Η αρχή έγινε τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου η πρεμιέρα του επισφραγίστηκε με το βραβείο της πρωταγωνίστριάς του Ολίβια Κόλμαν για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία. Την περασμένη εβδομάδα ήρθαν οι 5 υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες και τα 10 αγαλματίδια, αριθμός – ρεκόρ, στα ανεξάρτητα Βρετανικά Βραβεία (BIFA). Τώρα έρχονται οι 14 υποψηφιότητες στα Critics’ Choice Awards, για να επιβεβαιώσουν πως το «The Favourite», η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου έχει ξεκινήσει ένα μεγάλο ράλι που όπως όλα δείχνουν θα τερματίσει μόνο στο Θέατρο Ντόλμπι του Λος Αντζελες και τα Οσκαρ.

ΚΑΙ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ. Οι νέες υποψηφιότητες του «The Favourite» στα φετινά βραβεία που δίνονται από την αμερικανική ένωση κριτικών κινηματογράφου, είναι οι περισσότερες που καταγράφηκαν σε ταινία. Απλώνονται σε όλες τις σημαντικές κατηγορίες, μεταξύ των οποίων αυτές της καλύτερης ταινίας, πρώτου γυναικείου ρόλου (Ολίβια Κόλμαν), δεύτερου γυναικείου ρόλου (Εμα Στόουν και Ρέιτσελ Βάις), πρωτότυπου σεναρίου. Και φυσικά, στην κατηγορία της καλύτερης σκηνοθεσίας, σε αντίθεση με τις Χρυσές Σφαίρες όπου ο έλληνας δημιουργός, ο οποίος από το 2011 στεγάζει την τέχνη του στο Βόρειο Λονδίνο, δεν κατάφερε να διεκδικήσει το βραβείο.

Τα συγκεκριμένα βραβεία, μιας και ψηφίζονται από κριτικούς κινηματογράφου, για την ακρίβεια τα μέλη της μεγαλύτερης ένωσης της Βόρειας Αμερικής, τις περισσότερες φορές θεωρούνται προάγγελος των Οσκαρ. Οι υποψηφιότητές τους συμβαδίζουν συχνά με τις αντίστοιχες της αμερικανικής ακαδημίας κινηματογράφου. Το απέδειξαν πέρυσι και οι 14 – όσες έχει τώρα και ο Λάνθιμος δηλαδή, μια ακόμη ευτυχής συγκυρία – της ταινίας του Γκιγέρμο ντελ Τόρο «Η μορφή του νερού» που ξεχώρισε αργότερα και στην απονομή των χρυσών αγαλματιδίων. Μιας και η δική τους βραδιά απονομής έχει οριστεί για τις 13 Ιανουαρίου, λίγες μόνο ημέρες πριν από την επίσημη ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για Οσκαρ, οι νικητές τους, ίσως αποτελέσουν ξανά μία αρκετά ακριβή πρόβλεψη και για τα Οσκαρ.

Η ταινία του Λάνθιμου, τοποθετείται στη Βρετανία του 1700, στην εποχή της Βασίλισσας Αννας και περιγράφει τις προσπάθειες των δύο ευγενών κυριών, της Σάρα Τσόρτσιλ, δούκισσας του Μάρλμποροου και της ξαδέρφης της Αμπιγκέιλ Χιλ, να κερδίσουν την εύνοιά της. Είναι ένα έργο που αποτυπώνει σε όλες της τις εκφάνσεις τη γυναικεία δύναμη, τις φιλοδοξίες και τις επιθυμίες, φτάνοντας μέχρι το σεξουαλικό στοιχείο που φαίνεται πως καθόρισε ιστορικές αποφάσεις. Μια λεπτομέρεια που μάλλον δεν πτόησε τον δημιουργό, αφήνοντας το έργο να μιλήσει τη δική του γλώσσα, ανεξαρτήτως φύλων. «Είχα έναν φόβο αρχικά και νομίζω ότι τον ξεπέρασα λέγοντας «δεν έχει σημασία που είναι γυναίκες». Είναι ενδιαφέρον εξαιτίας αυτού, αλλά πρέπει να γίνει σαν να μην ήταν ένα ζήτημα. Είμαι ένας άνδρας και πρόκειται να πω αυτήν την ιστορία σχετικά με τις συγκεκριμένες γυναίκες και προφανώς δεν ξέρω πολλά σχετικά μ’ αυτήν – αλλά αν αποτυπωθούν ως ανθρώπινα πλάσματα, δεν υπάρχει κριτική», τονίζει ο σκηνοθέτης σε συνέντευξη που έδωσε την περασμένη Κυριακή στη βρετανική εφημερίδα «The Guardian».

Ο δημοσιογράφος Τζόναθαν Ρόμνι χαρακτηρίζει τον Λάνθιμο ως έναν «γλυκομίλητο και λίγο σαν ένα αρκουδάκι – περισσότερο λούτρινο παρά κανονική γκρι αρκούδα – με ένα ευγενικό, κάπως απαθές πρόσωπο που δεν προδίδει πολλά». Πιάνει τη διαδρομή του στον χώρο της Εβδομης Τέχνης από την εποχή που έκανε τα πρώτα διαφημιστικά στην Αθήνα παρέα με τον Ευθύμη Φιλίππου και τα αρχικά ελληνικά του φιλμ όπως το «Κινέττα», φτάνοντας μέχρι την αναγνώριση που κέρδισε με πρότζεκτ όπως ο «Κυνόδοντας».

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΥΜΑ. Ο Ρόμνι στέκεται ιδιαίτερα στο ελληνικό greek weird wave που το συνδέει με την οικονομική κρίση και την απελευθέρωση της δημιουργικότητας. Ωστόσο ο Λάνθιμος επισήμανε πως δεν έχουν πολλά κοινά σημεία μεταξύ τους όλοι οι εκπρόσωποί του. «Καταφέραμε να έχουμε πρόσβαση σε πολύ καλλιτεχνικό κινηματογράφο, περισσότερο από τις προηγούμενες γενιές. Αλλά προφανώς υπάρχει ένα πολιτιστικό πράγμα: είναι ίσως η Μεσόγειος, αλλά υπάρχει μια κουλτούρα που είναι περισσότερο ανοιχτή σε συγκεκριμένα πράγματα, με λιγότερους περιορισμούς και ταμπού, τα οποία στην αγγλοσαξονική και τις άλλες κουλτούρες δεν υπάρχουν», καταλήγει ο Λάνθιμος.

INFO

Η απονομή των Critics’ Choice Awards θα πραγματοποιηθεί στις 13 Ιανουαρίου. Οι υποψηφιότητες των Οσκαρ ανακοινώνονται στις 22 Ιανουαρίου και η απονομή τους πραγματοποιείται στις 24 Φεβρουαρίου. Η ελληνική πρεμιέρα του «The Favourite» (Η Ευνοούμενη) είναι προγραμματισμένη για τον Φεβρουάριο.