Ενα ερώτημα που απασχολεί συχνά όσους ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν ενεργά στην αγορά τέχνης με επενδυτικά κυρίως κριτήρια είναι το εξής: «Πού οφείλεται η αξιοσημείωτη επενδυτικά ανθεκτικότητα της σύγχρονης τέχνης;». Ερώτημα εύλογο, ειδικά σε μια τόσο ασταθή οικονομικά περίοδο με τις προβλέψεις των οικονομολόγων να είναι επί μονίμου βάσεως ζοφερές και την αναζήτηση σταθερών επενδυτικών επιλογών να αποτελεί προτεραιότητα.

Καταλυτικός παράγοντας για την ανθεκτικότητα της αγοράς σύγχρονης τέχνης είναι το γεγονός ότι είναι απολύτως ανεξάρτητη από τις διακυμάνσεις του χρηματιστηρίου. Κατά συνέπεια η αξία μεταπώλησης των έργων τέχνης ακόμη και όταν η οικονομία έχει κακές επιδόσεις, τείνει να παραμένει υψηλή. Μία δεύτερη παράμετρος – η οποία ενδεχομένως ήταν όχι και τόσο αναμενόμενη – συνδέεται με την ταχύτητα με την οποία προσαρμόστηκε στην ψηφιακή πραγματικότητα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το συγκεκριμένο δεδομένο έχει αποτυπωθεί και στις έρευνες που έχουν παρουσιαστεί κατά καιρούς από τη στήλη και στις οποίες καταγράφεται σαφώς ότι οι διαδικτυακές πωλήσεις διπλασιάστηκαν εντός του 2020 και του 2021 και ότι σχεδόν τα δύο τρίτα των ενδιαφερομένων είχαν κάνει τουλάχιστον μία συναλλαγή για αγορά έργου τέχνης μέσω Διαδικτύου.

Η παράμετρος αυτή ενίσχυσε την ήδη ισχυρή θέση της εν λόγω αγοράς με αποτέλεσμα στην έκθεση της Citi επισημάνθηκε ότι τους πρώτους επτά μήνες του 2020, ο τομέας της σύγχρονης τέχνης παγκοσμίως ξεπέρασε τις 10 μεγάλες κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των hedge funds και των ακινήτων, σημειώνοντας τα μεγαλύτερα κέρδη.

Οι δυνατότητες της αγοράς της σύγχρονης τέχνης ως εναλλακτικής επένδυσης δεν συνεπάγονται επ’ ουδενί εγγυημένες αποδόσεις. Οι επιτυχημένες επενδύσεις προϋποθέτουν συνειδητοποίηση των πιθανών απειλών και κατανόηση του τρόπου λειτουργίας του συγκεκριμένου χώρου, όπως αναφέρεται σε πρόσφατο δημοσίευμα του αμερικανικού επιχειρηματικού περιοδικού Forbes, που υπογράφει ο ειδικός στην αγορά σύγχρονης τέχνης, Βρετανός Στίβεν Σάλεϊ.

Τα έργα τέχνης, από τη φύση τους, δεν προϋποθέτουν άμεση ρευστοποίηση, όπως, επί παραδείγματος, οι μετοχές, αλλά αποτελούν μακροπρόθεσμες επενδύσεις. Και όπως συμβαίνει με όλες τις επενδύσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας, είναι σημαντικό να λαμβάνεται υπόψη τόσο το αρχικό όσο και το κόστος που επιβαρύνει τον επενδυτή όσο την έχει στην κατοχή του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση συμπεριλαμβάνονται τα έξοδα μακροπρόθεσμης αποθήκευσης και συντήρησης, καθώς οι ακατάλληλες συνθήκες φύλαξης και η ελλιπής φροντίδα ενδεχομένως θα οδηγήσουν στη φθορά του έργου και την υποτίμηση της αξίας του.

Σύμφωνα με ανάλυση της Τράπεζας της Αμερικής που δόθηκε στη δημοσιότητα πέρυσι τέτοια εποχή, το 2021 χαρακτηρίστηκε ως έτος «ανάκαμψης» της αγοράς τέχνης και το 2022 το έτος που θα ορίσει την έναρξη μιας νέας εποχής. Μερικοί από τους βασικούς παράγοντες αυτής της ανάπτυξης, σύμφωνα με την έκθεση, είναι τα χαμηλά τραπεζικά επιτόκια και η έκρηξη στις ψηφιακές πωλήσεις, που έχουν δημιουργήσει το τέλειο περιβάλλον για επενδυτικές δυνατότητες στη σύγχρονη τέχνη, επιτρέποντάς της να ξεπεράσει τα στενά όρια του εξειδικευμένου κοινού που ασχολούνταν παραδοσιακά με τον χώρο.

50 καρέ του Σαλγάδο από τους Sotheby’s

Μια σπάνια ευκαιρία να αποκτήσουν φωτογραφίες του πολυβραβευμένου Σεμπαστιάνο Σαλγάδο και από τις πέντε δεκαετίες της πορείας του προσφέρουν στους θαυμαστές του βραζιλιάνου δημιουργού οι Sotheby’s στο πλαίσιο κοινωνικής δράσης του, που σχετίζεται με την προστασία του περιβάλλοντος. Πρόκειται για 50 καρέ που προέρχονται από το στούντιο του Σαλγάδο και θα εκτυπωθούν σε διαστάσεις 56Χ76 εκ., μεγαλύτερες δηλαδή από εκείνες που κυκλοφορούν συνήθως. Ανάμεσά τους βρίσκονται φωτογραφίες από τις δύο πιο πρόσφατες σειρές του, το «Amazônia» και το «Genesis», καθώς και από παλαιότερες δουλειές του, όπως το «Other Americas», το «Sahel» και το «Workers».  Επίσης, υπάρχουν εικόνες από το βραζιλιάνικο χρυσωρυχείο Serra Pelada και από τα φλεγόμενα κοιτάσματα πετρελαίου του Κουβέιτ, που πυρπολήθηκαν κατόπιν εντολής του Σαντάμ Χουσεΐν του Ιράκ το 1991. Οι τιμές δεν έχουν ανακοινωθεί και είναι διαθέσιμες κατόπιν σχετικού αιτήματος στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου emily.bierman@sothebys.com. Το σύνολο των εσόδων θα διατεθεί για τους σκοπούς του μη κερδοσκοπικού οργανισμού προστασίας της φύσης που συνιδρύθηκε το 1998 από τον καλλιτέχνη και τη σύζυγό του.

Chistie’s 3.0, πλατφόρμα για δημοπρασίες NFT

Πλατφόρμα αποκλειστικά για δημοπρασίες NFT δημιουργεί o οίκος δημοπρασιών Christie’s συνεχίζοντας να πρωτοπορεί στον συγκεκριμένο τομέα. Το όνομά της είναι Chistie’s 3.0 και θα επιτρέπει τις δημοπρασίες εξ ολοκλήρου στο δίκτυο του Ethereum, ενώ το σύνολο των συναλλαγών θα καταγράφονται αυτομάτως στο blockchain, ώστε να εξασφαλίζεται η διαφάνεια. Η κίνηση αυτή ενισχύει τη θέση του οίκου στην αγορά της τέχνης, και δη σε ένα πεδίο πολλά υποσχόμενο, ενώ για την πρώτη δημοπρασία της πλατφόρμας – ξεκίνησε την Τετάρτη και θα ολοκληρωθεί στις 11 Οκτωβρίου – έχουν επιλεγεί εννέα NFT της Diana Sinclair (φωτογραφία), μιας από τις καλύτερες και ιδιαιτέρως δημοφιλείς νεαρές καλλιτέχνιδες του χώρου NFT.