, ο Αλέξης Μινωτής, ο Γιώργος Γληνός, ο Γιώργος Σεβαστίκογλου, ο Μίμης Φωτόπουλος, ο Αλέξης Σολομός, ο Δημήτρης Μυράτ, ο Κάρολος Κουν, η Ασπασία Παπαθανασίου, ο Βασίλης Κανάκης, η Αννα Συνοδινού, ο Μηνάς Χρηστίδης και στα νεότερα χρόνια ο Σπύρος Ευαγγελάτος, ο Δημήτρης Ποταμίτης, ο Σταμάτης Φασουλής, ο Βασίλης Παπαβασιλείου. Αν και ο κατάλογος είναι πολύ μακρύς, είμαστε βέβαιοι πως δεν τον έχουμε εξαντλήσει (εδώ όμως είναι ο παντογνώστης Κώστας Γεωργουσόπουλος ώστε να συμπληρώσει τα κενά σε ονόματα που μας έχουν διαφύγει και μάλιστα από μνήμης, όπως άλλωστε συμβαίνει με όλα τα περιστατικά και τα διαδραματισθέντα στη σκηνή και στα παρασκήνια των θεάτρων που καταχωρίζει στα πολύτιμα αποταμιευτικά του κείμενα).

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε

Ή εγγραφείτε

Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ