Τη δυναμική ανάκαμψη που σημείωσε η ελληνική οικονομία στο τρίτο τρίμηνο του 2021 έρχονται να επιβεβαιώσουν μια σειρά από οικονομικοί δείκτες που ανακοινώθηκαν χθες από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία. Με θρυαλλίδα την καλύτερη του αναμενόμενου απόδοση του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος για μια ακόμη φορά αναδεικνύεται σε τροφοδότη των κρατικών ταμείων, στο εξεταζόμενο διάστημα καταγράφεται σημαντική άνοδος στον κύκλο εργασιών του χονδρικού εμπορίου κατά 20,8%, διατηρώντας το θετικό μομέντουμ που απέκτησε μετά την άρση του lockdown. Διψήφιο ποσοστό ανόδου εμφανίζει στο τρίτο τρίμηνο και ο δείκτης Κύκλου Εργασιών στον χώρο του αυτοκινήτου (χονδρικό και λιανικό εμπόριο, επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσικλετών), παρουσιάζοντας αύξηση 11,2%.

Πρόκειται για μια εξέλιξη που αποτυπώνει την αλλαγή πορείας του κλάδου αυτοκινήτου, ο οποίος ωστόσο συνεχίζει να αντιμετωπίζει προβλήματα μεγάλων καθυστερήσεων στην παράδοση νέων οχημάτων λόγω του πλήγματος που έχει επιφέρει η πανδημία στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα (υπολογίζεται πως ο μέσος χρόνος για την παραλαβή ενός νέου αυτοκινήτου κυμαίνεται μεταξύ 6 και 8 μήνες ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να ξεπεράσει και τον ένα χρόνο!). Την ίδια στιγμή, με την αναθέρμανση της οικονομικής δραστηριότητας συνεχίζεται και το ανοδικό ράλι των πρώτων υλών και πιο συγκεκριμένα των οικοδομικών υλικών.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές υλικών κατασκευής νέων κατοικιών τον Οκτώβριο ενισχύθηκαν κατά 6,3% έναντι μείωσης 0,5% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών του έτους 2020 με το 2019. Εκπρόσωποι κατασκευαστικών εταιρειών δεν έχουν σταματήσει στιγμή να προειδοποιούν για τις διαστάσεις που παίρνει το φαινόμενο των ανατιμήσεων στα οικοδομικά υλικά, εκφράζοντας την αγωνία τους για το επόμενο διάστημα. Εκτιμούν ότι μεσοσταθμικά οι αυξήσεις πρέπει να υπερβαίνουν πλέον το 20%, σημειώνοντας ότι από το σίδηρο και τα τούβλα μέχρι τα χρώματα, τα αλουμίνια, τα θερμαντικά και την ξυλεία παρατηρείται κατακόρυφη άνοδος του κόστους αγοράς.

Κάτι που όπως λένε εκτροχιάζει τους αρχικούς προϋπολογισμούς κατασκευαστών και ιδιωτών και θέτει σε κίνδυνο τη συνέχιση των κατασκευαστικών εργασιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποιοι κατασκευαστές ζητάνε αναπροσαρμογή των συμβολαίων, απειλώντας με προσωρινή διακοπή των εργασιών έως ότου αποκλιμακωθούν οι τιμές. Ανάλογα φαινόμενα παρατηρούνται και στο πεδίο των ανακαινίσεων.