Δύο ετεροθαλή αδέλφια από τη λευκή μειονότητα των Αφρικάνερς συγκρούονται στη Νότια Αφρική σε μια αρχετυπική σύγκρουση του Κάιν και του Αβελ. Διεκδικούν με κάθε τίμημα την αγάπη και την εύνοια της θρησκόληπτης μητέρας τους. Οι «Θεριστές» του Ετιέν Καλός, συμπαραγωγή της Ελλάδας με τη Γαλλία, την Πολωνία και τη Νότια Αφρική, είναι μία από τις συνολικά δώδεκα ξένες ταινίες που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1 – 11/11).

Στο «Διαβολόψαρο», εξάλλου, του Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ (Ταϊλάνδη), που απέσπασε Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο τμήμα «Ορίζοντες» του Φεστιβάλ Βενετίας, ένας ψαράς διασώζει και περιθάλπει έναν σιωπηλό άνδρα από τη θάλασσα της Μιανμάρ. Οταν ο ψαράς εξαφανίζεται μυστηριωδώς, ο άνδρας αυτός θα τον αντικαταστήσει, αναλαμβάνοντας τη ζωή του – το σπίτι, τη δουλειά, αλλά και την πρώην γυναίκα του.

Στις «Διακοπές» της Ιζαμπέλα Εκλεφ (Δανία, Ολλανδία, Σουηδία) η Σάσα, ερωμένη ενός γκάνγκστερ, απολαμβάνει τις χλιδάτες διακοπές της στο ηλιόλουστο Μπόντρουμ της Τουρκίας ως αφοσιωμένο μέλος μιας παράδοξης, αυτοσχέδιας οικογένειας που της παρέχει ασφάλεια, αλλά την απειλεί όταν εκείνη τολμήσει να παραβεί τους κανόνες της. Στο «Εμείς τα ζώα» του Τζερεμάια Ζέιγκαρ (ΗΠΑ) τρία μικρά αγόρια, καρποί ενός διαφυλετικού γάμου, μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον ενδοοικογενειακής βίας. Ο μικρότερος από αυτά, ανακαλύπτει τη διαφορετική σεξουαλικότητα. Στους «Ισόβιους δεσμώτες» του Αρον Σίμπεργκ (ΗΠΑ) ένας άνδρας με παραμορφωμένο πρόσωπο και μία σταρ συναντιούνται στα παρασκήνια γυρισμάτων μιας ταινίας τρόμου. Ενα φιλμ με αναφορές στους Τοντ Μπράουνινγκ, Ρόμπερτ Αλτμαν και Ντέιβιντ Λιντς.

Στο «Μεϊλί» του Ζου Ζου (Ταϊβάν), που κάνει διεθνή πρεμιέρα, η ζωή της Μεϊλί βυθίζεται στο χάος όταν χάνει τη δουλειά της, η οικογένειά της την εκμεταλλεύεται για χιλιοστή φορά, ενώ η αγαπημένη της σύντροφος, με την οποία συζεί, ξαφνικά την εγκαταλείπει. Στο «Σόκρατες» του Αλεξ Μοράτο (Βραζιλία), μια ευρωπαϊκή πρεμιέρα, μετά τον θάνατο της μητέρας του, ο έφηβος Σόκρατες περιπλανιέται άφραγκος στο Σάο Πάολο, παλεύοντας να επιβιώσει και να βρει μια νέα οικογένεια, ένα καταφύγιο μακριά από τους δρόμους.

Στο Διαγωνιστικό Τμήμα συμμετέχουν ακόμη η «Σοφία» της Μεριέμ Μπενμπαρέκ (Γαλλία, Κατάρ), ταινία που ξεσκεπάζει την υποκρισία της μαροκινής κοινωνίας, το κλειστοφοβικό θρίλερ ο «Ενοχος» του Δανού Γκούσταφ Μίλερ (εκτυλίσσεται μέσα στους τέσσερις τοίχους ενός αστυνομικού τμήματος), το «Ολα καλά» της Εβα Τρόμπις (Γερμανία) για τα τραύματα μιας γυναίκας – θύμα βιασμού, το «Ρέι και Λιζ» του Ρίτσαρντ Μπίλιγχαμ (Ηνωμένο Βασίλειο), στο οποίο ο καταξιωμένος φωτογράφος κάνει το κινηματογραφικό ντεμπούτο του με μια συγκλονιστική αυτοβιογραφική διαδρομή στις παιδικές του μνήμες και το «Pearl» της Ελσα Αμιέλ (Γαλλία), με πρωταγωνίστρια μία μποντιμπίλντερ προετοιμάζεται σκληρά για τους αγώνες πρωταθλήματος.

Η «ΕΥΣΠΛΑΓΧΝΙΑ». Οι ταινίες αυτές, μαζί με τις τρεις ελληνικές του Διεθνούς Διαγωνιστικού, συνδέονται κάτω από την ομπρέλα της «ευσπλαγχνίας» (caritas στα λατινικά), της βασικής δηλαδή έννοιας που επέλεξε φέτος το Φεστιβάλ. Ανέθεσε μάλιστα σε 15 νέους έλληνες εικαστικούς να δουν ο καθένας από μία ταινία του Διαγωνιστικού και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν. Τα έργα θα παρουσιαστούν στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) από τις 3/11 έως τις 2/12, με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού ΝΕΟΝ. Οι καλλιτέχνες είναι οι: Δημήτρης Αμελαδιώτης, Μπάμπης Βενετόπουλος, Ζωή Γιαμπουλντάκη, Δημήτρης Εφέογλου, Ηλίας Καφούρος, Αναστασία Μηνά, Ιωάννα Ξημέρη, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Νεφέλη Παπαδημούλη, Κώστας Παππάς, Βάλλια Παπαστάμου, Αντα Πετρανάκη, Χαρά Πιπερίδου, Λυσίμαχος Πολυχρονίδης και Νάνα Σαχίνη.