Νέο γύρο εξαγορών και συγχωνεύσεων στον κλάδο των σουπερμάρκετ με στόχο επιχειρήσεις που έχουν έντονο τοπικό αποτύπωμα αλλά και επενδύσεις σε νέα καταστήματα προβλέπουν για το προσεχές διάστημα παράγοντες της αγοράς.

Οπως λένε οι επιχειρηματίες το στοίχημα για τις επιχειρήσεις θα κριθεί στο δίκτυο και τα σημεία πώλησης και για αυτό βλέπουν και στο προσεχές μέλλον και εξαγορές. Μάλιστα το γεγονός ότι για τους μικρούς ο ανταγωνισμός αυξάνεται συνεχώς, όσο τα περιθώρια κέρδους μειώνονται, καθιστά την περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου δεδομένη.

Τον τελευταίο χρόνο επιχειρηματίες του κλάδου έχουν επεκταθεί στη νησιωτική Ελλάδα και σε τουριστικές περιοχές. Είναι ενδεικτικό ότι η νησιωτική Ελλάδα θεωρείται νέο Ελντοράντο για τις αλυσίδες, που διεκδικούν μερίδιο από τα 900 εκατ. ευρώ που υπολογίζεται ο τζίρος του λιανεμπορίου τροφίμων στα νησιά.

Επιχειρηματίες βλέπουν περαιτέρω συγκέντρωση καθώς εκτιμούν ότι οι αντοχές των μικρότερων εξαντλούνται εξαιτίας του χρηματοοικονομικού περιβάλλοντος ενώ τα στελέχη μεγάλων αλυσίδων εκφράζουν πως είναι «ανοιχτοί» σε εξαγορές εφόσον υπάρξουν κατάλληλες συνθήκες. Κάτι που έδειξαν και οι κινήσεις τους το 2022 το 2023.

Στις εξαγορές που έγιναν ήταν το 2023 της AS Αγοράς από τον Σκλαβενίτη, με καταστήματα σε Λάρισα, Αγιά, Αμπελώνα και Νέους Πόρους, η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2024. Επίσης η απόκτηση της Γέγος με καταστήματα σε Μαρκόπουλο, Λούτσα και Πόρτο Ράφτη και της SEP Markets Παπαδόπουλος στα Ιωάννινα.

Η Μασούτης εξαγόρασε πέρσι τη Family Super Market σε Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Κατερίνη, Γιαννιτσά, Βέροια, Πτολεμαΐδα και Κομοτηνή αλλά και την αλυσίδα Αφοί Ιωάννου Δεναξά με καταστήματα σε Σαντορίνη, Μύκονο και Αττική ενώ το 2022 είχε προχωρήσει στρατηγική συνεργασία με τη συνεταιριστική αλυσίδα ΣΥΝΚΑ, με παρουσία σε Κρήτη, Αιγαίο και Κέρκυρα.

Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός πέρυσι τον Μάρτιο απέκτησε τα Katerina’s Market με καταστήματα σε Καλαμάτα, Στούπα, Αγιο Νικόλαο και Κάμπο και το 2022 την κρητική Μαθιουδάκης και των Συνεργαζόμενων Παντοπωλών, με καταστήματα σε Βόρεια Ελλάδα και Κρήτη. Τέλος, η OK Anytime Market την Kosmoplus σε Καβάλα, Αλεξανδρούπολη , Κομοτηνή, Νευροκόπι, Ξάνθη και Ροδόπη.

Τα επόμενα βήματα

Ομως εκτός των εξαγορών στα πλάνα των λιανεμπόρων η ανάπτυξη έρχεται μέσα από επενδύσεις και τα ήδη υπάρχοντα δίκτυα. Λίγο πριν κλείσει το 2023, η ΑΒ Βασιλόπουλος και η Μασούτης ολοκλήρωσαν σημαντικές επενδύσεις με το άνοιγμα δύο μεγάλων καταστημάτων τους στην Αττική. Η πρώτη στην Κηφισιάς, επένδυση ύψους 12 εκατ. ευρώ και η δεύτερη στη Γλυφάδα, επένδυση 2 εκατ. ευρώ.

Στο πλάνο της ΑΒ είναι η ανακαίνιση των μεγάλων σουπερμάρκετ του δικτύου της, με πρώτο αυτό στο Ελληνικό που ήδη ολοκληρώθηκε. Οι συνολικές επενδύσεις για το διάστημα 2023 – 2025 είναι 181 εκατ. ευρώ και αφορούν συνολικά 198 νέα καταστήματα (16 εταιρικά και 182 franchise).

Η Μασούτης σχεδιάζει προς το τέλος του 2024 ένα ακόμη Grand Μασούτης στην Αττική, στις Τρεις Γέφυρες, επένδυση ύψους 40 εκατ. ευρώ ενώ θα ανοίξει ακόμη 10 -12 καταστήματα. Το επενδυτικό πλάνο της προβλέπει κάθε χρόνο 20-22 εκατ. για οργανική ανάπτυξη, χωρίς σε αυτό να υπολογίζονται ενδεχόμενες εξαγορές.

Η Σκλαβενίτης έχει ετήσιο ύψος επενδύσεων στα 60 εκατ. ευρώ με επίκεντρο την ενίσχυση του ηλεκτρονικού της καναλιού και τα logistics καθώς και την ανακαίνιση καταστημάτων του δικτύου της.

Η Lidl Hellas υλοποιεί για την επόμενη τριετία νέες επενδύσεις ύψους 120 εκατ. ευρώ δίνοντας κυρίως έμφαση σε logistics και νέα καταστήματα. Οσο για τον όμιλο Μetro ΑΒΕΕ η διοίκησή του δεν φαίνεται να έχει στο πλάνο των επενδύσεων για την περίοδο 2024 – 2026 ύψους 230 εκατ. ευρώ εξαγορές, αντίθετα στο πλάνο είναι η δημιουργία νέου κέντρου logistics στον Ασπρόπυργο και οι «πράσινες» επενδύσεις που περιλαμβάνουν και την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε καταστήματα και κέντρα διανομής. Τέλος η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός έχει προγραμματίσει επενδύσεις 14 εκατ. ευρώ που αφορούν τη λειτουργία 24 νέων καταστημάτων.