Ένα ακόμη θλιβερό περιστατικό με ηλεκτρικό πατίνι σημειώθηκε τα ξημερώματα της Παρασκευής στο Μιλάνο, στην Ιταλία, και φέρνει ξανά στο προσκήνιο τις έντονες ανησυχίες για την ασφάλεια των χρηστών “μικροκινητικότητας” στην Ευρώπη. Θύμα ήταν ένας 20χρονος που έχασε τη ζωή του όταν το πατίνι του συγκρούστηκε με αυτοκίνητο στη διασταύρωση των οδών Melzi d’Eril και Corso Sempione, κοντά στο κέντρο της πόλης.
Σύμφωνα με την «Ιλ Μεσατζέρο», ο νεαρός, κάτοικος του Cinisello, οδηγούσε το προσωπικό του πατίνι λίγο μετά τις 3 τα ξημερώματα όταν παρασύρθηκε από Ι.Χ. που κινείτο με ταχύτητα, σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της τοπικής αστυνομίας. Το αυτοκίνητο οδηγούσε 51χρονος άνδρας, ο οποίος είχε στο αίμα του ποσοστό αλκοόλ 1,24 γρ./λίτρο – τριπλάσιο από το νόμιμο όριο – και τώρα αντιμετωπίζει κατηγορίες για ανθρωποκτονία από αμέλεια και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
Ο άτυχος 20χρονος μεταφέρθηκε άμεσα στο νοσοκομείο Niguarda από ασθενοφόρο που περνούσε τυχαία από το σημείο, όμως υπέκυψε στα βαριά τραύματά του. Οι αρχές βρήκαν στο σημείο και ένα κράνος, ενώ αναμένεται η πλήρης ιατροδικαστική έκθεση και η ανάλυση καμερών για τη διαλεύκανση των συνθηκών του δυστυχήματος.
Το πρόβλημα της “μικροκινητικότητας” στην Ευρώπη
Το δυστύχημα έρχεται να προστεθεί σε μια μακρά λίστα ατυχημάτων με ηλεκτρικά πατίνια που έχουν προκαλέσει σοβαρό προβληματισμό στις ευρωπαϊκές πόλεις. Αν και τα πατίνια αποτελούν βιώσιμο μέσο μετακίνησης και έχουν αγκαλιαστεί ιδιαίτερα από τη νεολαία, οι ελλιπείς κανόνες, η απουσία υποδομών και η υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων τους οδηγούν συχνά σε τραγικές συνέπειες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το 2020 και μετά, οι τραυματισμοί και οι θάνατοι από τροχαία με εμπλοκή ηλεκτρικών πατινιών έχουν υπερδιπλασιαστεί, με πόλεις όπως το Παρίσι, η Ρώμη και η Μαδρίτη να αναζητούν επειγόντως νέους κανόνες κυκλοφορίας και όρια ταχύτητας.
Η Γαλλία, για παράδειγμα, προχώρησε πρόσφατα σε αυστηρότερη νομοθεσία, επιβάλλοντας ελάχιστη ηλικία χρήσης τα 14 έτη, υποχρεωτική χρήση κράνους εκτός αστικού κέντρου και όριο ταχύτητας στα 20 χλμ/ώρα. Το Παρίσι μάλιστα διεξήγαγε δημοψήφισμα όπου οι πολίτες αποφάσισαν την πλήρη απαγόρευση της κοινόχρηστης χρήσης πατινιών, επικαλούμενοι κινδύνους για πεζούς και χρήστες.
Αντίστοιχα, στην Ιταλία, η κυβέρνηση έχει προαναγγείλει την ενίσχυση του πλαισίου ασφάλειας, εν μέσω αυξανόμενων πιέσεων από συλλόγους πολιτών και θύματα τροχαίων. Το Μιλάνο έχει ήδη θεσπίσει περιοχές όπου η χρήση πατινιών απαγορεύεται, ωστόσο τα μέτρα φαίνεται να μην επαρκούν.
Η ανάγκη για ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική
Η υπόθεση του Μιλάνου τονίζει την ανάγκη ύπαρξης ενός κοινού, αυστηρού και δεσμευτικού ευρωπαϊκού πλαισίου που θα προστατεύει τη ζωή όσων επιλέγουν εναλλακτικά μέσα μετακίνησης. Οι ειδικοί τονίζουν ότι η μικροκινητικότητα δεν μπορεί να λειτουργεί ως “γκρίζα ζώνη” ανάμεσα στα πεζοδρόμια και τους δρόμους χωρίς σαφείς κανόνες, έλεγχο και παιδεία.
Το τραγικό τέλος του 20χρονου στο Μιλάνο ίσως να είναι ακόμη μία φωνή στην αυξανόμενη απαίτηση για πραγματική, οργανωμένη και ασφαλή ενσωμάτωση των νέων μέσων μετακίνησης στο κυκλοφοριακό σύστημα της Ευρώπης. Διότι η πράσινη μετακίνηση δεν πρέπει να σημαίνει επικίνδυνη μετακίνηση.