«Αν έβρισκα κάποιο χόμπι, φρόντιζα να βγάλω λεφτά από αυτό, αλλιώς το παρατούσα» είχε πει κάποτε ο Ορσον Γουέλς. Υπήρξε όμως ένα χόμπι του με το οποίο δεν συνέβη κανένα από τα παραπάνω. Και αποκαλύπτεται στο ντοκιμαντέρ «The Eyes of Orson Welles» που προβλήθηκε τον περασμένο Μάιο στις Κάννες και αυτή την εποχή σε φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Ο δημιουργός του Μαρκ Κάζινς μίλησε στην «Γκάρντιαν» για τον… ζωγράφο Ορσον Γουέλς με αφορμή έκθεση έργων του μεγάλου κινηματογραφιστή στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου.

Το ζωγραφικό έργο του Ορσον Γουέλς είναι εξίσου ογκώδες με το κινηματογραφικό: εκατοντάδες σχέδια και σκίτσα, τοπία, καρικατούρες κ.ά. που ο δημιουργός του «Πολίτη Κέιν» φιλοτεχνούσε από την ηλικία των 9 ετών και για έξι δεκαετίες. Μπορεί να μην είναι το ίδιο σημαντικό με το κινηματογραφικό, δείχνει όμως τη ματιά του Γουέλς πάνω στα πράγματα και αποτελεί, κατά κάποιον τρόπο, μια αυτοβιογραφία του με έργα από την περίοδό του στην Ιρλανδία, στην Ισπανία, στο Μαρόκο.

Εξετάζοντας κούτες γεμάτες με ζωγραφικά έργα του Γουέλς, τα οποία παραχώρησε η κόρη του Μπίατρις, ο Κάζινς, λάτρης και μελετητής του σκηνοθέτη, ανακάλυψε μια άγνωστη σε εκείνον πλευρά του: «Αυτό που βρήκα ήταν κάτι πολύ πιο χαλαρό και αυτοσχεδιαστικό σε σχέση με τις ταινίες του. Ηταν ο Γουέλς στο ρεπό του, ο αφηρημένος Γουέλς, ο Γουέλς που ψυχαγωγούσε τον εαυτό του και τους φίλους του.

Στην εποχή του #ΜeΤoo φοβόμουν ότι θα ανακάλυπτα μια σκοτεινή πλευρά του Γουέλς όσον αφορά τις σχέσεις του με τις γυναίκες. Αλλά δεν συνέβη κάτι τέτοιο. Αγαπούσε τις γυναίκες και δεν ήταν απρεπής μαζί τους. Και πιστεύω ότι και εκείνες τον λάτρευαν».

Μία από τις πολυτιμότερες ανακαλύψεις του Κάζινς ήταν μια εικονογραφημένη επιστολή του Γουέλς προς τη Ρίτα Χέιγουορθ, με την οποία ήταν παντρεμένος από το 1943 έως το 1947. Εκείνη είχε κρατήσει τις ζωγραφιές του για πολλά χρόνια μετά το διαζύγιό τους. Η πίσω όψη μιας επιστολής απεικόνιζε τον «μπλε διάβολο της απελπισίας που με επισκέπτεται οπουδήποτε δεν έχω μαζί το μωρό μου».