Έντυπη Έκδοση
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου του tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Σύνδεση μέλους
Αν θέλετε να γίνετε συνδρομητής μπορείτε να αποκτήσετε τη συνδρομή σας εδώ:
Εγγραφή μέλους
Μια αποτυχημένη βολή του Γίγαντα Αθω εναντίον του θεού της θάλασσας Ποσειδώνα κατά τη διάρκεια της Γιγαντομαχίας ήταν η αιτία που γεννήθηκε το όρος στην ανατολικότερη από τις τρεις χερσονήσους της Χαλκιδικής και της έχει δώσει το όνομά του. Στα νερά που την περιβάλλουν ο Μαρδόνιος είδε το 493 π.Χ. τον περσικό στόλο να συντρίβεται λόγω κακοκαιρίας και την εκστρατεία του εναντίον των Ελλήνων να ματαιώνεται, ενώ ο Ξέρξης μία δεκαετία αργότερα, έχοντας μάθει από το πάθημα του πέρση στρατηγού, δημιούργησε μια διώρυγα στο βόρειο τμήμα της χερσονήσου για να αποφύγει μια ανάλογη καταστροφή του στόλου του. Είναι ο τόπος στον οποίο ο αρχιτέκτονας Δεινοκράτης οραματιζόταν να μετατρέψει το βουνό σε ένα τεράστιο γλυπτό που θα είχε την όψη του Μεγάλου Αλεξάνδρου ο οποίος θα έφερε στο χέρι του μια πολιτεία. Και ο τόπος που σύμφωνα με την παράδοση η Παναγία βρήκε καταφύγιο κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης τρικυμίας κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού της στην Κύπρο, εξ ου και ονομάστηκε Περιβόλι της Παναγιάς.
Ο λόγος για το Αγιον Ορος, που έχει κηρυχθεί στο σύνολό του ως μνημείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς από την UNESCO. Σε αυτό είναι αφιερωμένος ο τόμος που κυκλοφορεί με «ΤΑ ΝΕΑ Σαββατοκύριακο», με τη σφραγίδα της Εκδοτικής Αθηνών και την υπογραφή του ομότιμου καθηγητή Bυζαντινής Aρχαιολογίας και Tέχνης στο ΑΠΘ, Σωτήρη Καδά. Μέσα από τις σελίδες της καλαίσθητης και πλούσια εικονογραφημένης έκδοσης ο αναγνώστης θα πάρει πληροφορίες για την ιστορία του μοναχισμού, τη ζωή των μοναχών, τον τρόπο διοίκησης του Αγίου Ορους, το άβατον για τις γυναίκες, αλλά και τους σπάνιους πολιτιστικούς θησαυρούς που φυλάσσονται στις μονές του και αφορούν είτε μνημειακού μεγέθους αγιογραφίες, είτε φορητές εικόνες, είτε χειρόγραφα και έργα μικροτεχνίας - καθώς στην περίοδο της Τουρκοκρατίας, και κυρίως τον 17ο και τον 18ο αιώνα, το Αγιον Ορος αποτέλεσε το πνευματικό κέντρο του ελληνισμού - και της υφαντικής, χωρίς να παραλείπεται ο τομέας της αρχιτεκτονικής. Κατόπιν γίνεται αναλυτική παρουσίαση καθεμιάς εκ των 20 μονών: Μεγίστης Λαύρας, Βατοπεδίου, Ιβήρων, Χελανδαρίου (σέρβικη), Διονυσίου, Κουτλουμουσίου, Παντοκράτορος, Ξηροποτάμου, Ζωγράφου (βουλγάρικη), Δοχειαρίου, Καρακάλλου, Φιλοθέου, Σίμωνος Πέτρας, Αγίου Παύλου, Σταυρονικήτα, Ξενοφώντος, Γρηγορίου, Εσφιγμένου, Αγίου Παντελεήμονος (ρωσική) και Κωνσταμονίτου.